P perlundstrom skrev:
Hej!

Jag ska beställa kakel och klinkers och skulle behöva få hem det inom 5 arbetsdagar helst. Vi har kollat på Hornbach som finns 30 minuter bort och de hade inte så mycket att välja på bland mindre mörka klinkers (15x15 samt 30x30). Kakel tänkte vi 30x60, ljust, och där finns mycket i alla butiker.

Så jag tänkte då beställa ikväll. Hittade bra saker på byggahemma.se men såg att de har dåliga omdömen. Jag kollade runt och hittade byggshop.se och bra saker där, men de är inom samma företag. Då hittade jag golvshop.se men även de är inom samma företag.

Har någon tips på seriös firma som säljer kakel/klinkers så tar jag tacksamt emot. Tanken är att beställa ikväll.
om du bor i skåne så åk till norra tyskland finns mängder till bra priser

P perlundstrom skrev:
Bauhaus var mycket smidiga att beställa från. Ifall någon ser denna tråd i framtiden och behöver kakel/klinkers med kort varsel så kan jag rekommendera dem. Man ser exakt antal av varje paket kakel i lager och man får sedan välja ett specifikt datum för leverans. Nu har jag förstås inte fått hem sakerna än, men det verkar lovande.

[bild]
Bauskihauski köpte väl i princip Fredells för att få ordning på logistiken.

Fungerar iaf väldigt bra i Sthlm med leverans från dem.

Bygghemma är väl som jag förstått det ett klassiskt företag där man har "tur" om det går bra. Då är det prisvärt. Men om det går fel så är det total katastrof. Kompis köpte klippare därifrån som varken var leveransservad eller genomgången. Man hade alltså skippat de 2-3 timmar man ska lägga som "certifierad" ÅF att sälja en HQ åkis. Trots flera veckor bråk fick han aldrig något fixat mer än han fick åka en mil och hämta ett batteri i deras butik. Klipparen fick han skruva ihop själv då de "inte orkade hantera det men han gärna fick transportera till butiken så skulle de se vad de kunde göra"
Tilläggas kan att jag hade köpt en precis likadan en månad innan som levererades i toppskick och var väldigt nöjd med köpet.

Spel på chans som sagt

Redigerat:
P
P perlundstrom skrev:
Hej!

Jag ska beställa kakel och klinkers och skulle behöva få hem det inom 5 arbetsdagar helst. Vi har kollat på Hornbach som finns 30 minuter bort och de hade inte så mycket att välja på bland mindre mörka klinkers (15x15 samt 30x30). Kakel tänkte vi 30x60, ljust, och där finns mycket i alla butiker.

Så jag tänkte då beställa ikväll. Hittade bra saker på byggahemma.se men såg att de har dåliga omdömen. Jag kollade runt och hittade byggshop.se och bra saker där, men de är inom samma företag. Då hittade jag golvshop.se men även de är inom samma företag.

Har någon tips på seriös firma som säljer kakel/klinkers så tar jag tacksamt emot. Tanken är att beställa ikväll.
Jag ser att du bor i Skåne (?), jag har själv köpt från Golvpoolen, både för att själv sätta/lägga kakel och klinker och köpt för att ett proffs ska montera, ett råd är att köpa fler plattor än vad som går åt och kontrollera dem NOGA innan du eller hantverkaren ska montera dem.
30*60 är ibland både böjda eller ej rektangulära, eller så finns det inbränd aska på ytan, så dem vill man inte ha monterade, och man kan alltid lämna tillbaka hos seriösa firmor.

MrJay
Appendix Appendix skrev:
karmafarming much? ;)

[länk]

Är väl Sertac som förtj'änar äran isf.
Skumt inlägg och du tillför verkligen i0! Denna tråd handlar om kakel från Bygghemma och/eller deras dotterbolag, min upplevelse handlar om just det. Har du invändning mot det alltså?

P perlundstrom skrev:
Bauhaus var mycket smidiga att beställa från. Ifall någon ser denna tråd i framtiden och behöver kakel/klinkers med kort varsel så kan jag rekommendera dem. Man ser exakt antal av varje paket kakel i lager och man får sedan välja ett specifikt datum för leverans. Nu har jag förstås inte fått hem sakerna än, men det verkar lovande.

[bild]
Har handlat några gånger på Bauhaus med leverans och det har funkat kanon.
130 kvm parkett när jag byggde hus.
300 kr i leveranskostnad och då var parketten 2400 mm långa plank så 2 paket fick små skador och dom skickade 2 nya paketet direkt
En skjutdörr som fick en liten skada där blev det 1000 kr i avdrag som målaren fixade.

Satsuki
P Peter787 skrev:
Jag ser att du bor i Skåne (?), jag har själv köpt från Golvpoolen, både för att själv sätta/lägga kakel och klinker och köpt för att ett proffs ska montera, ett råd är att köpa fler plattor än vad som går åt och kontrollera dem NOGA innan du eller hantverkaren ska montera dem.
30*60 är ibland både böjda eller ej rektangulära, eller så finns det inbränd aska på ytan, så dem vill man inte ha monterade, och man kan alltid lämna tillbaka hos seriösa firmor.
+1 på det. Mycket bra att ha att göra med böde vad gäller klinker och inredning. Om varorna bara finns för beställning löser de det på några dagar (om varorna inte är tillverkade ännu kan det ta liiite längre tid 😉)

Lunds kakelvaruhus var också mycket behjälpliga när det gällde att komplettera en beställning på bara 1-2 dagar (vi ändrade en sak efter på påbörjat arbete).

Tack nu är det beställt redan och kommer förhoppningsvis på måndag som de angav vid utcheckningen :) Jag kollade på någon firma här i närheten men de hade inte det vi ville ha i lager. Någon av de som tipsats om nu kanske har, men nu är det redan beställt så det ska nog lösa sig. Jag passade på att beställa från både Bauhaus (kakel/klinkers), Ikea och Hornbach igår kväll så nu bör i stort sett allt som behövs för att färdigställa resten av toaletten vara på ingång.

Det blir lite dyrare än jag tänkte detta projekt, men samtidigt skönt att få exakt allt nytt, från gjutjärnsrör som byts ut, till ny el, och nytt undergolv osv. Jag har inte räknat i detalj men hittills är det nog uppe i ca 50k för allt material och sen blir det kanske 25k i arbetskostnad som hyrs in också då jag inte kan/vill göra allt själv.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Att byta gjutjärnsrören bör man definitivt göra om man renoverar toan.

Har en yngre släkting som köpte hus för en del år sedan. Förre ägaren hade renoverat för enorma summor. Bla nytt stort badrum med bastu för ca 500 000. Även toan på våningen ovanför badrummet var renoverad till mycket hög standard.

Strax efter inflyttt blev det en vattenskada i väggen bakom toan i stora badrummet. Kontroll visade att det var röret från toan en våning upp som läckte, vatten följde utsidan av röret och skapade problemen i väggen nere i stora badrummet. Röret kom ned i väggen bakom toastolen där.

Då visar det sig att i denna lyxrenovering så hade man inte bytt ut några avloppsrör, gjutjärn från 1950....

• Wow
  • Haha
perlundstrom och 2 till
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Tack nu är det beställt redan och kommer förhoppningsvis på måndag som de angav vid utcheckningen :) Jag kollade på någon firma här i närheten men de hade inte det vi ville ha i lager. Någon av de som tipsats om nu kanske har, men nu är det redan beställt så det ska nog lösa sig. Jag passade på att beställa från både Bauhaus (kakel/klinkers), Ikea och Hornbach igår kväll så nu bör i stort sett allt som behövs för att färdigställa resten av toaletten vara på ingång.

Det blir lite dyrare än jag tänkte detta projekt, men samtidigt skönt att få exakt allt nytt, från gjutjärnsrör som byts ut, till ny el, och nytt undergolv osv. Jag har inte räknat i detalj men hittills är det nog uppe i ca 50k för allt material och sen blir det kanske 25k i arbetskostnad som hyrs in också då jag inte kan/vill göra allt själv.
lite konstigt att vvs inte kan köpa in matrialet själv sånt gör mig mörkrädd när det kommer till hantverkare

M maria01 skrev:
lite konstigt att vvs inte kan köpa in matrialet själv sånt gör mig mörkrädd när det kommer till hantverkare
Nog kan de köpa in själv, och golvbrunn och en del saker har de köpt in själv så att det blir rätt. Men det är oftast billigare om jag åker iväg och handlar, eller beställer online som jag gjort med en hel del också. Hantverkares tid är dyrbar, så jag lägger hellre tiden själv på att kolla runt på diverse kommoder, åkte och handlade byggplywood skivor, våtrumsskivor, spånskivorna för golvet osv. Jag kan absolut lägga några timmar på att beställa och åka runt och handla för att hålla nere priset.

BirgitS
P Peter787 skrev:
Golvpoolen verkar också tillhöra Bygghemma-koncernen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Golvpoolen verkar också tillhöra Bygghemma-koncernen.
Golvpoolen i Malmö har då avvikit från Bygghemmas normala filosofi, för beställda varor har kommit fram hela och i tid, i alla fall till mig....

En gång i tiden startades Bygghemma av två killar i Oskarshamn, då var det ordning på torpet.
Kunderna fick vad som avtalats, utan krångel eller fördröjningar, men det är läääänge sedan.

P Peter787 skrev:
Golvpoolen i Malmö har då avvikit från Bygghemmas normala filosofi, för beställda varor har kommit fram hela och i tid, i alla fall till mig....

En gång i tiden startades Bygghemma av två killar i Oskarshamn, då var det ordning på torpet.
Kunderna fick vad som avtalats, utan krångel eller fördröjningar, men det är läääänge sedan.
och nu mängder av trådar på det här forumet hur dåliga dom i flera år nu själv handlat från för måste vara 13 år sen nu bara strul då med

P perlundstrom skrev:
Tack för tips, jag håller på att kolla nu hela kvällen också. En del omständigheter gör att kakel och klinkers bör finnas här hemma nästa vecka. Vi har födsel beräknat om ca 5 veckor och vill gärna vara klar en stund innan det. Samt att vi har plattläggare redo så snart vi har sakerna hemma och golv/väggar blir klara. Så här ser toaletten ut nu i skrivande stund.
Jag handlade många gånger på bygghemma och det var inget att klaga på och det var snabb leverans om det var inte beställningsvara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.