Jodå, allt virket har försvunnit från vår tomt under dagen. Grannen insåg att det hade blivit fel. Byggkillarna blev informerade och dom flyttade virket. Trots allt, man har lärt sig lite om en del som man trodde var ganska självklart. Tack än en gång för Era uppslag!

Mvh Jaroma!

Det finns ju exempel på att folk har haft väldiga problem när ngn tex ställt en gammal bil på deras tomt - just för att dom inte får röra bilen, även om denne ngn egentligen inte får parkera den där heller...
Om denne person inte följer anmodan om att ta bort denna bil så är det tydligen rätt svårt/krångligt att gå den lagliga vägen...
Ah, det här är ett ämne som jag kan, jag har gjort ett program som stöttar med den krångliga juridiken kring fordonsflytt som används av många svenska kommuner.

Egentligen är det inte krångligt att flytta på tomtmark, speciellt inte om det är ett fordonsvrak (definierat som att det skulle kosta mer att rusta upp den så att den går genom bilprovningen än vad man skulle få om man säljer den). Kommunen har dessutom i princip en skyldighet att göra det (med vissa begränsningar).

Vad är då problemet?

Kommunen är livrädd för att blanda sig i håriga grannfejder. Därför slingrar man sig och drar ut på tiden, i hopp om att problemet ska försvinna.

I fall som är juridiskt lika, men inte involverar en grannfejd, tex att flytta ett fordon från en parkering på ett bostadsområde, så går det kvickt.

Jag rekommenderar boken 'Flyttning av fordon', utgiven av Svenska Kommunförbundet, ISBN 91-7289-224-2. Den är bibeln på området.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.