Nyligen har ett oljud uppstått i tilluftskanalen på vår ventilationsaläggning (se bild nedan). Ljudet uppstår i kanalen längst ner på ritningen och endast vid mellan eller högre fläkthastigheter. Tilluften tas från (väderskyddat) plats utanför huset passerar ett antal meter gräsmatta och leds sedan under huset till tilluftsfläkten. Ljudet som uppstår låter som röret är fyllt med vatten (i kombination med vattenlås) någonstans och samtidigt som ljudet låter så stryps flödet till nära noll. Flödet kommer igång efter 3-4 s för att sedan strypas igen efter ytterliggare ett par sekunder. Vattenljudet skulle kunna vara ett eko men det är svårt att avgöra. I min värld borde ett stopp (löv, fågelbo) rimligen ge ett konstant lågt flöde inte ett starkt varierande sådant. Vatten syns varken i inopp eller utlopp. Tilluftsfläkten och tillhörande spjäll är monterde bredvid värmepumpen och är inte orsaken till ljudet.
Ett träd växer ovan där jag förväntar mig att röret ligger nerlagt på gräsmattan men avloppsrör brukar kunna motstå rötter, eller?

Skall inhandla en avloppsrensare och se om man kan få ner den i röret imorgon.

Har någon en ide om vad detta kan vara?

Hälsningar
Tonny

ventilation2.jpg

Går det inte att föra ned en slang och suga upp vattnet med en pump? Är det avloppsrör av plast så borde inte vattnet komma från marken iaf. Plaströren brukar stå emot rötter rätt bra också.

Kan du få tips från Etab energi?

Kondensvatten? Ej helt omöjligt att marken är någon grad kallare än dom ovanligt varma och mycket fuktiga vindar som sväper över marken. Finns det sen en svaka i markröret så samlas vatten där någonstans på den lägsta punkten. Litet långsökt men ej helt uteslutet ;).
Bind fast en torr trasa på din avloppsrensare då får du svar direkt om den blir dyngblött.

Finns det ingen  tillproppat kondensdränering i markröret? Dränering kan ju behövas på vårvintern också när marken är fortfarande kall och luften börjar värmas av den bleka vårsolen .... jag är ingen expert och bara gissar ;)
gaia

Jodå, visst är det vatten i rören. Trasa och avloppsrensare konstaterade det. Fick tag på killen som konstruerat systemet och han menade också att det kunde stå vatten i röret. Då det är nästintill omöjligt att få ner en trädgårdsslang i röret (pga någon böj) testade vi att gräva för att se var röret tar vägen, vid 1 m djup gicket det fortfarande 30° neråt så det var bara att ge upp.
Skall kolla med ett avloppsrensarföretag om de kan spola/suga ledningen så den dessutom blir ren om inte blir det införskaffning av en plastslang modell hård och pump för att försöka åtgärda felet själv.

Tonny

Ontop skrev:
blir det införskaffning av en plastslang modell hård och pump för att försöka åtgärda felet själv.
Tonny
Vad tråkigt ......satsa på en mer permanent lösning eftersom det är inte sista gången fukten kondenserar i ditt luftrör. När du får slangen på rätt ställe så låt den sitta där till nästa gång.
Underligt att ventilationsfirman inte tänkt på kondensproblem. Dom kanske fixar det inom garantin?
lycka till!
gaia

Lösningen är 22 år gammal så jag har inga större garantiförväntningar. Om det är kondens som ligger i röret verkar det inte komma speciellt ofta (såvida tidigare ägare inte åtgärdat problemet innan). Jag plockar luften från vinden så länge så det får vara tills badrummet är färdigt och köket bytt...

Tonny

Ontop skrev:
Lösningen är 22 år

Tonny
No ja, 20 år är en bra ålder ;).
Vet ej var du bor men här i Skåne var vädret litet underlig ibland med ovanligt varma och fuktiga vindar så det rann kondensflod av bilen på morgnarna. Sånt väder kan bidra till att rubba den vanliga balansen i annars välfungerande system
gaia

Jovisst bor jag i Skåne och fuktigt har det varit denna höst, har fått tag i en industrivattendamsugare med ett jäkla sug i får se vad denna kan uträtta om jag bara får ner slangen i röret. Återkommer med rapport!

Tonny

Inte den allra bästa lösningen att förlägga kanalen i mark. Normalt brukar man gjuta in kanalen för att förhindra fuktproblem och läckage. En frånluftskanal är enklare om man vill förlägga i mark då man då har ett övertryck i kanalen (om fläkten placeras i huset) En tilluftskanal som i detta fall har alltid ett undertryck och "suger" till sig fukt i marken om det finns minsta hål eller spricka i kanalen.

Efter 22 år i marken kan röret mycket väl ha en spricka eller så har någon skarv på röret gått sönder.

Om du skulle få för dig att byta röret ordna då med dränering och förlägg röret/kanalen med ett fall. Om det skulle bli läckage dräneras vattnet iaf bort.

Markkollektor är en billig och bra lösning - Som så många gånger förr måste jobbet utföras ordentligt. Och inget varar för evigt utan underhåll
På kontinenten där det byggs mer passivhus (utan konvetionellt värmesystem) än i sverige är markkolektor vanligt eftersom den inte behöver driftenergi.
Det intressanta är dock att syderuropeerna i detta fall precis som med värmepumpar använder den till att kyla! För att kyla går det åt ca 3 ggr mer änergi än för att värma vilket innebär ett rejält klirr i kassan när det pratas om inomhusklimat.
Hur som helst börjar proffesionellt dimensionerade saltlösningsystem dyka upp.
Dessa överför sin kyla/värme till luften via ett kanalbatteri. Slingan är ett slutet system och ger samma möjligheter som om du kombinerar FTX med bergvärmepump - använd brinevätskan på sommaren för att kyla inkommande luft. Höjer också temperatren ngt på brine vilket ökar energiutbytet väl i pumpen. Om inte varmvatten behov finns återladdas berget, tveksamt......?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.