Räcker det med att duschdraperi täcker genomföring av inkommande vattenrör, om jag flyttar blandaren så att den hamnar framför golvbrunnen?

Har haft en tråd om att jag tagit bort badkaret och vill flytta blandaren längre till vänster, så att den hamnar framför golvbrunnen. Rött på bilden. Sedan dess har jag bara limmat en gummisarg med silikon på golvet för att hindra vattnet som rann ut lite i mitten pga trycket från duschen och att fallet kanske inte är tillräckligt. Allt funkar fint. Men vill flytta blandaren för att få mer utrymme kring elementet till höger. I framtiden eventuellt en tvättmaskin, men inget absolut behov.

Nu till det som kanske hindrar flytt. Längst ner till vänster sitter inkommande rör. Gult på bilden plus närbild. Rörmokaren sa att enligt nya regler får det inte finnas genomföringar i våtzon 1, där det duschas. Men att i mitt fall klassas det som renovering och att så länge genomföring av inkommande rör inte får vatten på sig är det okej. Enligt info på nätet måste zon 1 också ha tätskikt i väggarna. Från badkar minst 1 m. Eftersom badkaret stod intill alla tre väggarna, antar jag att det är tätskikt i väggen till vänster och hela långväggen också.

Ett tips var att montera glasdörrar som täcker vänster vägg. Men min tanke är att endast flytta u-stången med duschdraperiet. Då kommer ju en del av draperiet täcka för vänster vägg och inkommande rör. Är det tillräckligt?

Vad tänker ni? Är det okej att endast duschdraperi täcker genomföring av inkommande vattenrör?

Badrum med dusch, vita kakelväggar, duschdraperi, badkar, och personliga hygienprodukter. Röd handduk hänger på krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå stolben fastsatt vid vit vägg med silverfärgad rörklämma. Kakel bakgrund. Grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att skyla nakna kroppen? Ja.

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
BirgitS
M marp68 skrev:
Räcker det med att duschdraperi täcker genomföring av inkommande vattenrör, om jag flyttar blandaren så att den hamnar framför golvbrunnen?
Det är ju egentligen ditt försäkringsbolag som ska svara på det.
Nu ser det ju ut som att badrummet är från 90-talet och därmed blir ju åldersavdragen så stora att det kanske inte blir någon ersättning i vilket fall som helst. Du får nog bedöma själv om det kan inträffa att det rinner vatten på väggen och vad som i så fall kan hända om det kryper in längs rören eller skruvarna.
M marp68 skrev:
Enligt info på nätet måste zon 1 också ha tätskikt i väggarna. Från badkar minst 1 m.
Frågan är väl inte vad som gäller nu utan vad som gjordes i ditt badrum då.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju egentligen ditt försäkringsbolag som ska svara på det.
Nu ser det ju ut som att badrummet är från 90-talet och därmed blir ju åldersavdragen så stora att det kanske inte blir någon ersättning i vilket fall som helst. Du får nog bedöma själv om det kan inträffa att det rinner vatten på väggen och vad som i så fall kan hända om det kryper in längs rören eller skruvarna.

Frågan är väl inte vad som gäller nu utan vad som gjordes i ditt badrum då.
Ja, du har helt rätt.

Badrummet dock renoverades ca 2002, något år före min inflyttning. Beroende på vad som gått fel borde jag väl ändå få ut något, så länge det inte är jag som helt uppenbart har orsakat inträngning av vatten via genomföringen av rören. Även när badkaret stod där måste man ju dessutom ha räknat med att folk som duschar eller badar sprider vatten över hela badkarsutrymmet och att något hamnar utanför på väggarna och att det rinner ner längs även den vänstra väggen och därmed på genomföringen av rören.

Ville mest höra om jag kanske missat något uppenbart jag inte tänkt på. Kanske något helt annat med att sätta upp blandaren på det nya stället. Är kanske mest lite för nojig. :-)

Så länge duschdraperiet är fördraget bör ju denna bit inte vara ett problem. Tänkte även limma fast ett litet sluttande tak i plast precis ovanför genomföringen som en liten säkerhetsåtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.