Bygger badrum på ovanvåningen och har haft lite hantverkare på besök för att ge anbud.

En plattsättare påstod att man inte behövde fall i hela badrummet utan att det räckte vid duschen. JAg protesterade men han envisades att det var tillåtet. Jag kollade sedan branchreglerna och där står det att det SKALL vara fall i hela badrummet (mest vid duschen).

Rörmokare på besök påstod att det var tillåtet att låta kall o varmvattenrör gå upp genom golvet. Det var ju så långt från duschen (ca 2,5 m). JAg protesterade men han hävdade att det var tillåtet. Jag kollade branchreglerna efteråt och vad jag kan se är det tydligt att det inte är tillåtet.

Igår hade jag en byggfirma på besök och han hävdade att Prisolrör fungerar på samma sätt som RiR, dvs att det finns små kanaler i plasten som ligger runt kopparn i prisolröret. I dessa kanaler rinner vattnet ifall kopparröret gått sönder. Därför måste man ha kopplingsbox även till prisolrör i vilka läckagevatten kan samlas (på samma sätt som RiR).
Jag protesterade men han envisades.

Alla dessa hantverkare anses, mig veterligt, som seriösa och har varit med länge, dvs inga nybörjare eller lycksökare.

Vad f-n skall man säga........... :-(
Måste man läsa på och kunna allt själv....?

Paul-Staffanstorp
Vad gäller rören upp genom golvet så kan det ju vid renovering vara så att det inte finns en rimlig möjlighet att ändra en sådan lösning och då får man ju frångå reglerna just vad gäller detta...

Men visst... det verkar ju vara märkliga svar av honom annars...

Eller så har dom lärt sej med åren vilka regler som det finns anledning att "fuska" med. En av fördelarna med att min murarsvåger hjälpte oss ibland var att han visste hur man gjorde och ibland (inte ofta) följde han inte reglerna för att han under 30 år hade lärt sej att det antingen var onödigt för det som just den regeln skulle skydda mot händer "aldrig" eller så fanns det ett bättre sätt än vad reglerna sa. Det ser jag som en fördel med vana hantverkare, dom vet när, var och hur man "fuskar".

• Gilla
Mia8080
  • Laddar…
Närdet gäller prisolrören så har han ju delvis rätt. Oavsett vilken rörtyp man har så måste man se till att skarvarna finns i ett urymme där ev. läckagevatten kan samlas upp, och inte ställa till ngn. skada. Dessutom skall det kunna rinna ut så det blir synligt, skadan skall snabbt upptäckas.

Fast har man prisol så läker det inte om man inte skruvar genom röret. Samma gäller RiR som i mitt tycke är helt onödigt om man inte planerar att skruva djupt in i sina väggar.

Det ska väldigt mycket till för att ett rör ska spricka eller på annat sätt spontant gå sönder när det är korrekt monterat.

I övrigt så verkar TS själv vara såpass påläst att denne kan genomföra renoveringen på egen hand tycker jag :)

hempularen skrev:
Närdet gäller prisolrören så har han ju delvis rätt. Oavsett vilken rörtyp man har så måste man se till att skarvarna finns i ett urymme där ev. läckagevatten kan samlas upp, och inte ställa till ngn. skada. Dessutom skall det kunna rinna ut så det blir synligt, skadan skall snabbt upptäckas.
Javisst, som jag förstår det så måste dolda kopplingar finnas i utrymme med vattentät botten o med avrinning till brunn eller liknande.

Men som den erfarna ägaren av byggfiman påstå att Prisol fungerar som RiR är ju häpnadsväckande. Att det skall finnas små kanaler i plasthöljet i prisolröret där vattnet vid läckage kan rinna......

läste detta på outokumpus sida: Manteln fungerar också som en
extra säkerhet, den kan leda vatten om
olyckan skulle vara framme.

Redigerat:
bävern skrev:
läste detta på outokumpus sida: Manteln fungerar också som en
extra säkerhet, den kan leda vatten om
olyckan skulle vara framme.
Det var som tusan, det kunde jag inte tro. Då hade byggfirman rätt ändå ang Prisolen. Vad trevligt. :-)

P
ohlgren skrev:
Men som den erfarna ägaren av byggfiman påstå att Prisol fungerar som RiR är ju häpnadsväckande. Att det skall finnas små kanaler i plasthöljet i prisolröret där vattnet vid läckage kan rinna......
Att det funkar som RiR med skvallerfunktionen stämmer ju, fast det funkar nog bättre på RiR. Däremot så kan du ju dra om mediaröret på ett RiR-system om det är rätt installerat, vilket blir svårt med prisol..

ohlgren skrev:
En plattsättare påstod att man inte behövde fall i hela badrummet utan att det räckte vid duschen. JAg protesterade men han envisades att det var tillåtet. Jag kollade sedan branchreglerna och där står det att det SKALL vara fall i hela badrummet (mest vid duschen).
Enligt BKR anvisningar 5.1.1 så skall man ha lutning på delar som kommer utsättas för vatten regelbundet eller kan komma att stänkas ned. Övriga delar av rummet behöver ej ha lutning. Motlutning bort från golvbrunn får dock aldrig förekomma. Plattsättaren har alltså rätt.

ohlgren skrev:
Rörmokare på besök påstod att det var tillåtet att låta kall o varmvattenrör gå upp genom golvet. Det var ju så långt från duschen (ca 2,5 m). JAg protesterade men han hävdade att det var tillåtet. Jag kollade branchreglerna efteråt och vad jag kan se är det tydligt att det inte är tillåtet.
Nja, inga andra genomföringar än avlopp får finnas i golv. Men det står en reservation i BKR anvisningar om detta angående renoveringar där det inte är möjligt att göra på annat sätt så är detta ok. 2,5 meter från golvbrunnen kommer du knappast ha vatten särskilt ofta ? Jag förstår rörmokarens argument och kan hålla med.

ohlgren skrev:
Igår hade jag en byggfirma på besök och han hävdade att Prisolrör fungerar på samma sätt som RiR, dvs att det finns små kanaler i plasten som ligger runt kopparn i prisolröret. I dessa kanaler rinner vattnet ifall kopparröret gått sönder. Därför måste man ha kopplingsbox även till prisolrör i vilka läckagevatten kan samlas (på samma sätt som RiR).
Jag protesterade men han envisades..
Han envisades för han har rätt - prisol är godkänt för inbyggnad,till och med godkänt för ingjutning. Detta tack vare plastskiktet som vid ett läckage på kopparröret kommer leda ut vattnet. Prisol får inte skarvas vid inbyggnad/ingjutning, man får heller ej skada plastskiktet. Det är mycket lätt att skada prisol om man bockar med vanligt bockverktyg som inte är avsett för prisol, det blir längsgående "sår" i skalet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.