Staffans2000
Har du frågat alla i området ifall någon av dom har samma problem?

Staffan

• Gilla
Sneffen
  • Laddar…
R
Det med turbulensen finns kvar ute i gatan oavsett ni stängt inne eller inte , det är vattnet som strömmar
förbi ert avstick som gör det . . Det blir som att blåsa i en flaska . Det kan inte jag avgöra .om det finns
något som kan göra det
Då kan det bli lågfrekvent darr i rören in , ( mycket svårt att mäta ) Genom väggen ska det vara isolering
runt rören , brukar nog vara det , och en liten bit in , sedan kommer FJV-verkets ventiler , och efter det är skarvas
dom till värmepaketet och det gör installatören och det är eran anläggning efter ventilerna , FJV: s leveranspunkt
Det med att stänga hela FJV-nätet kan nog inte göras utan att dom själva ska göra något eller ett haveri på det

• Gilla
Sneffen
  • Laddar…
R
S Sneffen skrev:
Förresten,undrar varför urkopplingen måste ske i gatan? Kan man inte koppla ur/kapa röret som går in i grunden och ut på baksidan? Eller färdas ljudet på annat sätt?
Det blir nog svårt att koppla ur rören , allt är helsvetsat enligt gällande regler fram till ventiler och efter dessa till växlaren ,
som är ansluten med speciella kopplingar för FJV

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du frågat alla i området ifall någon av dom har samma problem?

Staffan
Nej det har vi inte. Funderat på det innan,men kom då fram till att vi ju ändå har samma problem oavsett om de hör det eller inte.
Men det är klart,om man nu måste gå vidare med leverantören igen så kanske det hjälper om fler har samma oljud...

S Sneffen skrev:
Nej det har vi inte. Funderat på det innan,men kom då fram till att vi ju ändå har samma problem oavsett om de hör det eller inte.
Men det är klart,om man nu måste gå vidare med leverantören igen så kanske det hjälper om fler har samma oljud...
Det hjälper ju om inte annat att lokalisera problemet, om det inte är begränsat till erat hus.

• Gilla
Sneffen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det med turbulensen finns kvar ute i gatan oavsett ni stängt inne eller inte , det är vattnet som strömmar
förbi ert avstick som gör det . . Det blir som att blåsa i en flaska . Det kan inte jag avgöra .om det finns
något som kan göra det
Då kan det bli lågfrekvent darr i rören in , ( mycket svårt att mäta ) Genom väggen ska det vara isolering
runt rören , brukar nog vara det , och en liten bit in , sedan kommer FJV-verkets ventiler , och efter det är skarvas
dom till värmepaketet och det gör installatören och det är eran anläggning efter ventilerna , FJV: s leveranspunkt
Det med att stänga hela FJV-nätet kan nog inte göras utan att dom själva ska göra något eller ett haveri på det
Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din kunskap! Hrm...ljudet har ibland påmint om att man blåser i en flaska...
Ska ta foto på där röret går in,ingen isolering ser det ut som...

Funderar på hur man går vidare? Har lagt ett ärende till miljöförvaltningen och väntar på kontakt.

Tänker att de kanske kan göra mätningar på ljudet och avgöra om det är luftburet eller stomljud och om det går att visa på att ljuden kommer via rören så efter det trycka på att kommunen ska kolla vidare på vatten,avlopp och fjärvärme? Tror du att det är möjligt med sådan turbulens via vatten eller avlopp också? Som också är svårmätt?
Eller är det fjärrvärmen i första hand?

Hand applicerar härdad kitt runt fjärrvärmerör i grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är foto på fjärrvärmeröret i grunden. Det är någon slags härdad kitt/fog runt röret.

ricebridge ricebridge skrev:
Det hjälper ju om inte annat att lokalisera problemet, om det inte är begränsat till erat hus.
Har pratat med två grannar innan kom jag på,som inte har samma problem. Har väntat på undersökning av vattenrören som blev klar igår,så nu kanske nästa steg får bli att kolla med fler grannar också.

ricebridge ricebridge skrev:
Och: Kan du göra en uppskattning av frekvensen (tonhöjden)? Det gör du enklast genom att ladda ner en tongenerator-app och sen justera in tonen som spelas upp tills den låter likadant som ditt oljud.
Laddar du ner en dB-mätarapp också, så kan du berätta hur starkt ljudet är.
Har nu efter några försök med mätning fått fram att vi uppfattar frekvensen till mellan 200-300 hz...dock med viss felmarginal då det var väldigt svårt att avgöra det tyckte både jag och sambon. Men någonstans där i alla fall.

Tack för tips,men har lyssnat på uppspelning av hur "The Hum" låter och tack och lov är det inte det ljudet vi hör,och andra som varit här har också hört det! Går upp och ned i styrka,högre ibland och ibland väldigt lågt.
Så vi hyser förhoppning om att vårat ljud går att åtgärda.

R
NU kanske jag är dum eller missat något
Har du fläktsystem på ventilationen ?

• Gilla
Sneffen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
R rävlyan skrev:
Ingen dum fråga alls-tacksam för all input! Nej det har jag inte,bara självdrag. Men funderar nu på om det är möjligt att det kan bli något ljud genom skorstenen? Har murstock som inte används,finns ingen kamin/öppen spis ansluten. Det låter ju fast det inte blåser ute också. :thinking:

R
Kan aldrig bli brum i en skorsten , jo om det kommer en storm med 30sek/m så kommer det att bli
ett häftigt drag ut bara , ejektorverkan på topp .
Mera deckarjobb måste till , avundas dig inte

• Gilla
Sneffen
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden men om du inte gjort det redan, börjar du med att göra fastigheten spänningslös så kan du enklare börja utesluta tänkbara buller källor. Upphör bullret när du bryter strömmen får du starta upp maskin för maskin och lyssna.

• Gilla
Sneffen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.