Någon i Östergötland eller ännu bättre I närheten av Mantorp som har inv. böjfjädrar för detta ändamål att låna/hyra ut?
Vh Micke

Tonis Tonis skrev:
Någon i Östergötland eller ännu bättre I närheten av Mantorp som har inv. böjfjädrar för detta ändamål att låna/hyra ut?
Vh Micke
Ingen som känner en gammal rörmokare som kan tänkas ha kvar i förrådet eller så?

Tonis Tonis skrev:
Ingen som känner en gammal rörmokare som kan tänkas ha kvar i förrådet eller så?
Hur mycket skall du böja. Mängd, kurvradie och grader?

Hej
Två bef. som sitter ingjutna i golv, ett av varje dim. Är bockade typ 90 gr och skall rätas ut igen så de pekar uppåt

Två böjda armeringsjärn ingjutna i grönt golv, vid en murad vägg och en grävd ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tveksamt om det går med nå bra resultat.

Tonis Tonis skrev:
Hej
Två bef. som sitter ingjutna i golv, ett av varje dim. Är bockade typ 90 gr och skall rätas ut igen så de pekar uppåt

[bild]
28 röret är skarvat ihop med ett 22 strax innan kudden så har tänkt ta av båda där och ev bocka lite före den gamla bocken

Det är vanskligt att räta ut redan böjda rör.
Hur stor plats har du att spela med?
Kan rören gå i en båge eller måste de komma spikrakt upp ur golvet?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har du kollat Hygglo?
Men det där är inte lätt eller knappt önskvärt.

Böja gamla rör, jag hade inte sovit gott om nätterna sedan på grund av oro för läckage.

Går det att bila fram lite mer så du kan skarva på ett bra ställe?

mexitegel mexitegel skrev:
Har du kollat Hygglo?
Men det där är inte lätt eller knappt önskvärt.

Böja gamla rör, jag hade inte sovit gott om nätterna sedan på grund av oro för läckage.

Går det att bila fram lite mer så du kan skarva på ett bra ställe?
Hm, vill helst inte bila ut längre i tvättstugegolvet och får ju inte ha (nya)dolda skarvar på vattenrör?

Intet Intet skrev:
Det är vanskligt att räta ut redan böjda rör.
Hur stor plats har du att spela med?
Kan rören gå i en båge eller måste de komma spikrakt upp ur golvet?
Grejen är att det ska ner nya rör ut i slitsen i plattan så måste dels räta upp och sedan få plats med fyra 16/25 PEX mellan dessa två😀Så jag måste, efter att ha bockat, ta av rören nästan ända ner och löda dit 90-böjar snett utåt/hitåt efter det för att sedan vika av uppåt på denna sidan av väggen. Ochdär ska det sedan monteras fördelare KV/VV för rör i rör system, puh…😅

Tonis Tonis skrev:
Hm, vill helst inte bila ut längre i tvättstugegolvet och får ju inte ha (nya)dolda skarvar på vattenrör?
Teoretiskt undviker du en skarv som genererar en avvikelse men är det inte nästan värre med ett bockat gammalt rör här jämfört med en pålödd vinkel?! Att bocka upp som du vill kanske kan gå men vilken styrka i materialet kommer du ha kvar?

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Teoretiskt undviker du en skarv som genererar en avvikelse men är det inte nästan värre med ett bockat gammalt rör här jämfört med en pålödd vinkel?! Att bocka upp som du vill kanske kan gå men vilken styrka i materialet kommer du ha kvar?
Kan du ha rätt i, tål att tänka på, får återkomma i ärendet senare hur det gjordes.
Tack alla för tankar, tips o idéer

Tonis Tonis skrev:
Grejen är att det ska ner nya rör ut i slitsen i plattan så måste dels räta upp och sedan få plats med fyra 16/25 PEX mellan dessa två😀Så jag måste, efter att ha bockat, ta av rören nästan ända ner och löda dit 90-böjar snett utåt/hitåt efter det för att sedan vika av uppåt på denna sidan av väggen. Ochdär ska det sedan monteras fördelare KV/VV för rör i rör system, puh…😅
Min erfarenhet är att man ofta får göra om/tänka om när det väl kommer till kritan när man försökt planera in mycket rördragning på liten yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.