Y
Elektrikern kommer imorgon.
Jag berätta att han skulle rätta på en elcentral i tvättstugan och dra till värmepumpen...
-samt sätta dit en riktig elmätare under centralen.

men då började han prata på att en sådan mätare kunde sättas i centralen.. någon liten mesig sak
och då började jag ju tveka.. och påpeka att jag ville ha diod som jag kunde sätta sensor på och
läsa av allt möjligt som aktuell förbrukning osv direkt i mätaren.. såsom de riktiga fastighetsmätarna...
då blev han lite tveksam...

har ni koll på om de finns små mätare för elcentralen (automatsäkringscentral) som lämpar sig för loggnördar?

Tillfällig "Trådkapning".... En sådan liten elmätare för att se förbrukning men inte med loggmöjlighet skulle jag behöva i mitt hobbygarage. Vart hittar jag en sån? Den bör passa på skena i centralen...

Oh ja det finns :) ska nu i veckan installera en 'mesig liten mätare' (lika stor som en vanlig jordfelsbrytare). Med den ska kunden hålla koll på sina 250A in i kåken via ett bus system :)

Y
0b000a937b709d86aba4be67dc431a13.bmp

typ som denna bling bling.... så det finns små som får plats bland automatsäkringarna med samtliga funktioner alltså... ja då är ju en liten mesig tuffare att ha kan jag ju ge vika för...

Vill du googla själv så är "för montage på DIN-skena", uttrycket du ska använda dig av.
DIN-skena är den skena som automatsäkringar och annat sitter på.

Y
430500f.jpg
Mätning av aktiv effekt i trefasnät med fyra ledare
Direkt mätning eller mätning via omvandlare
Mekanisk knappsats för inställning av omvandlarförhållandet
Med inbyggt batteri för avläsning utan spänning
8-siffrig LCD-display med symboler
Montering på DIN-skena, bredd: endast 6 delenheter
Impulser, direkt eller via omvandlare: 100 impulser/kWh resp. 1000 impulser/kWh

är det alla finesser som mätare kan ha, eller är det någon annan jag söker?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-960-54&toc=19665

fast det kanske inte var för skena

Jo det står ju montering på DIN skena så den funkar :)

Y
hehe, farligt att läsa det man kopierar..

fast, har den alla funktioner man kan behöva eller fattas något så man ska köpa någon annan?

Danne031 skrev:
Vill du googla själv så är "för montage på DIN-skena", uttrycket du ska använda dig av.
DIN-skena är den skena som automatsäkringar och annat sitter på.
Så klart.
Conrad hade. 1249:- Perfekt.

Se till att du har pulsutgång direkt så slipper du sätta dit något som mäter pulsen på utsidan.
Sök på tex
Cewe instrument
ABB Cewe
Eltako

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.