1 270 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Kallelse årsstämma med fel lokal
Sida 1 av 2
Hej,
Jag är medlem i en samfällighet och vi har snart årsstämma. I kallelsen finns det tid, adress och lokalbeteckningen. Lokalen som nämns där finns dock inte. Jag hänvisade styrelsen flera gånger men de vägrar rätta till kallelsen. Är stämman behörigt utlyst?
Det var samma problem ifjol och jag hittade inte rätt lokal pga detta.
Jag är medlem i en samfällighet och vi har snart årsstämma. I kallelsen finns det tid, adress och lokalbeteckningen. Lokalen som nämns där finns dock inte. Jag hänvisade styrelsen flera gånger men de vägrar rätta till kallelsen. Är stämman behörigt utlyst?
Det var samma problem ifjol och jag hittade inte rätt lokal pga detta.
Rätt? Nej, antagligen inte.
Processen för att du skall få en stämma ogiltigförklarad är dock rätt lång, du måste lämna in en stämning i mark och miljödomstolen, en så kallad klandertalan. Vinner du där får stämman tas om, om domen inte överklagas. Om du inte tror det är några världsomvälvande beslut som kan få annan utgång om stämman tas om i "rätt" lokal så är det enda du antagligen uppnår en status som bråkmakare bland grannarna.
Processen för att du skall få en stämma ogiltigförklarad är dock rätt lång, du måste lämna in en stämning i mark och miljödomstolen, en så kallad klandertalan. Vinner du där får stämman tas om, om domen inte överklagas. Om du inte tror det är några världsomvälvande beslut som kan få annan utgång om stämman tas om i "rätt" lokal så är det enda du antagligen uppnår en status som bråkmakare bland grannarna.
Ja, bråka vill jag egentligen inte (ärligt talat orkar jag inte ens gå dit…pga ordförandens natur) men jag tycker det är ändå rätt irriterande att styrelsen vägrar att helt enkelt rätta kallelsen. Jag meddelade två gånger innan kallelsen och en gång till efter den kom. Med korrekt namn på lokalen. Men istället för att rätta som tar fem minuter så väljar ordföranden att bråka. Som tar en kvart…
Ordföranden tycker det räcker med rätt adress.
Ordföranden tycker det räcker med rätt adress.
Hur många lokaler finns att välja på om man villl deltaga på stämman?B Blubber skrev:Hej,
Jag är medlem i en samfällighet och vi har snart årsstämma. I kallelsen finns det tid, adress och lokalbeteckningen. Lokalen som nämns där finns dock inte. Jag hänvisade styrelsen flera gånger men de vägrar rätta till kallelsen. Är stämman behörigt utlyst?
Det var samma problem ifjol och jag hittade inte rätt lokal pga detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Men HUR fel är lokalen? Betyder det att ingen kan lyckas hitta till stämman, eller är det bara fel namn på sammanträdesrummet, men alla hittar dit ändå?
Det är i princip en komplex bestående av flera byggnader. Husnumret är väl korrekt men det är inte det som står stort på fasaden utan det är namnet. Ifjol kikade jag på Google Street View och insåg att den byggnaden hade tydligen bytt namn. Vet inte när. På kallelsen står det gamla namnet som nu leder ingenstans.K Kane skrev:
Jag har nu iaf mejlat med en annan styrelseledamot och han menar de ska titta på det inför nästa… nu har jag iaf mer förtroende i honom än i ordföranden men sistnämnda visste det i ett år nu. Han verkar dock inte vara kapabel att ta sig till den informationen utan tar det som personlig kritik och börjar bråka.
Nu rent juridisk håller det troligtvis. Alltså att numret stämmer. Men jag undrar ändå hur man kan vara så korkad att inte bara rätta kallelsen som är åtminstone förvirrande.
Redigerat:
Jo men står det tex Friends arena men den egentligen nu heter Strawberry aren så vet nog troligen samtliga vilken Friends är men många missade/glömde nog att den bytte namn. Är det även samma lokal som alltid är det nog enklast om man inte byter namn i kallelsen så folk blir förvirrade men klart bäst är väl om man skriver Strawberry (före detta Friends) arena. Då man är tydlig mot ny som gamla besökare.
Håller med, fast Friends/Strawberry Arena är väldigt välkänt. Föreningen är rätt ny. Förra årets möte var det första riktiga. Lokalen hette alltså annorlunda redan innan föreningen grundades.T TypRätt skrev:Jo men står det tex Friends arena men den egentligen nu heter Strawberry aren så vet nog troligen samtliga vilken Friends är men många missade/glömde nog att den bytte namn. Är det även samma lokal som alltid är det nog enklast om man inte byter namn i kallelsen så folk blir förvirrade men klart bäst är väl om man skriver Strawberry (före detta Friends) arena. Då man är tydlig mot ny som gamla besökare.
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
GPS adress är bäst. Tycker jag personligen.T TypRätt skrev:Jo men står det tex Friends arena men den egentligen nu heter Strawberry aren så vet nog troligen samtliga vilken Friends är men många missade/glömde nog att den bytte namn. Är det även samma lokal som alltid är det nog enklast om man inte byter namn i kallelsen så folk blir förvirrade men klart bäst är väl om man skriver Strawberry (före detta Friends) arena. Då man är tydlig mot ny som gamla besökare.
Även info om närmaste kommunala transportmedels hållplatser.
SERVICE till medlemmarna i form av korrekt information om möteslokalens adress ska givetvis respekteras sv styrelsen.
Allt annat ävisatr styrerlsens inkompetens och sker ingrn rättelse är det trams och bör tas upp i nästa möte.
Ja, juridiskt håller det väl.Claes Sörmland skrev:
Jag bryr mig faktiskt. Det är därför jag försökte få ordföranden att skicka en rättat kallelse för jag är kanske inte den enda. Ifjol var jag också på plats. Alltså om jag hade hittad... Jag vet bara inte om jag orka med ordföranden där...J Jorel03 skrev:
