Jag tänkte göra en liten overhaul av min datornhörna i vardagsrummet. Som det är nu så är alla väggar vita förutom en som är typ silvrig. Taket är vitt, soffan är vit, tv-bänken vit, fönstren vita, altandörren vit. Det är ett väldigt kalt och sterilt rum som saknar "värme". Min skrivbordsskiva (160x80cm) som är en bänkskiva av ek värmer dock upp ganska bra men inte tillräckligt. Den har varit med mig i säkert 20 år och är inoljad flera gånger. Lite osäker exakt vad jag oljat in den med men jag tror det kan vara paraffinolja.

Jag bad AI fixa en bild på hur det skulle se ut med akustikpanel "oljad ek" på väggarna i datornhörnan och både jag och sambon gillar hur det blir så nu återstår det bara att hitta en panel som matchar skrivbordet hyfsat bra. Vi har nyss varit på Bauhaus och där hade dom Fibrotech Ljus Ek hängandes på displayväggen som såg ut att matcha skitbra men när vi kollade på vad som låg i förpackningarna så såg den helt annorlunda ut. Mycket blekare och "livlös" liksom. Vi frågade en säljare och han sa att Fibrotech har ändrat tillverkningen för ett tag sedan och den dom hade hängandes på väggen var första batchen som inte längre går att få tag på. Det enda som går är den nyare blekare varianten. Går man istället på den som heter "oljad ek" så är den på tok för mörk och "grå" i tonen.

Svängde in på Jula på vägen hem och tittade lite närmare på Fibrotech Quanti ljus ek. Köpte med hem en förpackning med mindre skivor 52x52cm bara för att kolla färgen. Som vi misstänkte så var den alldeles för ljus och blek i tonen.
Ljus träakustikpanel med svart bakgrund, placerad på en ekbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken slog mig dock att det kanske går att olja in akustikpanelen, förutsatt att det verkligen är äkta ek som sitter ovanpå MDFen. Eftersom min bänkskiva är så pass gammal så minns jag inte hur den såg ut innan första inoljningen men gissningsvis ganska mycket ljusare än vad den är idag. Om jag då oljar in akustikpanelen kanske jag kan få en varmare ton som bättre matchar skrivbordet? Är det någon här som testat något liknande? Eller någon som har någon rekommendation på alternativ produkt som bättre matchar mitt behov? Ena väggen är 168cm och den andra 118cm, så jag behöver antingen 7st 52cm paneler eller 5st 60cm paneler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.