Jag och min sambo har hittat huset med stort H.
Vi var snabba och erbjöd säljaren utgångsbudet direkt när vi fick titta på huset och vi hade tur att få komma innan det blev en mer almän visning.
Efter en nervös väntan ringer mäklaren och berättar att säljaren har tagit anbudet ifrån oss..Härligt härligt.
En tanke slog mig att vad händer om det kommer in en ny intressent och lägger ett högre bud på huset. Detta frågade jag mäklaren och han förklarade tydligt att huset är reserverat till oss och att de inte kommer att visa huset för någon annan nu ( om det inte är så att vi drar oss ur av någon anledning) Detta känns ju tryggt och bra.
Började prata med en arbetskamrat lite senare och han har köpt hus för ett halår sedan och han berättade att hans mäklare hade agerat lite anorlunda. På deras hus var det budgivning och när deras säljare hade tagit deras anbud så var mäklaren väldigt mån om att skriva kontrakt snabbt som ögat. samma kväll tilloch med. och anledningen till att han ville det var enligt honom att det inte skulle komma in fler bud med mer pengar...
Så nu är vi väldigt nervösa att mäklaren ska ringa och säga att han har fått ett annat bud på huset och att det kommer att bli budgivning. Detta vill vi inte för vi känner att vi har fått ett bra pris som det är. Hoppas att det är någon som har en komentar om detta och att jag inte har varit för rörig i mitt berättande.
Mvh Johan Nilsson
 
Så länge kontraktet inte är skrivet kan säljaren välja att sälja till någon som lämnar ett högre bud. Den så kallade reservationen betyder ingenting juridiskt. Försök få till kontraktsskrivningen så fort som möjligt.
 
En sak som dock är bra för er är att om mäklare anser att ni skall köpa och är nöjd med provisionen så kommer denne troligtvis inte krångla med fler visningar och bud, mäklare tjänar nog tillräkligt ändå...........
 
Mäklaren är skydig att framföra alla bud som kommer in tills affären är skriven. Dvs han begår ett fel om han inte framför ett högre bud som någon lägger till säljaren så se till att få ner det på pränt. Mäklaren har ju vanligtvis också oftast provision på försäljningssumman så desto högre pris desto högre ersättning till mäklaren.
 
Ojojoj... Nervöst.
Det var väl inte riktigt vad man ville höra en dag som denna men det är ju bättre att få reda på sanningen så att man är mer förberädd på vad som kan hända.
Vi får vara så snabba som det bara går, på onsdag har vi bokat en elektriker till att kolla över den nya elinstalationen plus att ge oss prisidé om vad det kostar att fixa det som är kvar på hans område.
Min svåger har lovat att prata med en snickare som han känner så att vi får med oss så mycket kompetens det bara går när det är dags för besiktning. så för hoppningsvis så blir det kontraktskrivande i nästa vecka.
Förresten mäklaren har tagit bort huset från deras hemsida och på www.hemnet.se, det tar vi som ett gott tecken.
Tack för svaren. //Johan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.