Har köpt hus. Emaljen i ugnen är skadad, med flera hål in till metall i framkant. Det är en Bosch inbyggnadsugn med pyrolys. Säljaren medger att skadorna inte fanns tidigare (de uppmärksammade oss på det) och menar att städfirman har skadat emaljen. Städfirman vägrar något ersättningsanspråk eftersom säljaren inte dokumenterat skicket på ugnen innan städningen. Jag har kontaktat tillverkaren som anger att emaljen inte går att laga.

Nu söker jag hjälp av er:
1. Hur påverkar skadorna ugnens funktioner?
2. Är det garanterat säkert att använda ugnen?
3. Bör/kan jag begära ersättning av säljaren? Vad är en rimlig summa?

• Ugnen med skadad emalj i framkant, visar blottat metallområde nära ugnsstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad emalj i en Bosch inbyggnadsugn, med flera hål som visar blottad metall i framkanten. Ugnen är av pyrolystyp.
    Skapa konto
  • Skadad emalj i Bosch inbyggnadsugn, med synliga hål vid framkanten, avslöjar metall under. Problem med städskador diskuteras i forumet.
    Skapa konto
  • Skadad emalj inuti en Bosch inbyggnadsugn nära ugnens framkant, exponerad metall synlig.
    Skapa konto
  • Detaljbild av skadad emalj i en Bosch inbyggnadsugn, där metallen syns igenom tillsammans med en flätad tråd längs kanten.
    Skapa konto
  • Närbild av skadad emalj på ugnens framkant där metallen är synlig genom flera hål och repor.
    Skapa konto
Med kvaliteten som det är på moderna vitvaror så har den där ugnen hamnat på tippen tre gånger om innan en skada på emaljen blir ett bekymmer...

Edit; utan att vara nån form av expert så kan jag inte tycka att skadorna ser ut som något som en städning skulle orsakat.. det ser ut som slitage av användning tycker jag...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Är ugnen i stort sett ny så är det ju tråkigt med sådana skador.
Är det en typ 5+ år gammal ugn så lär den ju inte vara i nyskick ändå.
Har svårt att se att det skulle påverka funktionen märkbart: Möjligen blir det svårare att få självrengöringen att funka på de slitna ytorna, så viss manuell handkraft kan ju behövas där om man rengör den. Men min erfarenhet är att man inte kommer undan det ändå.

Det ser väl ganska solklart ut att skadorna orsakats av att man skickar in ungsplåt där? Säljaren vill nog skylla ifrån sig. Sen att det knappast har nån betydelse heller vid användning.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Går säkert att använda utan problem, men det är helt klart säljaren som försöker skylla ifrån sig.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror säljaren har fel, att skadorna fanns där vid köpet men att emaljen som satt löst först kom loss helt när ugnen skrubbades.

Ingen säkerhetsrisk skulle jag säga, bara en vanlig gammal ugn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Samtidigt så bör väl dessa skador lätt ha kunnat upptäcktas innan köp om de nu är orsakade av plåtar? Isåfall blir det svårt att hävda rätt till ersättning.

Om säljaren påstår att städfirman orsakat detta är det säljaren som ska begära ersättning från städfirman. Du har inget avtal med städfirman utan det är säljarens problem. Det mest pragmatiska är väl att försöka få några tusenlappar av säljaren i någon form av uppgörelse i god anda. Om säljaren sedan lyckas få dessa tusenlappar av städfirman är säljarens problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
3 -Nej! En begagnad ugn är kanske värd 1000:-, skavet påverkar kanske värdet med 100:-. Lägg tankekraften på något vettigt istället

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Säljaren medger att skadorna inte fanns tidigare (de uppmärksammade oss på det) och menar att städfirman har skadat emaljen. Städfirman vägrar något ersättningsanspråk eftersom säljaren inte dokumenterat skicket på ugnen innan städningen.
Att en rengöring skadat emaljen så pass är mindre trolig. Om ugnen är rengjord på bilderna och fortfarande ser smutsig ut är det troligare att säljaren inte upptäckt skadorna tidigare pga gammal smuts.

Jag upplever emalj i moderna ugnar sämre än i äldre.

Tror du kommer hitta skador i emaljen på de flesta ugnar som använts några år. Utöver att det ser fullt ut har jag aldrig upplevt att plåten börjar rosta eller dylikt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
B bs ss skrev:
Nu söker jag hjälp av er:
1. Hur påverkar skadorna ugnens funktioner?
2. Är det garanterat säkert att använda ugnen?
3. Bör/kan jag begära ersättning av säljaren? Vad är en rimlig summa?
1. Inte alls.
2. Ja
3. Nej

Blåaktig emalj indikerar att ugnen är gammal. Ta gärna en bild på etiketten som delvis syns på ena bilden så kan vi nog utröna vad det är för ugn och hur gammal den är.

Välkommen till livet som fastighetsägare! I den rollen ingår det att sköta om sitt hus och sin tomt, vad det än månde vara.

• Gilla
Drmek och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.