Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Hej. Har kollat på din och Rooneys spec. från samma elleverantör (Telge Energi)

Hur kommer det sig att ni får rabatt? Och varför har du högre rabatt örn ”Rooney”?
Jag tecknade mitt avtal via Compriser i juli och där finns det med avtal som har erbjudanden. Det var det billigaste som kom upp då. Mitt erbjudande gäller i 12 månader med 1 månads uppsägning.
Varför jag har en annan rabatt än lat har jag ingen aning om.
Så här såg bekräftelsemejlet ut när jag tecknade avtalet i juli:

Skärmdump av ett bekräftelsemejl för ett elavtal med detaljerade prisuppgifter och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sylvia30 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så det finns inget varmvatten i huset fram till midnatt. Ifall ni är några stycken som duschar och inte har en jätteberedare så lär ju varmvattnet ta slut. Det är väl sådana situationer som kommer att leda till slitningar. Som jag skrev innan tror jag att det finns andra sätt att spara dessa kronor än att återgå till ett liv utan varmvatten i huset stora delar av dygnet. Ett tips är att lösa årskort på lokala simhallen, då kan ni kanske skippa varmvattenberedaren helt.
Beroende på hur man använder varmvattnet så kan det räcka väldigt länge. Jag har justerat inställningarna i min pump för att både minimera hur varmt den värmer vattnet, och håller efter så att den värmer när priset är billigare.
Det är ju inte så att varmvattnet tar slut bara för att jag duschar på morgonen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är skeptisk, i ingen av de tre villor jag ägt/äger har totalförbrukningen överstigit 14000 kWh.
För att snittet ska ligga på 20000 måste ju en hel del villor dra ohemult med ström.
Jag kan försöka lägga till lite statistik här. Tittar man på officiell statistik från Energimyndigheten för småhus (senaste verkar vara "Energistatistik för småhus 2016") så använder Sveriges småhus i genomsnitt 16 200 kWh/år för värme och varmvatten (köpt energi totalt, alltså inte enbart el). Därtill kan man lägga hushållsel som snittar på 5800 kWh/år per småhus. Detta gäller alltså alla småhus, alla uppvärmningsformer. Skulle man enbart titta på eluppvärmda småhus så har en stor del värmepumpar, vilket då bör dra ner snittet. 2016 värmdes en tredjedel av småhusen upp enbart med el och av denna tredjedel var hälften direktverkande el (alltså en sjättedel direktverkande el, men observera att denna tredjedel är "enbart med el" - det är många småhus som har någon annan uppvärmningskälla men har kompletterat med någon värmepump).

Detta var då 2016 och det är några år sedan dess, så nu tänker jag mig att ganska många har gått från direktverkande el till någon värmepump, så snittet (iaf för eluppvärmda hus) bör vara lägre idag.

Jag är nog också skeptisk till att en eluppvärmd villa snittar på 20 000 kWh/år idag när man tänker sig den stora mängden värmepumpar.

Redigerat:
  • Gilla
Miles och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så det finns inget varmvatten i huset fram till midnatt. Ifall ni är några stycken som duschar och inte har en jätteberedare så lär ju varmvattnet ta slut. Det är väl sådana situationer som kommer att leda till slitningar. Som jag skrev innan tror jag att det finns andra sätt att spara dessa kronor än att återgå till ett liv utan varmvatten i huset stora delar av dygnet. Ett tips är att lösa årskort på lokala simhallen, då kan ni kanske skippa varmvattenberedaren helt.
Vi har varmvatten ändå, men det ligger inte på 60 grader, men vi klarar 40 grader vilket räcker för disk och handtvättning. Vi har 160 liters varmvattenberedare.

H Hajjen skrev:
Jag kan försöka lägga till lite statistik här. Tittar man på officiell statistik från Energimyndigheten för småhus (senaste verkar vara "Energistatistik för småhus 2016") så använder Sveriges småhus i genomsnitt 16 200 kWh/år för värme och varmvatten. Därtill kan man lägga hushållsel som snittar på 5800 kWh/år per småhus. Detta gäller alltså alla småhus, alla uppvärmningsformer. Skulle man enbart titta på eluppvärmda småhus så har en stor del värmepumpar, vilket då bör dra ner snittet. 2016 värmdes en tredjedel av småhusen upp enbart med el och av denna tredjedel var hälften direktverkande el (alltså en sjättedel direktverkande el, men observera att denna tredjedel är "enbart med el" - det är många småhus som har någon annan uppvärmningskälla men har kompletterat med någon värmepump).

Detta var då 2016 och det är några år sedan dess, så nu tänker jag mig att ganska många har gått från direktverkande el till någon värmepump, så snittet (iaf för eluppvärmda hus) bör vara lägre idag.

Jag är nog också skeptisk till att en eluppvärmd villa snittar på 20 000 kWh/år idag när man tänker sig den stora mängden värmepumpar.
Rimligtvis blir det väl tvärt om, tittar man på enbart eluppvärmda hus blir det högre förbrukning. Eluppvärmda (oavsett om vi pratar direktverkande eller med värmepump) lär ju dra upp förbrukningen för värme och vatten i jämförelse med de som har annan värmekälla dvs. de som eldar med ved, olja, fjärrvärme eller liknande.

tveksamt tveksamt skrev:
Rimligtvis blir det väl tvärt om, tittar man på enbart eluppvärmda hus blir det högre förbrukning. Eluppvärmda (oavsett om vi pratar direktverkande eller med värmepump) lär ju dra upp förbrukningen för värme och vatten i jämförelse med de som har annan värmekälla dvs. de som eldar med ved, olja, fjärrvärme eller liknande.
Vet inte om jag missförstår dig, men dessa siffror är alltså inte snittelförbrukningen, utan snittbehovet av köpt energi. Så när det i statistiken står att snittet är 16 200 kWh/år så är det alltså köpt energi för värme och varmvatten (inte köpt el). Då tänker jag att eluppvärmda hus (då många har värmepump) drar ner det snittet, eftersom ett hus med värmepump bör använda mindre mängd köpt energi jämfört med ett hus som värms med fjärrvärme exempelvis.

tillägg: jag inser att det var lite otydligt skrivet, jag ändrar inlägget lite

• Gilla
Miles
  • Laddar…
Med tanke på hur förhållandevis billigt det har blitt med luft/luftvärmepump mot nästan all annan uppvärming om man ser till installationskostnad så skulle det inte förvåna mig om att andelen hushåll som bara värmer huset med el har ökat.
Går gamla ved/pellets pannan sönder ... varför skaffa ny sådan då det dessutom innebär en massa jobb mot att installera en el två Luft/Luft?
Och de som oljepannor byter ju nästan bara för att det är en oljepanna. Ingen vill ju vara miljöbov idag och kostnaden är för både panna och olja är ju dessutom hög.

Så mer hus som bara värms med el.
Dock tror jag att efter förra vintern så har andelen hushåll med enbart direktverkande el som uppvärmning minskat drastiskt. Allehanda värmepumpar och kaminer säljs ju för allt vad tygen håller efter förra vintern.

M Matte Bygg skrev:
“20,000 kWh/år” är ett snitt som används för en ”snittvillas förbrukning” men som baseras på gammal statistik. Senaste 10-14 åren har många husägare övergått till effektiva värmepumpar, installerat solfångare och bytt ut 60W lampan till 2W LED.

Dessutom är senaste årens nybyggda småhus bättre isolerade (förutom där fuskbyggare härjat)
Precis, det var lite det jag försökte lyfta fram :). Jag fokuserade på mängden värmepumpar, men som du skriver finns det fler saker som bidrar till minskad elanvändning.

H Hajjen skrev:
Jag kan försöka lägga till lite statistik här. Tittar man på officiell statistik från Energimyndigheten för småhus (senaste verkar vara "Energistatistik för småhus 2016") så använder Sveriges småhus i genomsnitt 16 200 kWh/år för värme och varmvatten (köpt energi totalt, alltså inte enbart el). Därtill kan man lägga hushållsel som snittar på 5800 kWh/år per småhus. Detta gäller alltså alla småhus, alla uppvärmningsformer. Skulle man enbart titta på eluppvärmda småhus så har en stor del värmepumpar, vilket då bör dra ner snittet. 2016 värmdes en tredjedel av småhusen upp enbart med el och av denna tredjedel var hälften direktverkande el (alltså en sjättedel direktverkande el, men observera att denna tredjedel är "enbart med el" - det är många småhus som har någon annan uppvärmningskälla men har kompletterat med någon värmepump).

P pixellegolas skrev:
Ingen aning. Kan kolla sen. Tror det är att man är mer medveten nu men har även dragit ner kurvan på värmepumpen så vi har ingen värme alls i radiator. Förra året var det säkert lite småljummet i September
“20,000 kWh/år” är ett snitt som används för en ”snittvillas förbrukning” men som baseras på gammal statistik. Senaste 10-14 åren har många husägare övergått till effektiva värmepumpar, installerat solfångare och bytt ut 60W lampan till 2W LED.

Dessutom är senaste årens nybyggda småhus bättre isolerade (förutom där fuskbyggare härjat).

pacman42 pacman42 skrev:
Vi har varmvatten ändå, men det ligger inte på 60 grader, men vi klarar 40 grader vilket räcker för disk och handtvättning. Vi har 160 liters varmvattenberedare.
Ni har inga långduschare i familjen hör jag. Eller står tidtagaren utanför dörren när det duschas.

• Haha
fiskarn87
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

M Matte Bygg skrev:

Dessutom är senaste årens nybyggda småhus bättre isolerade (förutom där fuskbyggare härjat).
Samtidigt så är det svårt att undvika att räkna in laddbilar mm i förbrukningen. Och med fler elbilar så kommer elförbrukningen att öka. Det är inte rätt att räkna så, men det är svårt att undvika.

L lbgu skrev:
Ni har inga långduschare i familjen hör jag. Eller står tidtagaren utanför dörren när det duschas.
Sonen slår nog Gunde Svan i att vara snabb i duschen. Frun gillar att sova länge, så för att vara kvinna är hon relativt snabb också. Dottern duschar bara "ordentligt" två gånger i veckan pga det långa håret. Tvättar av sig snabbt i duschen i övrigt.

QUOTE“20,000 kWh/år” är ett snitt som används för en ”snittvillas förbrukning” men som baseras på gammal statistik. Senaste 10-14 åren har många husägare övergått till effektiva värmepumpar, installerat solfångare och bytt ut 60W lampan till 2W LED.

Dessutom är senaste årens nybyggda småhus bättre isolerade (förutom där fuskbyggare härjat)
Kollade precis mina fakturor. Förra året stod det uppskattad årsförbrukning 13000kwh på sista fakturan. Denna faktura står det uppskatad årsförbrukning 10500kwh. Det står även säkring 16A.

Som du säger så har folk bytt ut många saker. Jag hade till exempel en plasma-tv ganska länge som stod på många timmar om dagen. Idag har jag OLED. Det gjorde nog en del. Bättre lampor, effektivare apparater och mer medvetenhet har gjort stor skillnad för många

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sonen slår nog Gunde Svan i att vara snabb i duschen. Frun gillar att sova länge, så för att vara kvinna är hon relativt snabb också. Dottern duschar bara "ordentligt" två gånger i veckan pga det långa håret. Tvättar av sig snabbt i duschen i övrigt.
Du har haft tur med fru och barn :) Kanske till och med skulle gå att få dem att anamma lite hur man gjorde förr. Bad/dusch rätt sällan, sen kanske daglig tvätt framför handfatet av områden som riskerade att börja lukta illa.

H Hajjen skrev:
Vet inte om jag missförstår dig, men dessa siffror är alltså inte snittelförbrukningen, utan snittbehovet av köpt energi. Så när det i statistiken står att snittet är 16 200 kWh/år så är det alltså köpt energi för värme och varmvatten (inte köpt el). Då tänker jag att eluppvärmda hus (då många har värmepump) drar ner det snittet, eftersom ett hus med värmepump bör använda mindre mängd köpt energi jämfört med ett hus som värms med fjärrvärme exempelvis.

tillägg: jag inser att det var lite otydligt skrivet, jag ändrar inlägget lite
Aha, då var det jag som missförstod. =)

• Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.