Hej!
Jag undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig med tips på vilken del jag borde serva/byta ut?

Diskmaskinen( Siemens SX736X03FE/41)har låtit illa i några månader. Inga felkoder. Oljudet består genom hela programmet och växlar i frekvens under hela programmet med mer eller mindre jämna mellanrum. Diskar lika bra som alltid.

Går i tankar på att sälja bostaden under våren, så dags att ta sig i kragen och sluta upp att skjuta upp att ta tag i detta.

Det är det vinande "motorljudet" som är "oljudet", ej det knäppande från spolarmarna pga att de slår i något jag placerat fel i maskinen.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P
Kraxens Kraxens skrev:
Hej!
Jag undrar om någon vänlig själ vill hjälpa mig med tips på vilken del jag borde serva/byta ut?

Diskmaskinen( Siemens SX736X03FE/41)har låtit illa i några månader. Inga felkoder. Oljudet består genom hela programmet och växlar i frekvens under hela programmet med mer eller mindre jämna mellanrum. Diskar lika bra som alltid.

Går i tankar på att sälja bostaden under våren, så dags att ta sig i kragen och sluta upp att skjuta upp att ta tag i detta.

Det är det vinande "motorljudet" som är "oljudet", ej det knäppande från spolarmarna pga att de slår i något jag placerat fel i maskinen.
Om du inte har zeolit så är det värmepumpsmotorn, kostar runt 2000.- plus lika mycket i arbetskostnad

electroluxaren skrev:
Om du inte har zeolit så är det värmepumpsmotorn, kostar runt 2000.- plus lika mycket i arbetskostnad
electroluxaren skrev:
Ok, tack!
Är det något man kan montera själv om man inte har tummen mitt i handen, eller är det så komplext att det är att rekommendera att anlita en servicetekniker för det?
(egentligen mer aktuellt köpa ny maskin om arbetskostnad för tekniker behövs)

Det är superlätt att byta dessa själv. Dra fram maskinen och ta av höger plåt, släpp på elektroniken. Pumpen sitter i en gummistropp och en klammer

Iofs, har du zeolit så är det betydligt krångligare..

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Det är superlätt att byta dessa själv. Dra fram maskinen och ta av höger plåt, släpp på elektroniken. Pumpen sitter i en gummistropp och en klammer
Vad bra! Då gör jag ett försök.

Vonelffors Vonelffors skrev:
Iofs, har du zeolit så är det betydligt krångligare..
Ok, men tror inte det är zeolit på denna. Ska dock dubbekolla.

Återkopplar efter reparation utifall någon t.ex. googlar sig till samma fel:
Det satt en plastbit i värmepumpsmotorn som skapade detta ljud. Ljudet försvann när den avlägsnades.
Tips är att om man ändå plockar isär för att åtgärda motorn kan man rengöra stora "plastskivan" som vattnet går igenom, hade samlats en del smuts där.

Denna video är den jag hittat som tydligast visar hur man demonterar maskinen:

Den där proppen är helt hopplös. Jag fick hålla på en hel del med elkabel, spruta med slang, hett vatten men till slut gick det. Var försiktig med nippeln inuti tanken då plastgängorna är sköra men det ska vara tätt när du drar den. Bra jobbat!

Om det är en zeolit är det säkrast att vända maskin upp o ner och ta av botten. Rucka så lite som möjligt på zeoliten, märk väl hur allt sitter annars får du aldrig tillbaka grejerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.