Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?

Det kan vara så att någon satt dit 6a i brist på större säkring. Testa 10a, får den plats så ska det vara OK som jag förstått det, hålet för säkringen är nämligen större desto större säkring som är tänkt, så det går alltid att sätta en mindre än tänkt men aldrig större.

Och ja, 10a är vanligt för vanliga vägguttag

Kolla vilken färg passdelen i botten på säkringshållaren har, är den grön så är det max 6A, är den röd är det max 10A

Tabell över säkringsfärger, märkström och gänga: grön 6A, röd 10A, rosa 2A, brun 4A, svart 13A, grå 16A, blå 20A, gul 25A, vit 50A, koppar 63A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Den nya 13A säkringen passar i 10A. Den är en EU anpassning.

J Jonas928 skrev:
EU-anpassning? Vad ska man anpassa till vad?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
EU-anpassning? Vad ska man anpassa till vad?
Jag kan det inte i detalj. Men det var i samband med EU som det kom.
Har något med tillåten ström i 1,5 mm kabel som är tillåtet i andra länder.

J Jonas928 skrev:
Vad jag vet har inte reglerna för en kabels belastningsförmåga ändrats? 13 A är en halvdan kompromiss. Det är i vissa fall ok med 13 A i 1,5 kvadrats kabel, så det är ett billigare alternativ till att tråda om och säkra upp till 16 A de gånger inte 10 räcker till.
Dock bör man räkna på det hela innan man byter från 10 till 13 - Särskilt i en gammal anläggning. Så att generellt säga att det går att byta till 13 A säkring bara för att den passar rent fysiskt kan vara farligt.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
J Johannes Nylander skrev:
Jag tänkte koppla in en dator + 3 skärmar i ett sovrum tidigare idag men då gick säkringen, provade koppla ur en av skärmarna och då gick det, har porslinssäkringar. Såg i säkringsskåpet att det sitter 6A propp till det sovrummet vilket kändes väldigt klent, brukar det inte vara 10A åtminstone? Kan man sätta i en 10A istället eller behöver man leja elektriker för att byta ut något?
Finns det något mer på samma säkring? Var det omedelbart eller efter en stund som säkringen löste? Det stämmer att 10A är vanligast som avsäkring av vägguttag i Sverige. Men skärmar brukar inte dra så mycket.

Om passkontakten i botten på säkringssockeln är röd är det bara att sätta i en 10A säkring. Är passkontakten grön måste man kontrollera om ledningen tål 10A innan man byter passkontakt.

J Jonas928 skrev:
13A passkontakter som jag sett är är svarta. Men de har samma diameter som en röd för 10A så att man kan byta en 10A mot en 13A. Vad är det som är nytt?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Startade du alla 4 sakerna samtidigt ? annars prova att starta en efter en, kan vara för hög startström för alla fyra samtidigt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Reglerna är inte riktigt så enkla att en viss avsäkring är tillåten för en viss ström även om många elektriker agerar som om så vore fallet. 1,5 mm² till 10A är en tumregel som oftast stämmer. Under rätt omständigheter är det tillåtet att ha 1,5 mm² avsäkrat med 16A. Men det är enklare att följa tumregeln om 2,5 mm² för 16 A än att räkna på om det räcker med 1,5 mm².

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
Har du en dator med monster-PSU?
Dator och 3 skärmar borde i normalfallet vara noll problem på en 6A-porslinssäkring.
Är du säker att du inte har någonting annat än belysning som belastar säkringen?

• Bild av flera datanätaggregat med olika wattkapacitet och priser. Modeller inkluderar ASUS ROG Thor, Corsair RM1000x och Thermalright TR-TB650S.
    Skapa konto
J Jonas928 skrev:
Och 13 A har varit OK sedan i alla fall då jag startade min yrkesbana. Dvs i slutet på 60 talet.
Dock gällde då liksom nu att vissa förutsättningar ska vara uppfyllde bla utlösningsvilkoret.
Så det är varken nytt eller en följd av EU.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
O
J Jonas928 skrev:
Nu låter det som du sitter och killgissar, eller kan du backa upp det där med fakta?

Som @elmont precis skriver så har vi haft Diazed-systemet och 13A-säkringar vädligt länge. Standarden i sig skapades 1906 av det tyska företaget Siemens. Jag hittar inget exakt årtal eller standardrevision för när 13A infördes, men det var långt innan första november 1993 då EU grundades.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla vilken färg passdelen i botten på säkringshållaren har, är den grön så är det max 6A, är den röd är det max 10A

[bild]
Passdelen är grön på alla rum, antar att elektriker måste hit för att byta till röd?

K Kardan79 skrev:
Har du en dator med monster-PSU?
Dator och 3 skärmar borde i normalfallet vara noll problem på en 6A-porslinssäkring.
Är du säker att du inte har någonting annat än belysning som belastar säkringen?
Har detta PSU i datorn. I övrigt var det endast två led-fönsterlampor inkopplade samtidigt.

• Bild på EVGA 600W nätaggregat med kompakt design och fläkt, marknadsförd som prisvärd för datorbyggare.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.