2 138 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Öka på kontantinsatsen?
Vi har hållit på och leta hus i ett år och inte hittat något som passar. Vi har en kontantinsats som räcker till ca 5,5 miljoner kr. Men efter otaliga visningar när vi gått och tittat på hus som gått upp minst 500.000 kr och slutat på ca 5-5.5mkr så ser vi att vi måste nog sikta ännu högre för att fick hitta någonting som vi kan köpa och som vi vill ha. Det innebär att vår kontantinsats inte längre räcker till lagfart och pantbrev. Därför undrar jag hur bankerna idag ställer sig till att låna ut pengar för att täcka detta? Som jag ser det är det tyvärr så att man måste köpa ett hus för 6,5 miljoner kr för att inte ha för stor konkurrens på marknad om objekten. Våra inkomster tillsammans ligger på ca +90.000 kr per månad före skatt. Och vi har i stort sett ingen belåning mer än ett litet studielån. Vi kan ju välja att ta ett Blancolån på 200.000 kr och låtsas att det är en del i vår kontantinsats men frågan är om det är det bästa eller om man ska prata med banken om en annan bra lösning med billigare lån? Vad tycker ni? Vi måste ändå lyfta upp lånelöftet...har ni gjort något liknande i närtid?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har uppfattat att det är rätt vanligt att banken lånar ut en del av kontantinsatsen som blancolån.
Pratade med SEB idag. Tro inte att man behandlas som en kund hos dem, nä man ska stå med mössan i hand. Blev något alldeles otroligt otrevligt bemött. Jag trodde att man var kund hos dem, att de erbjöd en tjänst till mig men icke, jag är visst den som ska erbjuda dem något så de ska välja mig??? Världen är galen just nu...bankerna går för bra skulle jag säga.
När vi köpte första huset för 6 år sedan var SEB extremt tillmötesgående och flexibla. När vi nu ska bygga hus undrar vi om det är samma bank vi pratar med eftersom det inte alls är så tillmötesgående. Detta trots att vi har avsevärt mycket bättre ekonom nu då min fru jobbar (studerade tidigare) och att vi gjorde en bra vinst på vårt första hus.Prahna skrev:Pratade med SEB idag. Tro inte att man behandlas som en kund hos dem, nä man ska stå med mössan i hand. Blev något alldeles otroligt otrevligt bemött. Jag trodde att man var kund hos dem, att de erbjöd en tjänst till mig men icke, jag är visst den som ska erbjuda dem något så de ska välja mig??? Världen är galen just nu...bankerna går för bra skulle jag säga.
Hade inte alls förväntat mig det så vi bytte snabbt till Handelsbanken istället.
/Krille
Klicka här för att svara