P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läste du alla inlägg? Det var alltså inte grannen som sågade ner TS träd utan en hantverkare som klantade sig.
Vare sig man vill eller inte, så gäller lagen alla, alltid. Hantverkaren/företaget som vidtog åtgärden är i lagens mening samma som markägaren/fastighetsägaren.

Och, för att vara tydlig så gäller det också om det är en vän eller svartjobbare.

Eftersom TS vet att det är hans fastighet och trädet var hans, så har sannolikt grannen också den kunskapen. Skyldigheten att anvisa rätt är viktigt och träd skall vara märkta i förväg om det är en serös trädfällare och sådan brukar alltid förvissa sig om att det är trädets ägare som ger uppdraget.

För det är ju så att det är förbjudet att fälla vissa träd, även om man vill bygga ett hus på platsen. Därför ska man också kolla med kommunen vad som gäller.

A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
Passa på att suga ut så mycket som möjligt. Människor har ju inga problem att kanalisera på varandra. Säkert då visste han att du skulle obstruera om han frågat dig huruvida han kunde fälla trädet. Han visste säkert att du skulle njuta av att han inte hade någon sol på sin tomt och nu kan du passa på att suga ut så mycket som möjligt av situationen samtidigt som han står för fällning och bortforsling av trädet.
Jag säger bara PASSA PÅ att vara så jävlig du kan så somnar du så gott .👍

Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Vare sig man vill eller inte, så gäller lagen alla, alltid. Hantverkaren/företaget som vidtog åtgärden är i lagens mening samma som markägaren/fastighetsägaren.
Bara om det skedde på markägarens uppdrag. Och en markentreprenör förväntas klara av att utföra sitt uppdrag inom gränserna för beställarens fastighet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
FruNilsson skrev:

Och, för att vara tydlig så gäller det också om det är en vän eller svartjobbare.

Eftersom TS vet att det är hans fastighet och trädet var hans, så har sannolikt grannen också den kunskapen. Skyldigheten att anvisa rätt är viktigt och träd skall vara märkta i förväg om det är en serös trädfällare och sådan brukar alltid förvissa sig om att det är trädets ägare som ger uppdraget.

För det är ju så att det är förbjudet att fälla vissa träd, även om man vill bygga ett hus på platsen. Därför ska man också kolla med kommunen vad som gäller.
Min tanke var alltså att inte gå berserk på grannens träd eller leva rövare då TS verkar tro att det inte var medvetet. Vad gäller lagen och rättigheter är i detta fall sekundärt.

A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
A Adam.jn skrev:

Ahhh det är där skon klämmer sugen på 100k kalla in på kontot

A Abyaby skrev:
Passa på att suga ut så mycket som möjligt. Människor har ju inga problem att kanalisera på varandra. Säkert då visste han att du skulle obstruera om han frågat dig huruvida han kunde fälla trädet. Han visste säkert att du skulle njuta av att han inte hade någon sol på sin tomt och nu kan du passa på att suga ut så mycket som möjligt av situationen samtidigt som han står för fällning och bortforsling av trädet.
Jag säger bara PASSA PÅ att vara så jävlig du kan så somnar du så gott .👍
Tur att alla inte tänker som dig

I isobarik skrev:
Tur att alla inte tänker som dig
Jag är ironisk!!!!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det inte kommuner utan domstol som skipar rätt i det här landet, så vare sig kommuner kräver ersättning för återplantering eller ej får du nog backa upp ditt påstående med ett faktiskt rättsfall som bryter med HD:s åtta år gamla praxis.

Att det kan finnas undantag för alléer och vissa utpräglade parkträd håller om jag minnss rätt domen öppet för – så det du har att presentera är alltså exempel på tall, björk, gran, sälg, rönn eller liknande.
Det var väl ändå ett tämligen specifikt fall där HD sa att återplanteringskostnad inte var rimligt som ersättning - inte en praxis att det aldrig är det? Bla var det viktigt att de var frösådda, "naturliga" träd och inte del i en aktivt designad miljö eller planterade?

A Abyaby skrev:
Jag är ironisk!!!!
skönt en mindre då

Claes Sörmland
A arkTecko skrev:
Det var väl ändå ett tämligen specifikt fall där HD sa att återplanteringskostnad inte var rimligt som ersättning - inte en praxis att det aldrig är det? Bla var det viktigt att de var frösådda, "naturliga" träd och inte del i en aktivt designad miljö eller planterade?
Och nästan samtliga fall som kommer upp här på BH gäller spontant sådda och naturligt växande träd. Det är inte nyplanterade äppelträd som man har fått åverkan på av grannen. Därmed blir HDs dom väldigt intressant för trådarna här på BH.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara om det skedde på markägarens uppdrag. Och en markentreprenör förväntas klara av att utföra sitt uppdrag inom gränserna för beställarens fastighet.
Nej, egalt.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min tanke var alltså att inte gå berserk på grannens träd eller leva rövare då TS verkar tro att det inte var medvetet. Vad gäller lagen och rättigheter är i detta fall sekundärt.
Uppsåt eller ej; lagen gäller.

P p950nlu skrev:
Dvs väldigt lite ekonomisk skada, låter som om du tror att du kan casha in storkovan här
Jag var på TS sida men med informationen som framkommit så gick luften ur ganska mkt.

2 saker.

1: det finns inget bebyggt idag, hyfsat avgörande
2: det var dessutom en firma som gjort detta av misstag (?)

Nu känns TS mest som en rättshaverist. Tråkigt att det skedde men det verkar numera bara vara principen om det hela.

Här har TS ABSOLUT all del i om det blir en bra grannsämja eller inte framöver.

Jag TROR inte att det finns några pengar att hämta här. Bara kostnader för det juridiska.

LÄGG NER!

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
FruNilsson skrev:
Uppsåt eller ej; lagen gäller.
Tack för upplysningen frun!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Nej, egalt.
Varför menar du det?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.