Hej! Jag är student och bor i en etta där köket är placerat i samma rum som bostadsytan. Det innebär att jag både sover och studerar i direkt anslutning till köket.

Den senaste tiden har mitt kylskåp (Cylinda) börjat ge ifrån sig ett kraftigt och återkommande oljud. För att förstå problemet bättre har jag under en hel dag dokumenterat hur ofta och hur länge ljudet pågår. Mina mätningar visar att kylskåpet låter i genomsnitt cirka 14 minuter per gång, med intervaller på omkring 31 minuter mellan gångerna.

Ljudet består dels av ett högfrekvent, tekniskt ljud (liknande ett tinnitusliknande pip), dels av ett kraftigt fläkt- eller motorljud som kämpar för sitt liv. Detta är ett nytt ljud som jag inte märkt tidigare och det upplevs som betydligt högre än vad jag anser vara normalt.

Jag har läst på, bland annat på Cylindas hemsida, att kylskåp kan ge ifrån sig vissa ljud under drift. MEN samtidigt upplever jag inte att detta ljud är normalt eller rimligt, särskilt med tanke på att det är högt, återkommande och påverkar min vardag negativt. Oljudet stör både min sömn och min möjlighet att studera i hemmet.

Därför vill jag höra med er hur ni rekommenderar att jag går vidare i detta ärende. Jag undrar om kylskåpet kan behöva ses över, justeras eller servas, då det i nuläget inte uppfyller en rimlig boendestandard för en lägenhet med kombinerat kök och bostadsrum. Jag vet inte om jag kan begära något från hyresvärden ifall detta är "normalt." Jag hoppas att det finns någon lösning.

Tack för all hjälp!

bild och modell på skåpets insida lär hjälpa.

vissa modernare skåp har förutom motorn i kompressorn, en fläkt som cirkulerar luften i skåpet. om sådan finns hör man att den tystnar sekunden efter att skåpet öppnas.

en sådan fläkt kan låta illa om det blir isbildning kring den, t ex vid frekvent öppnande, eller om tätlisten till dörren inte sluter tätt. det kan då hjälpa med en rejäl fysisk avfrostning med öppen dörr förslagsvis 48h.

lite spekulationer där, men posta en bild så man närmare kan se vad det är för sorts skåp.

(som sidoinfo; skall man sova i rummet skåpet finns är ett gammeldags elektrolux absorptionskåp nästan helt tyst. standard inom campingvärlden)

• Gilla
Lvid
  • Laddar…
Enda rådet är att inte sova med ett kylskåp i samma rum.
Det finns den andra varianten av kylskåp som är tysta och används i t.ex hotellrum.

Vår kylfrys, husqvarna/elektrolux, som är kanske 15 år, skulle väsnas de första veckorna enligt bruksanvisningen. Det låter fortfarande då och då. Olika ljud som när det är som värst låter som en skrikande åsna. Det verkar vara normalt för dagens kylskåp. De gamla brummar bara, vilket kan vara nog så störande i ett sovrum.

rakt09 rakt09 skrev:
bild och modell på skåpets insida lär hjälpa.

vissa modernare skåp har förutom motorn i kompressorn, en fläkt som cirkulerar luften i skåpet. om sådan finns hör man att den tystnar sekunden efter att skåpet öppnas.

en sådan fläkt kan låta illa om det blir isbildning kring den, t ex vid frekvent öppnande, eller om tätlisten till dörren inte sluter tätt. det kan då hjälpa med en rejäl fysisk avfrostning med öppen dörr förslagsvis 48h.

lite spekulationer där, men posta en bild så man närmare kan se vad det är för sorts skåp.

(som sidoinfo; skall man sova i rummet skåpet finns är ett gammeldags elektrolux absorptionskåp nästan helt tyst. standard inom campingvärlden)
Jag uppskattar hjälpen! Modellen på Cylinda kylskåpet är: KI 1088 L A +. Här är två bilder på insidan och baksidan. Jag är lite osäker på hur man skulle göra för att ta sig vidare bakom gallret så jag lätt den vara kvar.

• Inre av ett kylskåp med glasplan och två lådor. Ett föremål med grönt lock syns i ena lådan, och en förpackning med text syns i den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av ett kylskåp med synlig kompressor och kondensslingor samt strömsladd ligger på ett trägolv.
    Skapa konto

Bästa svaret

L Lvid skrev:
Jag uppskattar hjälpen! Modellen på Cylinda kylskåpet är: KI 1088 L A +. Här är två bilder på insidan och baksidan. Jag är lite osäker på hur man skulle göra för att ta sig vidare bakom gallret så jag lätt den vara kvar.
ser ju inte ut att vara ett skåp med fläkt? nu när det är framme kanske oljudets källa är lättare att fastställa? har du tur kan det vara resonans i bakre galler, kompressorfäste, avdunstningsbaljan, eller till och med i skåpets inredning...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lvid skrev:
enklast tänkbara cylinda där har de inte gjort något för komforten turkarna alltså
tjut är insprutningsljud brukar inte bli bra med en massa bitumen inne i kylen

i ditt fall så som du bor skulle man göra som på hotell deras minibarer
du behöver ett absorbtionsskåp låter inget

om man skall vara lite hjälpsamt konstruktiv gentemot ts problem, kan ju just en lokaliserad klump gummimassa vara av värde.

när väl källan är lokaliserad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
om man skall vara lite hjälpsamt konstruktiv gentemot ts problem, kan ju just en lokaliserad klump gummimassa vara av värde.

att på ett konstruktivt sätt hjälpa TS med ett felkonstruerat kylskåp dessutom med en kinesisk kompressor ser jag som tämligen utsiktslöst
om man inte kan vädja till säljarens eller tillverkarens angenäma känslor är det ett annat skåp som gäller.

L Lvid skrev:
Hej! Jag är student och bor i en etta där köket är placerat i samma rum som bostadsytan. Det innebär att jag både sover och studerar i direkt anslutning till köket.

Den senaste tiden har mitt kylskåp (Cylinda) börjat ge ifrån sig ett kraftigt och återkommande oljud. För att förstå problemet bättre har jag under en hel dag dokumenterat hur ofta och hur länge ljudet pågår. Mina mätningar visar att kylskåpet låter i genomsnitt cirka 14 minuter per gång, med intervaller på omkring 31 minuter mellan gångerna.

Ljudet består dels av ett högfrekvent, tekniskt ljud (liknande ett tinnitusliknande pip), dels av ett kraftigt fläkt- eller motorljud som kämpar för sitt liv. Detta är ett nytt ljud som jag inte märkt tidigare och det upplevs som betydligt högre än vad jag anser vara normalt.

Jag har läst på, bland annat på Cylindas hemsida, att kylskåp kan ge ifrån sig vissa ljud under drift. MEN samtidigt upplever jag inte att detta ljud är normalt eller rimligt, särskilt med tanke på att det är högt, återkommande och påverkar min vardag negativt. Oljudet stör både min sömn och min möjlighet att studera i hemmet.

Därför vill jag höra med er hur ni rekommenderar att jag går vidare i detta ärende. Jag undrar om kylskåpet kan behöva ses över, justeras eller servas, då det i nuläget inte uppfyller en rimlig boendestandard för en lägenhet med kombinerat kök och bostadsrum. Jag vet inte om jag kan begära något från hyresvärden ifall detta är "normalt." Jag hoppas att det finns någon lösning.

Tack för all hjälp!
finns det garanti kvar?

rakt09 rakt09 skrev:
ser ju inte ut att vara ett skåp med fläkt? nu när det är framme kanske oljudets källa är lättare att fastställa? har du tur kan det vara resonans i bakre galler, kompressorfäste, avdunstningsbaljan, eller till och med i skåpets inredning...
rakt09 rakt09 skrev:

Jag kollade och det var tyvärr inte gallret. Jag kollade också avdunstningsbaljan men det värkar vara bra, utan några märkvärdiga problem. Jag tror att oljudet är kopplat till kompressorn. Jag delar en bild som ser nästan helt identiskt till hur min kompressor ser ut. Hur skulle man använda gummimassa för att dämpa kompressorn? Vilken gummimassa hade du rekommenderat att jag köper?

• Kompressor med varningsetikett och anslutna kablar, används som referens för att diskutera ljuddämpning med gummimassa i ett diskussionsforum.
    Skapa konto
L Lvid skrev:
Jag kollade och det var tyvärr inte gallret. Jag kollade också avdunstningsbaljan men det värkar vara bra, utan några märkvärdiga problem. Jag tror att oljudet är kopplat till kompressorn. Jag delar en bild som ser nästan helt identiskt till hur min kompressor ser ut. Hur skulle man använda gummimassa för att dämpa kompressorn? Vilken gummimassa hade du rekommenderat att jag köper?
det finns asfaltskivor självhäftande man kan sätta på dock är det då en stor risk att kompressorn blir överhettad, annars får man kolla att inget ligger emot
nästa oljud på lågprisprodukter är insprutningsljud dvs där vätska förångas till gas i evapuratorn
du har väl ett frysfack om modellnumret stämmer då sitter denna punkten i frysdelen och brukar inte vara åtkomlig

• Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
finns det garanti kvar?
Hej!
Nej, jag tror tyvärr att den har gått ut. Men även om garantin inte gåt ut hade väll Cylinda ändå inte accepterat att ta tillbaka det eftersom de värkar antyda på sin hemsida att såna oljud är "acceptabla" eller nåt. Jag tycker att det låter som nonsens, då även ett större kylskåp inte låter så mycket eller ofta.

Redigerat:
om det skallrar eller tjuter inne i kompresssorn är nog det bästa man kan hoppas på att det går till sig.

men om den går mer harmoniskt med en dämpande hand, kanske lite tryck från sidan, kan man till äventyrs pröva att uppnå bågot liknande med en gummikloss eller varför inte kladda dit en mängd sikaflex 221.

vanskligt läge.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L Lvid skrev:
Hej!
Nej, jag tror tyvärr att den har gått ut. Men även om garantin gåt ut hade väll Cylinda ändå inte accepterat att ta tillbaka det eftersom de värkar antyda på sin hemsida att såna oljud är "acceptabla" eller nåt. Jag tycker att det låter som nonsens, då även ett större kylskåp inte låter så mycket eller ofta.
Nä det är ju turkarna som styr över varumärket cylinda numera de bryr sig inte om lilla sverige som de inte ens ville skulle vara med i eu
skåpet har ju Vestel tillverkat Erdogans kompisar

returen returen skrev:
det finns asfaltskivor självhäftande man kan sätta på dock är det då en stor risk att kompressorn blir överhettad, annars får man kolla att inget ligger emot
nästa oljud på lågprisprodukter är insprutningsljud dvs där vätska förångas till gas i evapuratorn
du har väl ett frysfack om modellnumret stämmer då sitter denna punkten i frysdelen och brukar inte vara åtkomlig
Tack för hjälpen! Ja, du har rätt. Kylskåpet har ett frysfack och jag är ganska säker på att oljudet blir tydligare när man öppnar det. Såna fall så finns det nog inget man kan göra åt det, förstår jag? Då får jag testa att dämpa kompressorn med något lite gran (inte för mycket annars så överhettas den som du sa) och om det inte funkar så finns det inget jag kan göra. Därefter måste jag ta upp det med hyresvärden.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.