Hej,

Vi har två ytterdörrar där låsen är äldre LB 9910 tillhållarlås. Inom ramen för en allmän modernisering (dvs kunna låsa upp inifrån utan nyckel) hade vi tänkt att byta ut dessa lås till någon form av cylinderlås.

Det jag funderar på är om det finns någon som vet om det finns det något låspaket med cylinderlås som går att ersätta det befintliga utan större ingrepp?

En hemsida skrev att LB 9910 förmodligen motsvarade ett ASSA 90002 (dock tillhållarlås). Jag kommer dock inte längre än så i mina sökningar. Eller har någon någon annan smart lösning för hur man ska tänka vid nya lås i äldre dörrar.

Med vänlig hälsning,

Gammalt dörrhandtag och lås på en trädörr, potentiellt LB 9910 lås ser ut att behöva ersättas för inifrån-låsning utan nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett äldre LB 9910 lås monterat i en dörr, märkt med texten "BODA 0038".
Skapa konto
Närbild av äldre dörr i trä med LB 9910 tillhållarlås och dörrhandtag i brons, handen vrider handtaget för att öppna.
Skapa konto
Närbild på ett äldre LB 9910 tillhållarlås installerat i en ytterdörr, med en synlig dörrknopp i förgrunden.
Skapa konto

Låshuset du har följer standard så vad du vill ersätta med är valfritt, kanske ASSA Entré K1 med lika låsning om så önskas.
Montaget är inte så komplicerat men tillhållarlås kan vara olika borrade under nyckelskylten så räkna med att du kan behöva borra ett nytt hål med en hålsåg 42-44mm samt ett hål för vredet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.