Jag förstår inte vad ni har emot att använda kompressorolja till kompressorn? Det är ju inte så att den är dyr eller svår att få tag på.

Alla jag pratar med säger samma sak om oljesugning; att det inte är bra därför det ena och därför det andra. Jag tror att de argumenten många gånger är riktiga och delvis överdrivna. Det är ju bättre att byta olja med oljesug, än att inte byta den alls! Jag kör med oljesug och korta bytesintervall. Jag pratade med en tribolog på ett av de stora petroleumbolagen, och även han menade att bytesintervallen var betydligt viktigare än någon annan parameter när det gäller moderna kvalitetsmotorljor.

Det är väl ingen som direkt uttryckt ovilja att använda kompressorolja?

Jag har inget emot att använda kompressorolja i kompressorn! Jag undrade mest om det var lämpligt att hälla en modern olja i en gammal kompressor. Tanken väcktes efter att jag hade läst att man inte skulle hälla modern växellådsolja i en gammal växellåda då spelet i dom gamla lådorna krävde än högre viskositet än vad dom nyare oljorna hade :)

Intressant att läsa om folksåsikter om oljesugar! Var på väg att köpa en själv för att underlätta oljebyten på trädgårdsmaskinerna, men det kanske inte är en så bra ide trots allt.

Tyresö
Lateralus skrev:
Jag har inget emot att använda kompressorolja i kompressorn! Jag undrade mest om det var lämpligt att hälla en modern olja i en gammal kompressor. Tanken väcktes efter att jag hade läst att man inte skulle hälla modern växellådsolja i en gammal växellåda då spelet i dom gamla lådorna krävde än högre viskositet än vad dom nyare oljorna hade :)

Intressant att läsa om folksåsikter om oljesugar! Var på väg att köpa en själv för att underlätta oljebyten på trädgårdsmaskinerna, men det kanske inte är en så bra ide trots allt.

Du har helt rätt i ditt resonemang om olja, det stämmer helt och hållet.
Sen tycker jag att det är lättare och med mindre oljesölande att skruva ut en bottenplugg och låta oljan självrinna, än att hålla på med en oljesug - sen är det ju bara en bonus att även slagget rinner ut när man öppnar oljepluggen.

Jag köpte min oljesug för 20 år sedan pga jag skulle hjälpa en kompis byta bakaxelolja på hans Cheva pickis - har inte använt oljesugen sen dess....Det är kanske därför den fungerar fortfarande.

mattiasp skrev:
Det är ju bättre att byta olja med oljesug, än att inte byta den alls!
Å andra sidan, gör man något kan man lika gärna göra det ordentligt, nu har jag rätt begränsad erfarenhet av kompressorer men den jag bytte olja på räckte det att lossa 7st M6 skruv för att kunna torka ur den grundligt så extrajobbet var minimalt.

Hade hundra gånger hellre kört sug på min 4hk kompressor. Ett ruskigt slabb med oljepluggen då den sitter på sidan av blocket. Man måste tejpa en ränna av plast samt en liten plastpip för att inte oljan ska följa sidan på blocket, in under motorfästet och sedan rinna på båda sidorna om tanken. Sjukt korkad konstruktion.

Tyresö
phl skrev:
Hade hundra gånger hellre kört sug på min 4hk kompressor. Ett ruskigt slabb med oljepluggen då den sitter på sidan av blocket. Man måste tejpa en ränna av plast samt en liten plastpip för att inte oljan ska följa sidan på blocket, in under motorfästet och sedan rinna på båda sidorna om tanken. Sjukt korkad konstruktion.

Tillverkar Franskmännen kompressorer också, med tanke på "Sjukt korkad konstruktion"?

Italienare...

Tyresö
phl skrev:
Italienare...
Hahaha, ja dom också....designen går före funktionen på allt mekaniskt från Italien.

I instruktionsboken till min kompressor står det att man ska använda 10-40w motorolja avsedd för dieselmotor
-det som sliter "mest" på en kompressor är oren olja därför bör man tappa ur med varm olja gärna genom en
bottenplugg .

När jag valde min nuvarande kompressor så var ett av kriterierna att det skulle vara lätt att tappa ur oljan ur blocket. Därför blev det en med vertikal tank.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.