Jag kollade prognosen innan jag satte igång och det såg lugnt ut, men ca 5h efter jag var klar så såg jag att ett åskmoln var på väg. Täckte in så gott det gick och torkade upp där det var blött efter regnet passerat, men det är nu vita fläckar och områden lite här och där. Vad gör man nu? Är det bara att olja på nytt (såg det rådet i en gammal tråd här) eller bör man tvätta först? Något annat att göra?

Oljan var en vattenbaserad olja från Alcro.

vet ej, jag gjorde däremot tabben att blanda oljebaserad med vattenbaserad, det vart inte vidare vackert när det regnade. På den vattenbaserade delen pärlade sig vattnet och på oljesidan sjönk vattnet in i träet såg det ut som...

• Trädäck där vissa delar pärlar vatten och andra suger in vatten, skillnad i olje- och vattenbaserad behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy fan va det ser ut....

Jag kan ge en uppdatering. Jag väntade tills altanen torkat helt och oljade en gång till. De vita fläckarna försvann i stort sett helt. Det hör var första gången altanen oljades så träet var uttorkat och på väg att spricka och sög därför in mycket olja. Slutet gott, allting gott...

• Gilla
Rutj och 2 till
  • Laddar…
Sluta olja. Använd såpa.

• Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.