Såhär ser min matning av tele ut i hus från 70 tal

• 20260528_201126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Burre_88 Burre_88 skrev:
Nix, det finns ingen betäckning
Det är ju ovanligt bland kablar. Finns nån beteckning då?

• Haha
  • Älska
hjalmar17 och 11 till
  • Laddar…
Burre_88
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju ovanligt bland kablar. Finns nån beteckning då?
Får gå ut kolla igen i morgon...

• Gilla
Richie_11
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju ovanligt bland kablar.
Fast sladdbarn förekommer ju.

• Haha
  • Gilla
NL12345 och 16 till
  • Laddar…
Burre_88
Burre_88 Burre_88 skrev:
Får gå ut kolla igen i morgon...
Nix, ingenting...

Burre_88 Burre_88 skrev:
Jag har tagit över ett gammalt fritidshus och nu håller jag på att renovera lite samtidigt som jag tänkte bygga en ny altan.

Nu när jag grävde stötte jag på en svart kabel i marken, ca 8 mm i diameter. Någon som har en idé vad det kan vara ...tele, el?
Vi hade liknande kabel till kabel-tv fram till början på 2000-talet. Men det är tveksamt att man hade det i ett fritidshus.

Burre_88 Burre_88 skrev:
Jag har tagit över ett gammalt fritidshus och nu håller jag på att renovera lite samtidigt som jag tänkte bygga en ny altan.

Nu när jag grävde stötte jag på en svart kabel i marken, ca 8 mm i diameter. Någon som har en idé vad det kan vara ...tele, el?
Finns det internet så kan det vara en fiber kabel

A
Det kan vara vad som helst. Även någon gammal inkommande koaxialkabel.

99% säker på att det är en 4-trådig jordkabel för tele. Kollade på min egen inkommande (numer i träda) i huset, och den är 8 mm i diameter. Kan ha blåa/gula trådar som bild ovan, eller så är dom blå/vit resp grön/lila. Telekablar har sällan några beteckningar på höljet. Du kan kolla nånstans utanför tomten om där finns någon stolpe kvar med en sk uppledning (från marken), då är det nog den.

• Gilla
Bengt-re och 4 till
  • Laddar…
Kan man inte som ett första steg testa med en enkel multimeter om den indikerar spänning?

E egrh skrev:
Kan man inte som ett första steg testa med en enkel multimeter om den indikerar spänning?
Du menar att TS ska klippa av den först utan att veta vad det är ?

GlennB GlennB skrev:
Du menar att TS ska klippa av den först utan att veta vad det är ?
Det behövs inget klippande av någon kabel för att mäta.
Min multimeter indikerar med en röd diod att det är spänning på en enhet genom att jag håller den nära det jag vill kolla. Fungerar på allt från starkströmskablar, datorer, julgransslingor osv.
Signalen säger inget om hur många volt, endast om det är spänning eller inte.

Men fungerar den med en metallmantlad kabel?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
E egrh skrev:
Min multimeter indikerar med en röd diod att det är spänning på en enhet genom att jag håller den nära det jag vill kolla. Fungerar på allt från starkströmskablar, datorer, julgransslingor osv.
Du kanske skulle sluta ge tips när du inte har en aning om vad du skriver om...

• Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
A
E egrh skrev:
Man ska dock inte lägga för mycket tillit till en sådan kapacitiv spänningsprovare.

De behöver en potentialskillnad för att detektera en spänning. Om kabeln är skärmad så det elektriska fältet runt den inte kan ge denna potentialskillnad eller om man t ex står på en spänningsförande del under sig så potentialskillnaden uteblir så är det inte säkert att den ger en signal.

Men det är en smidig och smart uppfinning om den används rätt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.