Under vår altan, på långsidan av vårt hus sticket det upp ett orange plaströr med ca 20-25 cm i diameter. Jag skulle vilja veta vad det är eftersom jag skulle behöva leda bort kondensvatten från en värmepumps utedel.
Röret är öppet upptill så både skräp och vatten kan falla ner i det. När jag lyser ner i röret ser jag att det ansluter till ett horisontellt rör i botten och att det är lite skräp och lera där. (se bilder)
Hur vet jag vad röret är till för? Min gissning är att det har med dräneringen att göra och att röret i botten ansluter till någon dagvattenledning nånstans. Jag skulle dock vilja vara säker innan jag leder dit mer vatten.
Borde det inte också sitta nån form av lock på det? Och borde det inte spolas rent? Hur gör jag bäst?
Röret är öppet upptill så både skräp och vatten kan falla ner i det. När jag lyser ner i röret ser jag att det ansluter till ett horisontellt rör i botten och att det är lite skräp och lera där. (se bilder)
Hur vet jag vad röret är till för? Min gissning är att det har med dräneringen att göra och att röret i botten ansluter till någon dagvattenledning nånstans. Jag skulle dock vilja vara säker innan jag leder dit mer vatten.
Borde det inte också sitta nån form av lock på det? Och borde det inte spolas rent? Hur gör jag bäst?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra ett avstick med 25 mm PEX-rör från 28 mm hårt kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Böja glödgade Cu-rör 22och 28
Vatten & Avlopp -
Tickande ljud från tvättmaskin - trumman rör sig ej
Vitvaror -
Få ner rör i gumminippel - Tips önskas
Vatten & Avlopp -
Installera ny radiator - hjälp med dimensioner på rör och anslutning
Värme allmänt