2 431 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Olika trägolv?
Har ett jobbigt dilemma; har idag ett gammalt furugolv i vardagsrummet, klinkers och plastmatta i restan av anslutande rum. Nu vill jag ersätta klinkersen med trägolv, typ parkett. Men hur tusan kommer det se ut mot furugolvet? Känns inte så fint med två olik trägolv som möter varandra eller?
Kan vara riktigt snyggt med olika trägolv intill varandra, se bara till att du får en schysst och naturlig avslutning samt att du inte försöker lägga något som ser 'nästan' likadant ut.
Beroende på var du bor, så föreslår jag att du går till en större golvhandlare och försöker hitta ngn säljare med koll, det finns mycket yrkeskunnigt folk med känsla för inredning. Ta med dig en ritning eller skiss över planlösningen, blir mycket lättare att förklara då.
Sen har ju Kährs, Tarkett, Juncker, Berg&Berg och alla de andra leverantörerna av trägolv sina egna broschyrer och hemsidor där de försöker inspirera folk till att köpa trägolv, så där kanske du kan få lite ideér.
Lycke till
Beroende på var du bor, så föreslår jag att du går till en större golvhandlare och försöker hitta ngn säljare med koll, det finns mycket yrkeskunnigt folk med känsla för inredning. Ta med dig en ritning eller skiss över planlösningen, blir mycket lättare att förklara då.
Sen har ju Kährs, Tarkett, Juncker, Berg&Berg och alla de andra leverantörerna av trägolv sina egna broschyrer och hemsidor där de försöker inspirera folk till att köpa trägolv, så där kanske du kan få lite ideér.
Lycke till
Inga problem. Har själv många trägolv och har emellan bara en "fusktröskel", alltså en i nästan samma höjd som golven, av trä även den, med blanka lister på båda sidor. Hur snyggt som helst.
Som Cyborg sa, försök inte med något "liknande det gamla" utan välj något som bryter av ordentligt i mönster eller färg.
Hoppas du blir nöjd med dina golv.
Som Cyborg sa, försök inte med något "liknande det gamla" utan välj något som bryter av ordentligt i mönster eller färg.
Hoppas du blir nöjd med dina golv.
Detta är ett furugolv, men jag vill ha ek i anslutning. Är det fult med nivåskillnader mellan dessa golv?
Detta är ett furugolv, men jag vill ha ek i anslutning. Är det fult med nivåskillnader mellan dessa golv?
Tycker jag absolut inte! Det finns alldeles utmärkta trätrösklar med tillhörande lister där man "jämnar ut" mellan olika golvhöjder. Vet inte vad de heter eller hur jag ska förklara men de är väldigt vanliga hos bygghandlarna.
Klicka här för att svara