Priset ligger inte under marknaden, snarare tvärtom. De har köpt huset 2020 om jag minns rätt och har nu höjt priset med nästan 1 miljon.

Borde inte priset på radhus vara lika eller t.o.m. lägre idag än 2020?? Såvida inte underverk har skett med kåken. Men läget avgör ju alltid hur mycket en kåk kan öka i värde oavsett hur mycket man väljer att stoppa in

M merbanan skrev:
Om man ser till att bodarna inte är utpekade specifikt i köpeavtalet så övergår inte ägandet av dom och då får kommunen vända sig till ägaren om den tycker att de behöver rivas eller flyttas.
Undra hur många ägare bakåt det går att hävda den principen🤔

• Haha
Intet
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Priset ligger inte under marknaden, snarare tvärtom. De har köpt huset 2020 om jag minns rätt och har nu höjt priset med nästan 1 miljon.

Borde inte priset på radhus vara lika eller t.o.m. lägre idag än 2020?? Såvida inte underverk har skett med kåken. Men läget avgör ju alltid hur mycket en kåk kan öka i värde oavsett hur mycket man väljer att stoppa in
Det undrar jag med... Själv säljer jag min lägenhet nu med förlust av hela kontantinsatsen bara 10 min. promenad från radhuset (köpt 2022). Men det jag vet är att de har gjort om garaget till ett sovrum. För det har de faktiskt sökt bygglov... det kanske är det som ökade värdet på bostaden? Det har gått från 115 kvm boarea + 17 biarea till 134 kvm boarea (var de där extra två metrarna kommer ifrån det vet jag inte). Har nu dubbelkollat och ser att utgångspriset är höjt med 1,1 m jämfört med köpet 2020.

Claes Sörmland
TorpAnders TorpAnders skrev:
Undra hur många ägare bakåt det går att hävda den principen🤔
Hela vägen tillbaka till den som byggde boden på ofri grund och därmed äger den.

Men i verkligheten har nog dessa byggnader på ofri grund ingått i köpet av fastigheten och det har nog mer än sällan dessutom avtalats skriftligt genom att de pekas ut i prospekt som läggs till köpeavtalet som en bilaga. TS var ju på god väg att gå på den pumpen som spekulant av trådens fastighet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Det undrar jag med... Själv säljer jag min lägenhet nu med förlust av hela kontantinsatsen bara 10 min. promenad från radhuset (köpt 2022). Men det jag vet är att de har gjort om garaget till ett sovrum. För det har de faktiskt sökt bygglov... det kanske är det som ökade värdet på bostaden? Det har gått från 115 kvm boarea + 17 biarea till 134 kvm boarea (var de där extra två metrarna kommer ifrån det vet jag inte). Har nu dubbelkollat och ser att utgångspriset är höjt med 1,1 m jämfört med köpet 2020.
Värdehöjning eller sänkning är svårt att säga. Önskat pris motsvarar inte värde. I många fall är det säljarens önsketänkande om att göra en vinst, som inte accepteras av marknaden.

Tyvärr är det omöjligt att säga något om priset i sig för ett forum, man behöver väldigt mycket lokalkännedom, känna till prissegmentet och huset i fråga i detalj. Försök att hitta jämförbara objekt som sålts i närtid.

Där emot uppfattar jag det som några röda flaggor att man har gjort insatser, som man förmodligen vill ta betalt för, som är olagliga. Och man dessutom inte klargör detta i prospektet, så det kan leda till ökad budgivning.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Dessutom finns ju alltid chansen att säljaren i sig har köpt till ett över/under-pris. Man behöver fler datapunkter.

Satsuki
Ett hus är bara värt det någon vill betala för det. Uppenbarligen tycker du det är värt 1,1 miljoner mer än för 6 år sedan.
Däremot förstår jag att ett hus på 134 kvm kan vara mer attraktivt och dra till sig fler spekulanter än ett hus på 117, antar att det gick fr 2 sovrum till 3? Det gör det mer intressant för familjer och därmed större grupp spekulanter vilket absolut kan öka priset

Kollar man svensk mäklarstatistik så har priserna I stor Stockholm på årsbasis gått upp med 10% sedan 2020. Men det finns massa svagheter i denna kalkyl:
- 2020 var ett volatilt år prismässigt, det beror nästan på vilken månad man köpte
- säljaren kan ha köpt till under/överpris
- detta varierar från kommun till kommun. Vissa kommuner har dessutom får få objekt för att ge tillförlitlig statistik. Här på Lidingö blir statistiken skev också för att i vissa prissegment så ”håller” pensionärerna på husen i dåliga tider (asymmetrisk försäljningsvolym i olika prisspann)

M merbanan skrev:
Om man ser till att bodarna inte är utpekade specifikt i köpeavtalet så övergår inte ägandet av dom och då får kommunen vända sig till ägaren om den tycker att de behöver rivas eller flyttas.
De behöver inte vara superspecifikt utpekade. Det räcker med att man kan anta den rimliga tolkningen är att både köpare och säljare vid tidpunkten ansåg att de omfattades av köpeavtalet. Så är de med i annonseringen och det framstår som att de ingår i "hela kittet" så kommer de att bli köparens. Eller om man senare använder eller underhåller dem alt. den kommunala marken runt dem.

Ska TS köpa fastigheten utan ägarskap till bodarna så är det enda säkra att vara explicit i avtalet med att de inte ingår.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men mäklaren borde klargöra dessa omständigheter för spekulanter, inte ge sken av att de är fastighetstillbehör.
Dom vet ju oftast inte ens vilket vädersträck uteplatsen ligger i så det är väl höga krav att be dom klargöra sånt? 😀😀

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Dom vet ju oftast inte ens vilket vädersträck uteplatsen ligger i så det är väl höga krav att be dom klargöra sånt? 😀😀
Håller med om att mäklare sällan har koll på var fastighetsgränsen går. Men det jag menade var att nu när mäklaren är informerad av säljare och TS som spekulant så föreligger en skyldighet att informera övriga spekulanter om denna omständighet. Enklast genom att uppdatera prospektet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att mäklare sällan har koll på var fastighetsgränsen går. Men det jag menade var att nu när mäklaren är informerad av säljare och TS som spekulant så föreligger en skyldighet att informera övriga spekulanter om denna omständighet. Enklast genom att uppdatera prospektet.
Det här är viktigt. Nu vet mäklaren hur situationen ser ut, och då är de skyldiga att informera. Det är också därför jag har känslan av att vissa mäklare är väldigt försiktiga med att inhämta information. Sen så är kunskapsnivån bland mäklare extremt varierande. En kollega på en kommun jag arbetare på fick en gång ett samtal från en rätt väletablerad mäklare som skulle sälja en fastighet och undrade vad ett servitut var. Alltså inte vad servitutet gällde, utan hen ville få förklarat vad ett servitut var då hen visste vad ett servitut är.

Jag skulle se till att undvika att få ansvar för bodarna i det här fallet.

Men det jag menade
Jag fattar ju det, kunde bara inte låta bli att bre på lite xtra

Kommunens politiker vet att det är minerad mark framför allt om de funnits länge eller är mot en allmänning som inte har någon riktig funktion typ ut mot skog eller så.

Jag är rätt 100 på om ingen börjar nysta i det så var bara glad att det ingår lite mer mark :)

I kommunen jag jobbar i är det bara när vi gör nya trottoarer eller om en villaägare hör av sig och kräver massa det blir en grej. Annars har kommunen rätt mycket andra saker för sig och det här är prio 200004 i listan

Claes Sörmland
V VetarN skrev:
Kommunens politiker vet att det är minerad mark framför allt om de funnits länge eller är mot en allmänning som inte har någon riktig funktion typ ut mot skog eller så.

Jag är rätt 100 på om ingen börjar nysta i det så var bara glad att det ingår lite mer mark :)

I kommunen jag jobbar i är det bara när vi gör nya trottoarer eller om en villaägare hör av sig och kräver massa det blir en grej. Annars har kommunen rätt mycket andra saker för sig och det här är prio 200004 i listan
Samtidigt har ju detta flutit upp i en och annan kommun som prio 1. Oklart om det i de fallen har dricits av politiken, t ex en politiker i byggnadsnämnden/kommunstyrelsen eller om man har lyckats rekrytera en chef inom förvaltningen som har en annan syn på detta än den vanliga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.