8 503 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
olika trådtjocklekar
Om man nu behöver fas, nolla och jord, och har en 5x1.5 kabel,
och man vill ha så lång kabel som möjligt, givet max ström och spänningsfall,
hur kopplar man då om man dessutom vill följa alla regler?
Jag förutsätter att man kan ta hjälp av en jordfelsbrytare för att klara utlösningsvillkoret.
Vad sägs om 1 fas + 1 jord + 3 parallella för nollan ?
Är det tillåtet?
Om det är tillåtet, klarar normala program/tabeller/formler för kabellängd att fas och nolla har olika area?
/Hasse
Jag förutsätter att man kan ta hjälp av en jordfelsbrytare för att klara utlösningsvillkoret.
Är det tillåtet?
Om det är tillåtet, klarar normala program/tabeller/formler för kabellängd att fas och nolla har olika area?
/Hasse
1 Fas, 2 Nolla och 2 Jord, men det blir kinkigt med märkningen av skyddsjorden!b_hasse skrev:Om man nu behöver fas, nolla och jord, och har en 5x1.5 kabel,
Är det tillåtet?
/Hasse
Enda riktiga är att köpa rätt kabel, dvs en grövre area!
Missade att dom hade gått i konken! Taskigt läge......
Varför 3 parallella för nollan?
En jordfelsbrytare hjälper föga vid en kortslutning mellan fas och nolla så att förlita sig på en JFB för att klara utlösningsvilkoret är inte så smart. Och om man har "fel" kabel så är det bästa tipset - gör om gör rätt - jag blir så innerligt trött på alla som försöker tänja och trixa för att ev spara nån sketen krona. Ta en vit vecka eller skippa en par paket sigg, kör några mil mindre med bilen och ni har råd att göra investeringen som ni kan ha ett helt liv.
Självklart, fast det var inte utlösningsvillkoret mellan fas och nolla det gällde utan fas och skyddsjord.elmont skrev:En jordfelsbrytare hjälper föga vid en kortslutning mellan fas och nolla så att förlita sig på en JFB för att klara utlösningsvilkoret är inte så smart. Och om man har "fel" kabel så är det bästa tipset - gör om gör rätt - jag blir så innerligt trött på alla som försöker tänja och trixa för att ev spara nån sketen krona. Ta en vit vecka eller skippa en par paket sigg, kör några mil mindre med bilen och ni har råd att göra investeringen som ni kan ha ett helt liv.
Kabeln är lite bättre än jag först befarade: 4x2,5/2,5 dvs fas och nolla är 5 mm2. Då är det inget problem att lösa en 10A med 70 m kabel, det vet jag utan att ens kolla tabellen. Om det är problem med att lösa mot jord ska jag snart reda ut, hade lite annat att göra sent i går kväll.
Skulle kabeln vara för klen får jag säkra ner till 6A. Att gräva upp skulle kosta en årsförbrukning bensin till min 2.5-tons "truck".
Kortslutningsskydd ombesörjs av säkringen hindrar för mycket ström att gå genom kabeln även om kabeln är lång. Möjligtvis ger det för låg spänning. Utlösningsvillkoret är till för att jordslutningar skall hanteras på så kort tid att den upplyfta potentialen på ett jordat föremål inte hinner bli dödlig.
Ja, det gör det extra osmart att ha dubblerad fasledare och enkel PE.. spänningen i kortslutningspunkten blir 2/3 av fasspänningen istf hälften innan säkringen löser. Tur att pumpen ligger 12 m ner i en brunn..petersv skrev:
OK, så har jag då gjort en liten analys..
Förimpedans: Fyra vindkraftverk, 800 m 10 kV ledning, 50kVA transformator, 80 m AKKJ 50mm2, 40 m 16 mm2. Totalt ca 500 mOhm. Inte detaljräknat men mer kan det inte gärna vara.
Eftersom vi har dubblerad fasledare (5 mm2) och enkel PE (2.5 mm2) så tar jag till 16A tabellen för 2.5 mm2 trots att säkringen är 10A och då är 70 m OK. (Enligt andrahandsuppgift, har inte tabellen själv.)
Innan jag nu får en massa skäll så VET jag att det fel med så klen PE. Den snabba fixen är att koppla bort en av fasledarna, pumpen startar säkert ändå.
Förimpedans: Fyra vindkraftverk, 800 m 10 kV ledning, 50kVA transformator, 80 m AKKJ 50mm2, 40 m 16 mm2. Totalt ca 500 mOhm. Inte detaljräknat men mer kan det inte gärna vara.
Eftersom vi har dubblerad fasledare (5 mm2) och enkel PE (2.5 mm2) så tar jag till 16A tabellen för 2.5 mm2 trots att säkringen är 10A och då är 70 m OK. (Enligt andrahandsuppgift, har inte tabellen själv.)
Innan jag nu får en massa skäll så VET jag att det fel med så klen PE. Den snabba fixen är att koppla bort en av fasledarna, pumpen startar säkert ändå.
Kan inte hålla med dig där!petersv skrev:Kortslutningsskydd ombesörjs av säkringen hindrar för mycket ström att gå genom kabeln även om kabeln är lång. Möjligtvis ger det för låg spänning. Utlösningsvillkoret är till för att jordslutningar skall hanteras på så kort tid att den upplyfta potentialen på ett jordat föremål inte hinner bli dödlig.
Om kabeln är tillräckligt lång får du så låg kortslutningström att säkringen inte löser ut.
Tittar du i utlösningskurvorna kan man hitta värden där tiden blir för lång!
Genomsläppt energi (I2T) kan bli större än vad kabeln tål!
Hm, det kan inte stämma. Inget fel ska leda till att i2t överskrids. Ett fel i en apparat "nära" skyddet leder till samma typ at felström genom ledaren som en full kortslutning långt från centralen.
Om strömmen är så låg att säkringen inte löser ut ger den inte upphov till en uppvärmning som är farlig för kabeln och då behöver den inte heller lösa ut. I annat fall är skyddet feldimensionerat för den aktuella kabelarean och farlig även för en kort kabel och halvdant isolationsfel / överlast.
Tänk på att anledningen till att skyddet inte löser ut fort är att strömmen har minskat och uppvärmningen beror på strömmen. Jordslutning är en annan sak, där måste man vara säker på att spänningssättningen av jordledaren upphör inom kort tid för att inte riskera farliga beröringsspänningar.
Om strömmen är så låg att säkringen inte löser ut ger den inte upphov till en uppvärmning som är farlig för kabeln och då behöver den inte heller lösa ut. I annat fall är skyddet feldimensionerat för den aktuella kabelarean och farlig även för en kort kabel och halvdant isolationsfel / överlast.
Tänk på att anledningen till att skyddet inte löser ut fort är att strömmen har minskat och uppvärmningen beror på strömmen. Jordslutning är en annan sak, där måste man vara säker på att spänningssättningen av jordledaren upphör inom kort tid för att inte riskera farliga beröringsspänningar.
Håller med peter. Vid jordslutning skall säkringen gå inom 5s (det verkar vara en fast ansluten pump i detta fall). Vid kortslutning mellan fas och nolla får säkringen inte vara större än att kabelns maxtemperatur inte hinner överskridas.
Inte riktigt. Jag tror du menar nollledaren eller PEN ledaren. Vid TN-S gäller att vid beräknad area på skyddsledaren , S < 16mm² kan beräknad area användas. Vid S mellan 16 och 35mm² 16mm² och vid S över 35mm² S/2.sverre skrev:
S beräknas enligt S = sqr(i² t)/k där k i detta fall (flerledare, koppar) är 115.
Jo, det stämmer, om det är rätt dimensionerat.petersv skrev:Hm, det kan inte stämma. Inget fel ska leda till att i2t överskrids. Ett fel i en apparat "nära" skyddet leder till samma typ at felström genom ledaren som en full kortslutning långt från centralen.
Det jag hakade upp mig på var att kortslutningströmmen inte kan bli för låg vid långa ledningslängder, och det vill jag hävda att den kan bli om man feldimensionerar.
Förutsätter vi att det är rätt dimensionerat så är vi överens!
Det är ju precis det du skriver som jag menar!pefo skrev:
Upp till 16kvmm skall skyddsledaren vara lika med beräknad area, har man alttså då räknat med en area på 2x1,5kvmm för fas&nolla så ska även skyddsledaren ha denna area.
Det är alltså inte tillåtet med en area på 3kvmm på fas & nolla och en area på 1,5kvmm på jorden!
Nej, det stämmer inte. Läs föreskrifterna 543.1.1 och tabell 54F. Beräkningen gäller endast skyddsledaren, oberoende av fasledarnas area. Naturligtvis kan du välja area som är densamma som fasledarna och skippa beräkningen men det är fullt möjligt att man vid korrekt beräkning kan klara sig med en mindre area på skyddsledaren.sverre skrev:Det är ju precis det du skriver som jag menar!
Upp till 16kvmm skall skyddsledaren vara lika med beräknad area, har man alttså då räknat med en area på 2x1,5kvmm för fas&nolla så ska även skyddsledaren ha denna area.
Det är alltså inte tillåtet med en area på 3kvmm på fas & nolla och en area på 1,5kvmm på jorden!
Jo, du har rätt, men i praktiken är det inget som används (mig veterligt iallafall).pefo skrev:Nej, det stämmer inte. Läs föreskrifterna 543.1.1 och tabell 54F. Beräkningen gäller endast skyddsledaren, oberoende av fasledarnas area. Naturligtvis kan du välja area som är densamma som fasledarna och skippa beräkningen men det är fullt möjligt att man vid korrekt beräkning kan klara sig med en mindre area på skyddsledaren.
Jag skulle isåfall gärna vilja se uträkningen i det aktuella fallet, och eftersom han inte hade fått nån dokumentation så vet jag inte vilket fall man ska förusätta....