Hej! Vi har varit och tittat på ett radhus som passar oss på alla sätt och vis. MEN! Vi har märkt att två byggnader (vedbod och annat liknande) står utanför tomten på kommunens mark. Dessutom ett staket runt det hela (som sträcker sig utanför tomten). Byggnaderna nämns i annonsbeskrivningen som en fördel men där står ingenting om att de är olagliga. Vi tog kontakt med mäklaren och frågade om det och två dagar senare fick vi höra (mäklaren verkade osäker) att säljaren pratade med någon på kommunen någon gång och att kommunen har ingenting emot och har inga planer att bygga där.

Säljaren påstår även att "det har varit så sedan 80-talet" men enligt sattelitbilderna från 2019 fanns inga byggnader där då. Antingen så ljuger hon eller så menar hon tomten (att de tagit bort träden eller nåt?)

Priset ligger inte under marknaden, snarare tvärtom. De har köpt huset 2020 om jag minns rätt och har nu höjt priset med nästan 1 miljon.

Frågan är om man vågar köpa sånt eller ska man leta vidare? Som sagt är det absolut inget fel på själva huset men vill ju inte råka illa ut för byggnaderna, staketet och eventuellt träden. Hur mycket kan det hamna på om kommunen reagerar?

Undrar även varför inte mäklaren tar bord byggnaderna från annonsbeskrivningen när han nu vet att de är olagliga?

TJa. Du får se bodarna som något som du kanske får riva eller flytta någon gång. Det hade definitivt inte fått mig att avstå. Men som vanligt gäller regeln att inte belasta kommunens hårt arbetande tjänstemän med onödiga frågor.

För att det kan minska hans förtjänst.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om man ser till att bodarna inte är utpekade specifikt i köpeavtalet så övergår inte ägandet av dom och då får kommunen vända sig till ägaren om den tycker att de behöver rivas eller flyttas.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kommunen har givetvis inte blivit frågade om byggnaderna får stå kvar.

Räkna med att ni är tvungen att riva eller flytta dom när/om kommunen får nys om detta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Värde på byggnaderna? Dvs spelar byggnaderna stor roll för dig om du köper fastigheten eller inte. Och vet grannarna om det? Har du otur och får "fel" granne så kan du räkna med påstötning från kommunen om du stöter dig med denne,

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft liknade problematik i vår kommun.
En hel radhuslänga förlängde under åren sina tomter bakåt ut på kommunens mark med gräs och planteringar.
Allt var ok tills dom började klaga på att kommunen inte sköte din mark bakom deras tomter.
Det slutade med att dom ansvariga var ute och tittade och satte sen ner foten.
Alla tomterna skulle återställas till sin ordinarie storlek och kommunens mark skulle vara vildvuxen till nytta för smådjur, fjärilar osv.
Allt med hot om vite om dom inte följde beslutet

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
En hel radhuslänga förlängde under åren sina tomter bakåt ut på kommunens mark med gräs och planteringar.
Allt var ok tills dom började klaga på att kommunen inte sköte din mark bakom deras tomter.
Alla tomterna skulle återställas till sin ordinarie storlek och kommunens mark skulle vara vildvuxen till nytta för smådjur, fjärilar osv.
Då fick de vad de förtjänade. Heder åt den kommunen.

• Gilla
Vrana och 8 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om man ser till att bodarna inte är utpekade specifikt i köpeavtalet så övergår inte ägandet av dom och då får kommunen vända sig till ägaren om den tycker att de behöver rivas eller flyttas.
Jag har försökt att googla på det och vad jag förstått så kommer ansvaret hamna på oss ändå. Kommunen kommer inte jaga den som byggt utan vänder sig till nuvarande ägare.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Värde på byggnaderna? Dvs spelar byggnaderna stor roll för dig om du köper fastigheten eller inte. Och vet grannarna om det? Har du otur och får "fel" granne så kan du räkna med påstötning från kommunen om du stöter dig med denne,
Själva byggnaderna spelar ingen roll för mig alls, jag vill bara inte att det ska kosta en massa pengar om kommunen reagerar. För vad jag förstått kan de kräva både att riva byggnaderna men även att återställa marken. Jag vet inte om det är kommunen eller någon av tomtägarna som tagit bort träden intill tomten men det är en gräsmatta en bit utanför tomten och sen en massa träd och buskar runt om (så man förstår ju att gräsmattan är inte naturlig i alla fall). Det jag undrar är om hur mycket det kan kosta i västa fall om kommunen kräver något av oss.

A Argastesnickaren skrev:
Vet du hur mycket det var? Vitet alltså

Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Själva byggnaderna spelar ingen roll för mig alls, jag vill bara inte att det ska kosta en massa pengar om kommunen reagerar. För vad jag förstått kan de kräva både att riva byggnaderna men även att återställa marken. Jag vet inte om det är kommunen eller någon av tomtägarna som tagit bort träden intill tomten men det är en gräsmatta en bit utanför tomten och sen en massa träd och buskar runt om (så man förstår ju att gräsmattan är inte naturlig i alla fall). Det jag undrar är om hur mycket det kan kosta i västa fall om kommunen kräver något av oss.
I så fall avtalar du tydligt om att du köper fastigheten men att byggnader och anläggningar utanför fastighetsgränsen inte ingår i köpet. Så får säljaren fortsätta äga dessa byggnader och ta ansvar för dem. Så slipper du och kommunen kan inget kräva av dig. Tyvärr får du ju sen ingen rådighet att riva dem om de står och förfaller i tio år.

Eller avtala med säljaren att de ska vara rivna till tillträdesdagen.

• Gilla
Vrana och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Undrar även varför inte mäklaren tar bord byggnaderna från annonsbeskrivningen när han nu vet att de är olagliga?
Det finns inget som hindrar att man säljer byggnader på ofri grund eller staket som lös egendom. Om de sen är planstridiga och t ex står på allmän plats eller har uppförts utan bygglov spelar ingen roll.

Men mäklaren borde klargöra dessa omständigheter för spekulanter, inte ge sken av att de är fastighetstillbehör.

• Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Vet du hur mycket det var? Vitet alltså
Tyvärr inte.
Det är 5-10 år sedan och det gick aldrig så långt att det behövdes användas.
Många äldre som bodde där och ingen ville försöka eskalera något dom inte hade en chans att vinna.
Kan ändå ha lite sympati då det bara var ett grönområde bakom en radhuslänga som inte användes av någon annan än dom som bor där.
Det dom gjort var snyggt och prydligt och dom ville att kommunen skulle röja längre in så att dom fick lite snyggare grönytor att titta på.
Så länge ingen sa något så accepterades det utan protester och nu slutade det med att även den biten dom tagit i anspråk får växa igen samt att alla komposter och dylikt måste hamna inom deras egna tomtgränser.
Detta följdes upp, lite för att statuera exempel.
Finns många andra ställen som det ser likadant ut men där ingen väcker björnen som sover.
Har själv tomt mot kommunens skog och sköter man det snyggt så är det inga problem:)

Ossian K Olsson
Det som skulle oroa mig mest är att säljaren verkar ljuga en hel del. Vad ljuger de mer om?

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.