10 067 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Okänd kabel i marken
Vi hade liknande kabel till kabel-tv fram till början på 2000-talet. Men det är tveksamt att man hade det i ett fritidshus.Burre_88 skrev:
Finns det internet så kan det vara en fiber kabelBurre_88 skrev:
99% säker på att det är en 4-trådig jordkabel för tele. Kollade på min egen inkommande (numer i träda) i huset, och den är 8 mm i diameter. Kan ha blåa/gula trådar som bild ovan, eller så är dom blå/vit resp grön/lila. Telekablar har sällan några beteckningar på höljet. Du kan kolla nånstans utanför tomten om där finns någon stolpe kvar med en sk uppledning (från marken), då är det nog den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det behövs inget klippande av någon kabel för att mäta.GlennB skrev:
Min multimeter indikerar med en röd diod att det är spänning på en enhet genom att jag håller den nära det jag vill kolla. Fungerar på allt från starkströmskablar, datorer, julgransslingor osv.
Signalen säger inget om hur många volt, endast om det är spänning eller inte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Du kanske skulle sluta ge tips när du inte har en aning om vad du skriver om...E egrh skrev:Det behövs inget klippande av någon kabel för att mäta.
Min multimeter indikerar med en röd diod att det är spänning på en enhet genom att jag håller den nära det jag vill kolla. Fungerar på allt från starkströmskablar, datorer, julgransslingor osv.
Man ska dock inte lägga för mycket tillit till en sådan kapacitiv spänningsprovare.E egrh skrev:Det behövs inget klippande av någon kabel för att mäta.
De behöver en potentialskillnad för att detektera en spänning. Om kabeln är skärmad så det elektriska fältet runt den inte kan ge denna potentialskillnad eller om man t ex står på en spänningsförande del under sig så potentialskillnaden uteblir så är det inte säkert att den ger en signal.
Men det är en smidig och smart uppfinning om den används rätt.