Finns det olika sätt att koppla Trappomkopplare på?

Jag har ett hus från -69 och ska byta en dubbel trappomkopplare. Vad jag har förstått så ska dom kopplas med först matande el till trappomkopplare 1, sedan 2 faser därifrån till trappomkopplare 2 och vidare med en fas till lampan.

Men jag har bara en tändtråd mellan mina trappomkopplare. Alltså matande fas in och sedan tändtråd ut till lampan och en tråd till den andra trappomkopplaren, likadant på båda. Är det skillnad på nya och gamla trappomkopplare?
 
Finns massor av trådar här om detta. Samt flera beskrivande bilder om du söker på google!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.