Hej
Vi har en Nibe luft/vatten-värmepump, modell F2040. Den fanns här när vi flyttade in, men jag tror den är från 2013 ca. Innedel inköpt samtidigt, VVM310.
Den har fungerat bra hela tiden, men sista två månaderna har den börjat krångla. Pumpen stannar med felmeddelandet "komm. fel slavvärmepump (fel 310)". Pumpen går då inte alls, och all varmvattenförsörjning sker via elpatron. Då jag inte går in i pannrummet hela tiden, tar det ett tag innan jag fattar att pumpen stannat. För det finns ju värme och varmvatten. En gång stod den stilla 18 dagar innan jag fattade. Som resultat blev det en elräkning på 13000 kr för januari. Hepp!

Det går att kvittera felet på innedelens display (där felmeddelandet visas) och lampan går då från röd till grön samt utedelen startar.

Servicetekniker var här i veckan, men hittade inte felet. Han hade aldrig sett det felmeddelandet förr heller. Han höll på med olika åtgärder i flera timmar, men till ingen nytta, för nu har den stannat igen två gånger på tre dagar. Teknikerns teori var att kabeln mellan innedel och utedel på något sätt är skadad, alternativt att det är fel på något kretskort (var inte hemma under reparationen, men läste rapporten på fakturan). Vet inte var kretskortet sitter i så fall? Utedel eller innedel?

Det frustrerande är ju att den funkar när man kvitterar felet, så uppenbarligen är det ju inget mekaniskt fel på värmepumpen.

Finns det något proffs som kan brainstorma olika lösningar med mig? Eller måste vi ge upp och byta ut pumpen? Tycker den borde hålla längre än 12-13 år, men jag kan ha fel?

T
Kan du ta en bild på larmet ?
Larmkod 310 verkar inte finnas.
Vad har du för mjukvara i innedelen ?

Äldre pumpar har haft problem med ett kablage i utedelen men då har det varit larm 223

Sorry, jag skrev fel. Det är felkod 301. "komm. fel" måste vara kommunikationsfel.

Anslutningsschema för kablar mellan innedel och utedel för VVM 310 och F2040/NIBE Split. Plintarna AA3-X4 och AA23-X4 visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på dessa plintar är kablarna för komm mellan innedel/utedel anslutna

DonPablo DonPablo skrev:
[bild]på dessa plintar är kablarna för komm mellan innedel/utedel anslutna
Jag skulle börja med att titta hur anslutningen av signaltrådarna ser ut i utedelen. Efter så många år kan det ha ärgat och oxiderat en del som leder till intermittent kontakt.

Vet inte om 310 har stöd för myuplinkappen. Min CTC har det och jag får notis om att pumpen stannat i telefonen. CTC ägs av NIBE så viss synergi borde finnas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja slå av spänningen på inne och utedel, lossa kablarna i plinten på utedelen, kanske skala fram ny kabel, eller eller putsa med något om det går, och ansluta på nytt. likaså på innedelen, så är du garderad, funkar det fortfarande inte, så är det troligt något kretskortsfel.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag skulle börja med att titta hur anslutningen av signaltrådarna ser ut i utedelen. Efter så många år kan det ha ärgat och oxiderat en del som leder till intermittent kontakt.

Vet inte om 310 har stöd för myuplinkappen. Min CTC har det och jag får notis om att pumpen stannat i telefonen. CTC ägs av NIBE så viss synergi borde finnas.
Tack, utgår ifrån att teknikern redan kollat alla anslutningar eftersom han höll på i flera timmar. Vågar inte göra något med det elektriska själv. 310 ska gå att koppla till myuplink, dock bara via kabel, den har inte stöd för wifi vad jag förstått. Så denna är inte uppkopplad. Jag skulle inte ha så jättemycket nytta av att sitta på jobbet och få ett meddelande om att pumpen stannat, heller.

Inatt hade den stannat igen. Så jag bröt strömmen till både innedel och utedel och lät dem vara 30+ min innan jag startade om båda. Nu går den igen, men frågan är hur länge.

G galjonsfilur skrev:
Teknikerns teori var att kabeln mellan innedel och utedel på något sätt är skadad,
Om det stämmer du sa i inledningen så vem skall isåfall byta ut / kolla kabeln?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Om det stämmer du sa i inledningen så vem skall isåfall byta ut / kolla kabeln?
Bra fråga, det var väl en vvs-are som kollade på den denna gång, men det måste väl till en elektriker för att byta kabel på en maskin som drar 6kw?
Firman jag kontaktade avslutade ärendet och fakturerade mig, med budskapet att jag får kontakta dem igen om det återkommer. Såklart återkommer det eftersom de inte lyckats göra något konkret. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, kontakta en annan firma?

Kabeln kan VVS-aren byta. Den hanterar bara svagström.
Ange var du bor, då kan säkert nägon tipsa dig om en lämplig firma.

det är bara kommunikationskabel, den kan vem som helst byta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
det är bara kommunikationskabel, den kan vem som helst byta.
Aha! Ok, tack för info.
Efter att jag startade om pumpen, gick en av huvudsäkringarna när den satte igång. Jag fick byta men nu går den för fullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.