Jaha, det var ju intressant att se att andra har samma problem...

I vårt fall är det en oljig, klibbig, lite diskmedelsliknande känsla när man känner på beläggningen mellan fingrarna. Tjusigt pissgul är den också till färgen. Kul med vitt hus... Beläggningen lägger sig ungefär på samma sätt som vatten gör så en av våra teorier var att det hade med dagg att göra. Samtidigt finns beläggningen även på en vägg som vi är rätt säkra på torkade ett dagg-fritt dygn.

I vilket fall målade jag ena gaveln i går (andra strykningen) och för att testa dagg-teorin slutade jag redan kl 15 för att färgen skulle hinna torka lite. Hjälpte inte... Känns lite surt om det hela beror på dagg för i färgaffären (välrenommerad sådan i Stockholms-trakten) snackade de endast om att det tar lite längre tid för färgen att torka om man målar i september - oktober. De borde väl ha sagt något om att man inte ska måla i september-oktober eftersom det ofta är dagg på natten...

På burken står att färgen inte ska appliceras i hög luftfuktighet samt att torktiden beror på luftfuktigheten. Det står ingenting om risker med att färgen torkar i hög luftfuktighet.

Vi har försökt tvätta bort med målartvätt men det funkade inte alls. Ser nu att Nordsjö då rekommenderar att man målar över till våren. Vi räknar med att de står för kostnaderna för det tredje lagret...

Har de förresten sagt något om risk för att färgen flagnar i förtid pga beläggningen?

Surikaten

Beläggningen låter exakt som den på vår fasad.
Tycker också att Nordsjö bör gå ut med en varning för att måla när luftfuktigheten är hög. Och ange klara riktvärden. Har heller inte hört något om man måste behandla ytan på något sätt innan man målar över "den oljiga beläggningen".

Nu råkar vi ha sån "tur" att det var den absolut minsta fasaden som drabbades. Så att måla om den, är ganska snabbt gjort. Dessutom tog jag i lite väl mycket när jag räknade på färgåtgången, så vi har färg över.

Meddela gärna vad du får för kommentarer från färghandlaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.