Hej,

Är denna snedfördelning något man behöver åtgärda, eller är det ok.

• Tre mätare som visar strömstyrka i ampere och effekt i kilowatt för olika faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att säga när man inte vet vad det är som belastar. Att få till helt jämn belastning går inte, du har säkert ca 10 "apparater" som var och en behöver 7-10 A samt har bara 3 olika faser att belasta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det blir ett "det beror på" svar
Är det inkommande till huset eller något annat?
Just de där siffrorna är ingen fara även om det inte är snyggt. Men är de maxvärden under en period på några dagar eller ett momentant värde? Är det momentant skulle det tex kunna vara en varmvattenberedare på den fasen
Nu kan jag inte de lokala förhållandena på Åland men jag gissar på att 16A är minsta mätarsäkring och då har du ju lite marginal på den där mätningen. Kommer det sen elvärme eller liknande ovanpå eller om du börjar få problem med att en huvudsäkring går så är en bättre mätning och ombalansering en bra ide

S
Det är inte det minsta konstigt och sådär ser precis alla hus belastningar ut till och från.

Redigerat:
M Mats skrev:
Det blir ett "det beror på" svar
Är det inkommande till huset eller något annat?
Just de där siffrorna är ingen fara även om det inte är snyggt. Men är de maxvärden under en period på några dagar eller ett momentant värde? Är det momentant skulle det tex kunna vara en varmvattenberedare på den fasen
Nu kan jag inte de lokala förhållandena på Åland men jag gissar på att 16A är minsta mätarsäkring och då har du ju lite marginal på den där mätningen. Kommer det sen elvärme eller liknande ovanpå eller om du börjar få problem med att en huvudsäkring går så är en bättre mätning och ombalansering en bra ide
Ok, tack för svar.

Det är bara en information till dig som du kan nyttja till att välja fas 1 eller 2 när du ska ansluta nästa stora förbrukare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.