Under vår altan, på långsidan av vårt hus sticket det upp ett orange plaströr med ca 20-25 cm i diameter. Jag skulle vilja veta vad det är eftersom jag skulle behöva leda bort kondensvatten från en värmepumps utedel.

Röret är öppet upptill så både skräp och vatten kan falla ner i det. När jag lyser ner i röret ser jag att det ansluter till ett horisontellt rör i botten och att det är lite skräp och lera där. (se bilder)

Hur vet jag vad röret är till för? Min gissning är att det har med dräneringen att göra och att röret i botten ansluter till någon dagvattenledning nånstans. Jag skulle dock vilja vara säker innan jag leder dit mer vatten.

Borde det inte också sitta nån form av lock på det? Och borde det inte spolas rent? Hur gör jag bäst?

• En stående betongrör under ett hus med löv på marken och en lampa liggande till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy i ett tomt rör med skymt av kablar, sett ovanifrån med en ficklampa som lyser ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spolrör för avloppet?

K _Fredrik_ skrev:
Spolrör för avloppet?
Eller för dräneringsrören? Vi fick två stycken sådana vid omdränering av förra huset. Det var lock på dem, som det antagligen borde vara även här.

• Gilla
Dannemart
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Spolrör för avloppet?
Det luktar inget från det och går utanför huset så jag tror inte det har med avloppet att göra.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Eller för dräneringsrören? Vi fick två stycken sådana vid omdränering av förra huset. Det var lock på dem, som det antagligen borde vara även här.
Ok, såg de ungefär likadana ut? Det låter ju rimligt att ha det.

D Dannemart skrev:
Ok, såg de ungefär likadana ut? Det låter ju rimligt att ha det.
Våra var lite mindre, kanske 16 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.