10 640 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Okänd kabel i marken
Om man zoomar in på bilden så ser man konturerna av ledarna i isoleringen. Gör man verkligen det på en telekabel? Vill minnas att man inte gör det. Har jobbat inom tele och jag är inte säker på att det är en telekabel.GK100 skrev:
Jo man kan vara säker på att den på bilden inte är en EKKJ oberoende area och ledarantal. Den släta manteln på telekabeln som dessutom inte är av PVC skiljer sig från kraftjordkablarnas yttre med sin karaktäristiska motspiral som syns lite genom höljet. Särskilt tydligt på kablar från tiden det öht fanns enledare med koncentrisk ledare att skaffa.
Att någon skulle använt telekabel till starkström som nämnts är givetvis möjligt men knappast sannolikt. Där hade nog lampsladd, gummikablar osv varit troligare kanske främst pga de klena ledarna i telekabeln som nog många helt oinsatta trots allt funderat ett varv till över.
Vi får väl be TS om han är intresserad att mäta lite bättre på dimensionen och ta lite bättre bilder på just kabeln. Går också känna på den lite och se hur böjlig den är och sist skära en tunn strimma längsmed manteln för att se om det är tex PVC eller PE i den.L Leevi P skrev:
Praktiskt bör ju TS även veta om det finns något i den riktningen tex ytterlampor, bod, garage osv med uttag. Kanske någon lämning från televerkstiden plintbox, sk Japan osv. Möjligheterna är som synes av olika inlägg här många vissa mer fantasifulla och osannolika än andra.
Vad säger våra LLM-er, bildsök mm det är ju sanna orakel.
GK100 skrev:
Vi får väl be TS om han är intresserad att mäta lite bättre på dimensionen och ta lite bättre bilder på just kabeln. Går också känna på den lite och se hur böjlig den är och sist skära en tunn strimma längsmed manteln för att se om det är tex PVC eller PE i den.
Praktiskt bör ju TS även veta om det finns något i den riktningen tex ytterlampor, bod, garage osv med uttag. Kanske någon lämning från televerkstiden plintbox, sk Japan osv. Möjligheterna är som synes av olika inlägg här många vissa mer fantasifulla och osannolika än andra.
Vad säger våra LLM-er, bildsök mm det är ju sanna orake
Ska mäta en extra gång med skjutmåttet i morgon. Kabeln "passar" bra mellan stolpen och där telejacket satt i huset ...så förmodligen är det den gamla teleledningen, men jag vill inte leka med okända kablar 🫣GK100 skrev:
Vi får väl be TS om han är intresserad att mäta lite bättre på dimensionen och ta lite bättre bilder på just kabeln. Går också känna på den lite och se hur böjlig den är och sist skära en tunn strimma längsmed manteln för att se om det är tex PVC eller PE i den.
Vad säger våra LLM-er, bildsök mm det är ju sanna orakel.
Du syftar på en så kallad voltstick ? ..En funktion som mycket sällan ingår i en multimeter, så det var ett dåligt tips oavsett.E egrh skrev:Det behövs inget klippande av någon kabel för att mäta.
Min multimeter indikerar med en röd diod att det är spänning på en enhet genom att jag håller den nära det jag vill kolla. Fungerar på allt från starkströmskablar, datorer, julgransslingor osv.
Signalen säger inget om hur många volt, endast om det är spänning eller inte.
Vanliga installationskablar med en skärm t ex EQLQ/EXLQ blockerar det elektriska fältet runt kabeln som ncv behöver för avkänningen. Den fungerar på samma sätt som en voltstick som GlennB nämner. En kapacitiv koppling från kabel/uttag > via instrumentets prob du håller i > via din kropp > till jord och så är kretsen normalt sluten.
Det brukar fungera bättre på kablar utan skärm som har ett detekterbart elektriskt fält.
Det brukar fungera bättre på kablar utan skärm som har ett detekterbart elektriskt fält.
Det kan vara bra att ha klart för sig att den hindrar funktionen för NCV väsentligt bara om den är jordad tex via biledaren.A avh67f skrev:Vanliga installationskablar med en skärm t ex EQLQ/EXLQ blockerar det elektriska fältet runt kabeln som ncv behöver för avkänningen. Den fungerar på samma sätt som en voltstick som GlennB nämner. En kapacitiv koppling från kabel/uttag > via instrumentets prob du håller i > via din kropp > till jord och så är kretsen normalt sluten.
Lite märkligt att det blir sån kamp och ping-pong kring något i stort så bra och vettigt som olika former beröringsfri spänningsindikering. TS grundfråga kvarstår men även den har ju svävat iväg mot det absurda.
Tack för alla svar 🙂 Nu har jag bestämt till 99.9% att det är den gamla telekabeln.
Jag kollade stolpen i hörnet av tomten, där tele borde ha kommit en gång i tiden ...och mycket riktigt fanns det en liten stump nere vid marken av till synes samma svarta 8 mm-kabel.
Jag kollade stolpen i hörnet av tomten, där tele borde ha kommit en gång i tiden ...och mycket riktigt fanns det en liten stump nere vid marken av till synes samma svarta 8 mm-kabel.
Det var en lång väg fram men du kan kosta på dig några 9-or till. Andra änden bör finnas i någon dosa inme där sk förstajacket satt.Burre_88 skrev:
Det var trevligt med ett avslut på denna tråd. Bo hade helt rätt.
Nu kan vi fortsätta diskutera kapacitiva spänningsprovare 😉
Nu kan vi fortsätta diskutera kapacitiva spänningsprovare 😉
Där är vi eniga. Det är en väldigt smart och bra uppfinning.GK100 skrev:
Skala upp den och sälj kopparn som minutskrot; det räcker om ovc får skalet.
Tack 👍 Det borde jag ju faktiskt tänkt på som ett första steg ...men nu känns som att den frågan är uppklarad 🙂J Jåra skrev:
I ett annat liv för väldigt länge sedan jobbade jag på Bostream/Bredbandsbolaget med ADSL ...så det var dåligt att inte tänka på dom 🫣