Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?
Det kan vara så att någon satt dit 6a i brist på större säkring. Testa 10a, får den plats så ska det vara OK som jag förstått det, hålet för säkringen är nämligen större desto större säkring som är tänkt, så det går alltid att sätta en mindre än tänkt men aldrig större.
Och ja, 10a är vanligt för vanliga vägguttag
Och ja, 10a är vanligt för vanliga vägguttag
Vad jag vet har inte reglerna för en kabels belastningsförmåga ändrats? 13 A är en halvdan kompromiss. Det är i vissa fall ok med 13 A i 1,5 kvadrats kabel, så det är ett billigare alternativ till att tråda om och säkra upp till 16 A de gånger inte 10 räcker till.J Jonas928 skrev:
Dock bör man räkna på det hela innan man byter från 10 till 13 - Särskilt i en gammal anläggning. Så att generellt säga att det går att byta till 13 A säkring bara för att den passar rent fysiskt kan vara farligt.
Finns det något mer på samma säkring? Var det omedelbart eller efter en stund som säkringen löste? Det stämmer att 10A är vanligast som avsäkring av vägguttag i Sverige. Men skärmar brukar inte dra så mycket.J Johannes Nylander skrev:Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?
Om passkontakten i botten på säkringssockeln är röd är det bara att sätta i en 10A säkring. Är passkontakten grön måste man kontrollera om ledningen tål 10A innan man byter passkontakt.
13A passkontakter som jag sett är är svarta. Men de har samma diameter som en röd för 10A så att man kan byta en 10A mot en 13A. Vad är det som är nytt?J Jonas928 skrev:
Startade du alla 4 sakerna samtidigt ? annars prova att starta en efter en, kan vara för hög startström för alla fyra samtidigt.J Johannes Nylander skrev:Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?
Reglerna är inte riktigt så enkla att en viss avsäkring är tillåten för en viss ström även om många elektriker agerar som om så vore fallet. 1,5 mm² till 10A är en tumregel som oftast stämmer. Under rätt omständigheter är det tillåtet att ha 1,5 mm² avsäkrat med 16A. Men det är enklare att följa tumregeln om 2,5 mm² för 16 A än att räkna på om det räcker med 1,5 mm².J Jonas928 skrev:
Har du en dator med monster-PSU?J Johannes Nylander skrev:Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?
Dator och 3 skärmar borde i normalfallet vara noll problem på en 6A-porslinssäkring.
Är du säker att du inte har någonting annat än belysning som belastar säkringen?
Och 13 A har varit OK sedan i alla fall då jag startade min yrkesbana. Dvs i slutet på 60 talet.J Jonas928 skrev:
Dock gällde då liksom nu att vissa förutsättningar ska vara uppfyllde bla utlösningsvilkoret.
Så det är varken nytt eller en följd av EU.
Nu låter det som du sitter och killgissar, eller kan du backa upp det där med fakta?J Jonas928 skrev:
Som @elmont precis skriver så har vi haft Diazed-systemet och 13A-säkringar vädligt länge. Standarden i sig skapades 1906 av det tyska företaget Siemens. Jag hittar inget exakt årtal eller standardrevision för när 13A infördes, men det var långt innan första november 1993 då EU grundades.
Redigerat:
Har detta PSU i datorn. I övrigt var det endast två led-fönsterlampor inkopplade samtidigt.K Kardan79 skrev: