Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte svårare än att skaffa en mätare och räkna ut hur mycket man gör av med timme för timme, sedan räknar man mot timpriserna. Glöm inte momsen!
Har timavläsning sedan några veckor med den nya elmätaren jag fick. Så jag kan se på Ellevio förbrukningen varje timme. Men det blir ganska mycket siffror att spalta upp:D

L
C cpalm skrev:
Alla har (ännu) inte en mätare som klarar timmätning. 2025 är kravet att alla skall ha en sådan och på begäran har nätägaren idag 3 månader på sig att byta mätare.
Men det är sant att väldigt många har en mätare med timmätning sedan länge.
Ibland måste man dock ändå be nätägaren att aktivera timmätningen för att kunna se timvärdena på "mina sidor".
2025 är väl kravet att elmätaren ska klara av registrera mätvärden för varje kvart?
Jag har för mig att timavräkningen har varit ett krav rätt länge nu.
Enligt en artikel från 2012 på SVD trädde det en ny lag i kraft 2012 som gjorde det möjligt för elkunder att begära timmätning. Enligt ei så trädde lagen i kraft 1 juli 2017. Där tror jag ju mer på ei än SVD så säg 5 år då.

Men precis som du skriver så behövs det oftast administrativa åtgärder för att "bygga om" insamlingen från månadsavräkning till timavräkning. Så även om mätaren sitter på plats så har ju nätägaren 3 månader på sig att utföra den administrativa åtgärden.

Magnus E K
L L.M.Olsson skrev:
2025 är väl kravet att elmätaren ska klara av registrera mätvärden för varje kvart?
Jag har för mig att timavräkningen har varit ett krav rätt länge nu.
Enligt en artikel från 2012 på SVD trädde det en ny lag i kraft 2012 som gjorde det möjligt för elkunder att begära timmätning. Enligt ei så trädde lagen i kraft 1 juli 2017. Där tror jag ju mer på ei än SVD så säg 5 år då.

Men precis som du skriver så behövs det oftast administrativa åtgärder för att "bygga om" insamlingen från månadsavräkning till timavräkning. Så även om mätaren sitter på plats så har ju nätägaren 3 månader på sig att utföra den administrativa åtgärden.
Ja, timmätande mätare har funnits väldigt länge, min är t ex från 2006. Men den kommer behöva bytas för att klara kvartmätning och diverse annat.

• Gilla
L.M.Olsson
  • Laddar…
C
L L.M.Olsson skrev:
Enligt en artikel från 2012 på SVD trädde det en ny lag i kraft 2012 som gjorde det möjligt för elkunder att begära timmätning.
Ja det stämmer. Alla kan sedan länge begära timmätning och finns inte utrustningen på plats har nätägaren som sagt tre månader på sig att byta mätare. Kravet på att alla skall ha en sådan mätare från början däremot kom 2017(?) men är fortfarande inne i en övergångsperiod till 2025.

• Gilla
antett
  • Laddar…
September är första månaden med timspot, 931kwh@203 öre/kWh.

Har automatik som endast låter beredaren värma tappvatten på de billigaste 4 timmarna varje dygn + lite anpassningar i vardagen.
Med 4 små värmeaggregat som springer runt alstrar de ju en del :crysmile: så kör ingen nämnvärd värme ännu.

X Xellvas skrev:
September är första månaden med timspot, 931kwh@203 öre/kWh.

Har automatik som endast låter beredaren värma tappvatten på de billigaste 4 timmarna varje dygn + lite anpassningar i vardagen.
Med 4 små värmeaggregat som springer runt alstrar de ju en del :crysmile: så kör ingen nämnvärd värme ännu.
Off topic (utanför ämnet) 100% men bör påpekas att det produceras färre spermier i kyla, trots pungen autojusterar. För par som tänkt skaffa babies ska inte ha låg inomhustemperatur.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Ogillar att du kallar elbilar *åbäket*
I övrigt har du rätt i att det oftast inte är speciellt klokt att göra som stimmet gör.

Köpte min elbil för snart 4 år sedan och mina solpaneler för ett tag sedan, inte nu när det är hysteri på det mesta I samhället.
Speciellt bilen ör nog det bästa jag köpt de senaste åren. Kommer nog inte att köpa någon ny bil förren jag blir pensionär ( 10 år ) och solpanelerna skruvade jag upp själv, så de kostade inte så himla mycket. Idag kan du få betala minst det dubbla för en nyckelfärdiga solanläggning. Det är ytterliggare ett exempel på att det inte är så bra med det kollektiva stimmet.

Elavtal ? Mitt fastapå 34 öre löper ut i juni.
Vet inte vad jag gör sedan. Vi får se.
Det enda som är säkert . Jag börjar inte tanka fossilt igen !

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ogillar att du kallar elbilar *åbäket*
I övrigt har du rätt i att det oftast inte är speciellt klokt att göra som stimmet gör.

Köpte min elbil för snart 4 år sedan och mina solpaneler för ett tag sedan, inte nu när det är hysteri på det mesta I samhället.
Speciellt bilen ör nog det bästa jag köpt de senaste åren. Kommer nog inte att köpa någon ny bil förren jag blir pensionär ( 10 år ) och solpanelerna skruvade jag upp själv, så de kostade inte så himla mycket. Idag kan du få betala minst det dubbla för en nyckelfärdiga solanläggning. Det är ytterliggare ett exempel på att det inte är så bra med det kollektiva stimmet.

Elavtal ? Mitt fastapå 34 öre löper ut i juni.
Vet inte vad jag gör sedan. Vi får se.
Det enda som är säkert . Jag börjar inte tanka fossilt igen !
idag får du inte skruva upp solpanelerna själv då det numer klassas som starkströms installation.
Elektriker måste vara med hela installationen.
detta krav gör att alla som inte har en elektriker som bästa polare mer eller mindre måste köpa nyckelfärdigt

M MrDizzy skrev:
idag får du inte skruva upp solpanelerna själv då det numer klassas som starkströms installation.
detta krav gör att alla som inte har en elektriker som bästa polare mer eller mindre måste köpa nyckelfärdigt
På tal om ingenting, vad gäller egentligen för utökning av en anläggning? Inte rent lagmässigt men rent praktiskt. Säg att du köper en anläggning med 4 paneler men med en gravt överdimensionerad växelriktare. Kan man sen lägga till paneler efter hand utan att behöva regga om? Alltså att själva anmälan till nätbolaget gäller en stor anläggning som för tillfället dock bara servas av 4 paneler?

M MrDizzy skrev:
Jo jag får eftersom jag innehar auktorisation för elarbete. Men rätt är att det för många inte är tillåtet att göra det själv.

• Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
På tal om ingenting, vad gäller egentligen för utökning av en anläggning? Inte rent lagmässigt men rent praktiskt. Säg att du köper en anläggning med 4 paneler men med en gravt överdimensionerad växelriktare. Kan man sen lägga till paneler efter hand utan att behöva regga om? Alltså att själva anmälan till nätbolaget gäller en stor anläggning som för tillfället dock bara servas av 4 paneler?
Ja det är storleken på växelriktaren som föranmäls till nätbolaget. Hur mycket du har kopplat till den berörs inte i normalfallet.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…
Tror du missar en liten parameter här att elbilsladdning och planerbar hushållsel inte är vår totala elförbrukning i Sverige. Så länge inte majoriteten av industrin och alla samhällstjänster ställer om till nattarbete så lär vi fortsätta ha hög elkonsumption dagtid. Om vi kan flytta delar av det till nattetid genom timavtal och smarta hem så jämnar vi ut konsumtionen över dygnet, får lägre toppar i nätet, bättre planerbarhet och ett stabilare nät. Konsumenten sparar pengar och Sverige / EU som helhet får ett bättre elsystem. Finns mycket få förlorare på detta…

Lägg till Vehicles-grid teknik om några år där våra elbilar kan agera batterier och skifta / tradea el mellan dyr (hög konsumption) till billig (låg konsumption) så skulle vi kunna klara oss med mycket lägre kraftproduktion & överföringskapacitet men på en jämnare nivå

• Gilla
Funkis701 och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, och OM vi någonsin skulle hamna i den situationen att vi förbrukar lika mycket som det produceras och priset därmed är konstant så har vi verkligen lyckats! Nu är jag ju inte riktigt så optimistisk som du att jag tror på det men man kan ju hoppas
Här har du tänkt fel...
El kan inte lagras (utom i batterier, men så används de i praktiken inte) så vi förbrukar ALLTID exakt så mycket som produceras hela tiden!
Priset beror inte på ifall det är balans mellan förbrukning och produktion, för det är det alltid, utan på hur dyrt det är att se till så att man producerar allt som efterfrågas.
Om man inte klarar det så sjunker frekvensen och spänningen i systemet för då minskar förbrukningen. Och balansen är kvar.

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Det du påstår har inte hänt än. Med de elpriser som är nu så måste man göra något för att inte gå i konken o med diskmaskiner, tvätt o torkmaskiner som idag går att ställa in för start med timer är det ingen större sak. Visst, man kan ta ett beslut som blir fel med tiden men det är bättre att våga än att göra nada. Vi sparar ungefär 1500 spänn på 1 o 1/2 månad med timpris vilket är livsnödvändigt inför vinterns priser,
Ja, långa väntetider är det men vi har inte haft några större problem. Det är långa väntetider till vården också.

D Daniel 109 skrev:
Vilka elbolag har pausat nyteckning?
Menar du att det är bättre att betala för ett kollektivt snittpris än ditt eget snittpris? I så fall är du sannolikt en konsument som jag helst inte vill dela förbrukningsprofil med.
Kundkraft har varit tvungna att lägga ner sin verksamhet. Alla medlemmar informerades för några veckor sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.