Hej,

Mina föräldrar flyttade i somras och värmer sitt nya hem med en oljepanna. I samband med köp och inflyttning gick inte pannan igång som den skulle och en VVS-tekniker var på plats och felsökte och bytte efter det förvärmare. I samband med felsökning sotades och rengjordes panna och brännare. Allt var frid och fröjd under hösten fram till för ett par veckor sedan. Då stannade den. Efter omstart gick den någon vecka innan den stannade igen. Därefter har driftsstoppen kommit tätare och tätare och idag har den stannat tre gånger (hittills). Brännaren är en Bentone B1RL. Idag var första gången jag var på plats vid ett stopp och brännaren visade första gången felkod 07 och andra gången felkod 02. Enligt instruktionsbok står följande för respektive felkod:
Err 7:
Flamsvikt under drift - dålig flamma, smuts på fotomotstånd.
Orsak: För mycket luft, för högt tryckfall, igensatt munstycke, för lågt oljetryck
Err 2: Ingen flamma vid säkerhetstidens utgång.
Till Err 2 följer i instruktionsboken ett eget flödesschema med följande frågor: Startar motorn? Svar ja -> Bildas låga? Svar ja -> Puffar eller pulserar brännaren? Svar ja -> orsak: För mycket luft, för högt tryckfall, igensatt munstycke, för lågt oljetryck, fel spridningsvinkel, fel munstycksstorlek.

Är det någon som har en teori om vad som kan vara problemet? Brännare gick som sagt felfritt under några månader, för att därefter bli sämre och sämre vad gäller driftssäkerhet. Det tyder ju på någon slags förändring. Kan minskad mängd olja i tanken ge lägre oljetryck? Luftmängd och tryckfall (i luft eller vad menas?) borde ju inte förändrats? Likaså borde ju inte spridningsvinkeln eller munstycksstorleken vara fel eftersom brännaren gick bra under hösten. Jag ska kontrollera om munstycket kan vara igenssatt, men det borde väl inte ske så fort?

Tacksam för input.

Vänligen,
Samuel

Sot på flamvakten, torka av den.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Hur vet man vilket som är flamvakten? Var sitter den och hur ser den ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.