Hej!

Nybliven och ovan husägare, mycket att försöka sätta sig in i. Vi har ett hus från 60-talet med källare, 120+120 kvm. Vattenburen värme med kombipanna från 80-talet, olja/el/ved. Vi har kört slut på oljan och kör nu el i väntan på borrning och installation av bergvärme, som vi hoppas få gjort under sommar/tidig höst (väntar slutbesked från kommunen).

Pannan har en inbyggd varmvattenberedare. Bredvid finns också en mindre, eldriven vvb som inte är inkopplad. Vår tolkning är att tidigare ägaren (nu död, så kan inte tillfrågas) stängde av pannan sommartid och kopplade in den eldrivna beredaren.

Min fråga: kan man göra så, finns det risker, något att tänka på?

Är det ett alternativ att dra ned värmen på pannan till typ 55 grader?

Andra tips/alternativ?

Förhoppningsvis har vi som sagt bergvärme till hösten, vill inte råka ställa till det på något sätt med det vattenburna systemet som den ska kopplas in i pga dumsnålhet. Å andra sidan onödigt att betala en massa el för överdriven uppvärmning om det är normalt och ofarligt att stänga av pannan sommartid.
 
Om man bara sänker temperaturen i varmvattenberedaren som finns inuti pannan är det stor risk att sånt som legionella och annat växer till sig. Gäller att inget vatten då går via pannan utan bara genom den separata vvb. När man startar pannan till hösten igen, om det behövs, ska man dra upp panntemperaturen rejält så dör bakterierna snabbt.
 
  • Gilla
jonwaller
  • Laddar…

Bästa svaret

Om det bara rör sig över sommaren så hade jag låtit den snurra på precis som vanligt.
Dels får ni varmvattnet från den och sen fortsätter ni ha cirkulation i radiatorsystemet.
Justerar antagligen själv om den ska skicka ut värme i radiatorkretsen eller inte.

55°C är OK även för varmvatten om man med jämna mellanrum ökar värmen till minst 65°C för att undvika legionella.
Eftersom du frågar om det är OK att sänka till 55°C så gissar jag att den idag kan skicka ut varmare vatten än så på radiatorkretsen.
Har ni kollat så elementen kommer funka med BVVP:n?
De brukar inte gilla att gå över 55°C och har ni ett hög.tempsystem så kan det bli dålig värme
 
  • Gilla
jonwaller
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Om det bara rör sig över sommaren så hade jag låtit den snurra på precis som vanligt.
Dels får ni varmvattnet från den och sen fortsätter ni ha cirkulation i radiatorsystemet.
Justerar antagligen själv om den ska skicka ut värme i radiatorkretsen eller inte.

55°C är OK även för varmvatten om man med jämna mellanrum ökar värmen till minst 65°C för att undvika legionella.
Eftersom du frågar om det är OK att sänka till 55°C så gissar jag att den idag kan skicka ut varmare vatten än så på radiatorkretsen.
Har ni kollat så elementen kommer funka med BVVP:n?
De brukar inte gilla att gå över 55°C och har ni ett hög.tempsystem så kan det bli dålig värme
Den har en manuell shunt som man styr tempen till radiatorerna med. Har dragit ned den i botten nu och då är det 27 grader ut. När det var under nollan i vintras hade vi den på kanske runt 40 grader som mest. Bergvärmekillen tyckte inte att radiatorerna var något större problem även om de är högtempsystem. Vi bor på västkusten så blir sällan väldigt kallt och de få dagarna kanske det får dra lite extra helt enkelt.

Varmvattnet däremot är riktigt varmt, gissar att det går ut i nästan samma temp som pannan ligger på. Så där är frågan om man kan spara lite genom att dra ned, men det kanske blir marginell skillnad? Den verkar inte riktigt lyda termostaten heller... kanske lika bra som du säger att låta det snurra på över sommaren och inte pilla för mycket på nåt som ändå funkar.
 
J jonwaller skrev:
Hej!

Nybliven och ovan husägare, mycket att försöka sätta sig in i. Vi har ett hus från 60-talet med källare, 120+120 kvm. Vattenburen värme med kombipanna från 80-talet, olja/el/ved. Vi har kört slut på oljan och kör nu el i väntan på borrning och installation av bergvärme, som vi hoppas få gjort under sommar/tidig höst (väntar slutbesked från kommunen).

Pannan har en inbyggd varmvattenberedare. Bredvid finns också en mindre, eldriven vvb som inte är inkopplad. Vår tolkning är att tidigare ägaren (nu död, så kan inte tillfrågas) stängde av pannan sommartid och kopplade in den eldrivna beredaren.

Min fråga: kan man göra så, finns det risker, något att tänka på?

Är det ett alternativ att dra ned värmen på pannan till typ 55 grader?

Andra tips/alternativ?

Förhoppningsvis har vi som sagt bergvärme till hösten, vill inte råka ställa till det på något sätt med det vattenburna systemet som den ska kopplas in i pga dumsnålhet. Å andra sidan onödigt att betala en massa el för överdriven uppvärmning om det är normalt och ofarligt att stänga av pannan sommartid.
I mitt första hus som jag köpte 1989, hade jag en oljepanna. Jag monterade in en el-vvb som jag använde sommartid då jag stängde av pannan. Så körde jag i ca tio år. Jag dog inte legionella-döden 😉.
 
  • Gilla
Riedern och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man bara sänker temperaturen i varmvattenberedaren som finns inuti pannan är det stor risk att sånt som legionella och annat växer till sig. Gäller att inget vatten då går via pannan utan bara genom den separata vvb. När man startar pannan till hösten igen, om det behövs, ska man dra upp panntemperaturen rejält så dör bakterierna snabbt.
legionella växer bara om man inte använder varmvatten på några månader eller mer
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
J jonwaller skrev:
Den har en manuell shunt som man styr tempen till radiatorerna med. Har dragit ned den i botten nu och då är det 27 grader ut. När det var under nollan i vintras hade vi den på kanske runt 40 grader som mest. Bergvärmekillen tyckte inte att radiatorerna var något större problem även om de är högtempsystem. Vi bor på västkusten så blir sällan väldigt kallt och de få dagarna kanske det får dra lite extra helt enkelt.

Varmvattnet däremot är riktigt varmt, gissar att det går ut i nästan samma temp som pannan ligger på. Så där är frågan om man kan spara lite genom att dra ned, men det kanske blir marginell skillnad? Den verkar inte riktigt lyda termostaten heller... kanske lika bra som du säger att låta det snurra på över sommaren och inte pilla för mycket på nåt som ändå funkar.
om du värmer vatten i oljepannan på el så får du större förluster genom skorsten etc än du använder den fristående vvb vilken du ställer om du kan på 70C
 
  • Gilla
jonwaller och 1 till
  • Laddar…
J jonwaller skrev:
Hej!

Nybliven och ovan husägare, mycket att försöka sätta sig in i. Vi har ett hus från 60-talet med källare, 120+120 kvm. Vattenburen värme med kombipanna från 80-talet, olja/el/ved. Vi har kört slut på oljan och kör nu el i väntan på borrning och installation av bergvärme, som vi hoppas få gjort under sommar/tidig höst (väntar slutbesked från kommunen).

Pannan har en inbyggd varmvattenberedare. Bredvid finns också en mindre, eldriven vvb som inte är inkopplad. Vår tolkning är att tidigare ägaren (nu död, så kan inte tillfrågas) stängde av pannan sommartid och kopplade in den eldrivna beredaren.

Min fråga: kan man göra så, finns det risker, något att tänka på?

Är det ett alternativ att dra ned värmen på pannan till typ 55 grader?

Andra tips/alternativ?

Förhoppningsvis har vi som sagt bergvärme till hösten, vill inte råka ställa till det på något sätt med det vattenburna systemet som den ska kopplas in i pga dumsnålhet. Å andra sidan onödigt att betala en massa el för överdriven uppvärmning om det är normalt och ofarligt att stänga av pannan sommartid.
Du kan använda pannan för varmvatten under sommaren, se bara till att alla drag på pannan är stängda för att inte draget ska kyla varmvattenberedaren i pannan. Jag tycker att 55 grader är lågt eftersom risken för legionella är större vid låga temperaturer på varmvattnet. På hemsidan: https://hagforsegnahemsforening.se/ under fliken TIPS O RÅD finns information om elförbrukning m.m.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.