Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lbgu skrev:
Du har haft tur med fru och barn :) Kanske till och med skulle gå att få dem att anamma lite hur man gjorde förr. Bad/dusch rätt sällan, sen kanske daglig tvätt framför handfatet av områden som riskerade att börja lukta illa.
Günther Mårder, den snåle, sparsamme miljonären tvättar ”vitala delar” istället för dusch;) Han kokar även potatis och ägg i samma kok för att spara på el.

Mauri intervjuar, bör ses för handfasta spartips:
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
C
U Utsliten och utdömd skrev:
hur får alla på Telge olika kWh-priser?
Ni är minst tre som lagt upp upp här och alla skiljer sig. Vi har också Telge och vårt pris var 253,36 öre/kWh vilket inte är samma som någon av er.
253,36 öre/kWh här också (SE3). Lite nyfiken blir man allt på varför @pixellegolas inte får betala samma?

Att @Rooney får ett annat pris är inte så konstigt då han har timdebitering och priset alltså beror på den individuella förbrukningsprofilen.
 
  • Elräkning som visar en prispost på 253,36 öre/kWh och total summa 3 637,17 kronor.
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Jag hade också 253,36, detta är väldigt tydligt i min faktura eftersom jag hade månadsavgift de första fem dagarna i månaden...
 
Har själv fått en bekräftelse på månads pris från 1/1-23. 290öre. Hur kan dom veta det nu innan äns januari varit?
 
K _Fredrik_ skrev:
Har själv fått en bekräftelse på månads pris från 1/1-23. 290öre. Hur kan dom veta det nu innan äns januari varit?
Det som visas är månadsmedelspotpris månaden innan. Detta för att kunna jämföra priser. Vad verkliga priset blir vet man inte förrän fakturan kommer. Det man kan göra är att jämföra övriga pålägg och fast månadspris.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det tråkigaste med spotdebitering är att det kan bli dyrt att vara spontan. En kall och ruggig dag är det trevligt att se fram emot en bastu efter jobbet. Nu tar man en titt på vad priset kommer vara och gör en avvägning om det är värt det eller inte. Ibland kan det vara det även om det kostar 30kr eller vad det kan bli för en bastu men det blir inte var och varannan dag som det kan bli de perioder spotpriset trillar ner under 20 öre.

Annars lever vi som vanligt men försöker automatisera det som går att köra när det är billigt oavsett när det är på dygnet. Det har blivit en del energibesparande investeringar, men de hade vi gjort oavsett om vi haft spotpris, traditionellt rörligt eller fast pris.
 
  • Gilla
DucklingC
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Det tråkigaste med spotdebitering är att det kan bli dyrt att vara spontan. En kall och ruggig dag är det trevligt att se fram emot en bastu efter jobbet. Nu tar man en titt på vad priset kommer vara och gör en avvägning om det är värt det eller inte. Ibland kan det vara det även om det kostar 30kr eller vad det kan bli för en bastu men det blir inte var och varannan dag som det kan bli de perioder spotpriset trillar ner under 20 öre.

Annars lever vi som vanligt men försöker automatisera det som går att köra när det är billigt oavsett när det är på dygnet. Det har blivit en del energibesparande investeringar, men de hade vi gjort oavsett om vi haft spotpris, traditionellt rörligt eller fast pris.
Hemma hos oss tänker vi istället: tack vare att vi har varit duktiga och sparat så kan vi unna oss spontaniteten med en bastu. Bara vi inte gör det (eller något annat "slösande") varje dag...
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Visst är det så. Men det hamnar ju också på det rörliga priset. Det är inte ett medelvärde av timpriserna. Det är ett snitt på den kollektiva förbrukningen.
Det är därför man kanske måste testa först, med samma ”förbrukningsrutin” som med rörligt, för att se om det defacto lönar sig.

Jag är mest fundersam till att man ändå måste ha en hög förbrukning då det är dyrt, typ laga mat och sånt efter jobbet. Det kanske är såpass mycket dyrare på kvällstid med timpris att det lilla man tjänar på natten är försumbart så det går på ett ut, eller rent av blir dyrare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är därför man kanske måste testa först, med samma ”förbrukningsrutin” som med rörligt, för att se om det defacto lönar sig.

Jag är mest fundersam till att man ändå måste ha en hög förbrukning då det är dyrt, typ laga mat och sånt efter jobbet. Det kanske är såpass mycket dyrare på kvällstid med timpris att det lilla man tjänar på natten är försumbart så det går på ett ut, eller rent av blir dyrare.
Det är ju inte svårare än att skaffa en mätare och räkna ut hur mycket man gör av med timme för timme, sedan räknar man mot timpriserna. Glöm inte momsen!
 
Har man inte merparten av värmen på el samt elbilsladdning och inte är storfamilj tror jag inte det är lönt gå över på timpris. Jag har i kWh-jakten sänkt den totala förbrukningen med 50% utan att behöva dammsuga kl03.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte svårare än att skaffa en mätare och räkna ut hur mycket man gör av med timme för timme, sedan räknar man mot timpriserna. Glöm inte momsen!
Jag kan tanka ner de mätvärdena från min nätägare.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
L
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte svårare än att skaffa en mätare och räkna ut hur mycket man gör av med timme för timme, sedan räknar man mot timpriserna. Glöm inte momsen!
Det är faktiskt ännu enklare eftersom elmätaren redan klarar av detta :) Man begär bara att få mätaren timavräknad (det ska inte förväxlas med timpris). Att mätarna ska klara timavräkning har varit lagkrav i omkring 10 år.

Min nätägare har en app där jag kan se min förbrukning på timnivå (planeras för att bli ännu tätare framöver), om inte nätägaren har någon metod att redovisa förbrukningen på timnivå så kan man ju alltid skaffa Greenelys app som gör just detta.
 
C
L L.M.Olsson skrev:
Att mätarna ska klara timavräkning har varit lagkrav i omkring 10 år.
Alla har (ännu) inte en mätare som klarar timmätning. 2025 är kravet att alla skall ha en sådan och på begäran har nätägaren idag 3 månader på sig att byta mätare.
Men det är sant att väldigt många har en mätare med timmätning sedan länge.
Ibland måste man dock ändå be nätägaren att aktivera timmätningen för att kunna se timvärdena på "mina sidor".
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Jag har räknat fram priser för timdebitering under innevarande år samt de två föregående och jämfört med motsvarande fakturor. Besparingen hade blivit 200-300 kr/år historiskt, men i år ser besparingen ut att bli lägre. Har på senare tid gjort lite åtgärder för att se om de påverkar resultatet, värme och varmvatten stryps under dagtid, men så här långt ser det inte ut att nämnvärt påverka kalkylen.Så länge det inte skall laddas elbil kommer det knappast bli någon större vinst för mig.

Men jag blir lite undrande över påståenden om hur fantastiska besparingar en del gjort även utan elbil. Funderar på vad de egentligen jämför med. Hittar liksom inga uppgifter som motsvarar det jag betalar med mitt rörliga månadspris så om jag byter vet jag inte hur jag skulle räkna fram en eventuell besparing.
 
harry73
Kollade precis vilken skillnad timdebitering hade gjort under september, och det visar sig att vi hade sparat hela 11 kr :) Så det verkar att vår förbrukning var rätt så genomsnittlig.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.