A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt…
Vi behöver mer info från
A Adam.jn skrev:
Tack allesammans för samtliga bidrag.
Om jag ska förtydliga så var det (efter ny information) inte grannen utan dennes grävare som fällde trädet i samband med markarbete på grannens tomt. Det handlar om nybyggnation av hus så vare sig undertecknad eller grannen har något färdigbyggt hus på tomten för närvarande.

Pratade med firman grannen anlitat och fick svar att de tog fel på tomtgränsen, så de fällde ner trädet (som låg precis innanför min tomtgräns) från rötterna, och styckade stammen i tre delar på vardera 4m (av någon oklar anledning och utan mitt godkännande)!

Vill ju helst slippa någon långdragen civilrättslig process.
Brottas med tankarna kring en balansgång där man inte vill låta girighet ta över samtidigt som man inte vill att ett en sådan oaktsam handling skall försvinna med vinden onoterad.

/Adam
Om trädet stod väldigt nära tomtgränsen är det nog svårt att hävda ett uppsåt ens. Hade detta hänt mig hade jag låtit det vara, ett träd så nära gränsen hade ändå vält i nästa storm när de avschaktade rötterna inte kan hålla kvar trädet när vinden blåser från grannens håll.
Att det är din ved råder det ingen tvivel om, men vill du ha den ens?

S Saxdaling skrev:
Varför ska TS lägga ner? Grannen har ju erbjudit sig att betala ett skadestånd och det enda TS söker svar på är vilket belopp som är rimligt. En enkel naturlig fråga. Varför kan vi inte bara hålla diskussionen till just denna fråga?
Sorry. Den har jag missat.
Tappade lite förtroende för TS då det känns som att man utelämnat viktiga bitar från början för att få ett bättre svar.

Ersättningens storlek tycker jag nog att man har fått någorlunda svar på.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läste du att det inte var grannens som sågat ner TS träd eller missaDe du det inlägget ?
Jo jag kan också läsa. Men du missade ju tydligen det jag svarade på:

pmd skrev:
Visst är det så, men man kan ändå välja om man vill kunna prata med grannen i fortsättningen, eller inte.

L llundberg skrev:
Jo jag kan också läsa. Men du missade ju tydligen det jag svarade på:

pmd skrev:
Visst är det så, men man kan ändå välja om man vill kunna prata med grannen i fortsättningen, eller inte.
Jag hänger inte med. Är grannen en kalkon eller inte ?

A Adam.jn skrev:
Det enkla svaret är att familjen bara velat ha kvar trädet på sin plats, och inte ha obehöriga som gör som de vill på annans mark.
10 000 minst, därefter skulle jag plamtera en snabbväxande poppel på samma plats om jordmånen tillåter. Den fyller utrymmet i höjd på 10 år eller mindre!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med. Är grannen en kalkon eller inte ?
Nej det har du absolut rätt i. Att du inte hänger med alltså.

A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
De trädet var knappast fullvuxen.. en fullvuxen tall är ca 25 m hög. Men ett skit o inte få ha sina träd ifred...

P
FruNilsson skrev:
Uppsåt eller ej; lagen gäller.
Uppsåt är viktigt i svensk rättskipning.

P
G Guzzen1 skrev:
Ja det jag skrev var väl ironiskt så tapeterna släpper😉
Jodå, men alla uppfattar inte ironi så lätt i text. Använd ioniparenteser. De uppfanns på 1970-talet för att markera ironiskt text i datorbaserade forum.

(. Det här är ironiskt. .)

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
Iveto Iveto skrev:
Böter tillfaller staten ej den enskilde.
Ja, det är väl självklart? I Sverige förekommer bara ersättningsskadestånd. Straffskadestånd finns inte.

Allmän kommentar till tråden: det är inte bra att många i Sverige har fått sin uppfattning om rättsskipning från amerikanska filmer och teveserier. Det blir krockar i sådana här trådar när den uppfattningen möter uppfattningar som är baserade på svensk lag.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Varför ska man behöva prata med såna grannar överhuvudtaget?
Det behöver man förstås inte. Åtminstone inte mer än minimalt för att dryfta gemensamma ärenden. Sådana som man brukar ha med grannar.
Notera att jag skrev att man kan välja, inte att man behöver.

Nissens
P pmd skrev:
Uppsåt är viktigt i svensk rättskipning.
Men man undviker inte straff bara för att uppsåt saknas. Man kan vara vållande och vårdslös tex. För att inte prata om diverse trafikbrott…

P
Visst är det så. Ändock har uppsåt betydelse.
Vårdslöshet kan kallas likgiltighetsuppsåt.

• Gilla
Iveto
  • Laddar…
P pmd skrev:
Använd ioniparenteser.
Ja, gör det. Skratta också gärna åt egna skämt i verkligheten så andra vet att de är roliga.

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Allmän kommentar till tråden: det är inte bra att många i Sverige har fått sin uppfattning om rättsskipning från amerikanska filmer och teveserier. Det blir krockar i sådana här trådar när den uppfattningen möter uppfattningar som är baserade på svensk lag.
Jag tror inte det är amerikansk underhållning så mycket som att vi har en stark kränkthetskultur i Sverige. Den auktoritära drömmen om att en överordnad makt ska kliva in och ställa allt till rätta genom att ge den kränkta upprättelse genom att hämnas på den som begår överträdelsen. Och denna kultur är äldre än amerikanska underhållningen och hålls levande av hela befolkningen, även den äldre delen. Det är samma tankemodell som leder till drömmar om den stora upprättelsen genom en anmälan till kommunen (eller någon annan myndighet).

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.