Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tveksamt om det går med nå bra resultat.
Har du kollat Hygglo?
Men det där är inte lätt eller knappt önskvärt.
Böja gamla rör, jag hade inte sovit gott om nätterna sedan på grund av oro för läckage.
Går det att bila fram lite mer så du kan skarva på ett bra ställe?
Men det där är inte lätt eller knappt önskvärt.
Böja gamla rör, jag hade inte sovit gott om nätterna sedan på grund av oro för läckage.
Går det att bila fram lite mer så du kan skarva på ett bra ställe?
Hm, vill helst inte bila ut längre i tvättstugegolvet och får ju inte ha (nya)dolda skarvar på vattenrör?mexitegel skrev:
Grejen är att det ska ner nya rör ut i slitsen i plattan så måste dels räta upp och sedan få plats med fyra 16/25 PEX mellan dessa två😀Så jag måste, efter att ha bockat, ta av rören nästan ända ner och löda dit 90-böjar snett utåt/hitåt efter det för att sedan vika av uppåt på denna sidan av väggen. Ochdär ska det sedan monteras fördelare KV/VV för rör i rör system, puh…😅Intet skrev:
Teoretiskt undviker du en skarv som genererar en avvikelse men är det inte nästan värre med ett bockat gammalt rör här jämfört med en pålödd vinkel?! Att bocka upp som du vill kanske kan gå men vilken styrka i materialet kommer du ha kvar?Tonis skrev:
Kan du ha rätt i, tål att tänka på, får återkomma i ärendet senare hur det gjordes.M myrstack skrev:
Tack alla för tankar, tips o idéer
Min erfarenhet är att man ofta får göra om/tänka om när det väl kommer till kritan när man försökt planera in mycket rördragning på liten yta.Tonis skrev:
Grejen är att det ska ner nya rör ut i slitsen i plattan så måste dels räta upp och sedan få plats med fyra 16/25 PEX mellan dessa två😀Så jag måste, efter att ha bockat, ta av rören nästan ända ner och löda dit 90-böjar snett utåt/hitåt efter det för att sedan vika av uppåt på denna sidan av väggen. Ochdär ska det sedan monteras fördelare KV/VV för rör i rör system, puh…😅
Klicka här för att svara