Byggahus.se

Slang med FK bakom taklist

1. L
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Jag ska dra el till ett lamputtag i fönstret och tänkte först dra en EKLK bakom taklisten, men det var visst inte ok. Inte för att jag kommer spika i kabeln men om en annan ägare i framtiden får för sig att fixa till en ev. glipa vid listen så finns risken, har jag läst. Jag tänkte då istället dra en 16mm slang med FK istället då detta också får plats bakom taklisten. Sen i hörnet där fönstret är gå till en dosa och utanpåliggande kabel sista biten på väggen.

Detta ska väl vara ok? Det brukar nämnas i andra trådar på byggahus men fokus brukar vara på förbudet mot kabeln så jag har aldrig riktigt kunna bekräfta att metoden med slang och FK är ok.

I sista hand göra jag utanpåliggande installation hela vägen men då ska det finnas en bra anledning till att tidigare alternativ inte är ok.

2. S
    Medlem Nivå 2
    Vi råkade glömma en slang mellan överskåpen i köket för skåpsbelysningen. Detta uppdagades efter taket var gipsat och målat.
    Elektrikern föreslog då att fälla in en flex slang bakom taklisten mellan överskåpen. Så gjorde vi. I och för sig bara lågspänning efter LED trafo.

3. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Föreskrifterna säger ju inget om kabeltyp eller rör/slang i det fallet. Det som sägs är väl att det ska finnas spikskydd vid reglar i väggen oavsett... Som jag alltid tolkat föreskriften så lägger man en plåt eller förlägger kabel/rör så djupt i väggen att spikning inte kan nå kabeln.
    I ditt fall då så kan ju en spik nå kabeln oavsett och då borde du hamna att lägga plåt hela vägen oavsett kabel eller rör. Dock säger föreskrifterna att det bara ska finnas spikskydd vid regel vid dold dragning så egentligen borde du då klara dig med plåt vid varje regel skulle jag tolka det som...

4. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag tror att det är lika förbjudet med slang som med kabel bakom taklisten. El ska alltid dras den rakaste vägen mellan två punkter så att man alltid kan se eller göra en logisk gissning vart elen är dragen. Problemet med att dra el bakom en taklist är att man inte brukar göra detta. Hur ska då nästa ägare kunna gissa att detta är gjort i det här fallet?

Det finns speciella tak och golv lister som är gjorda att dra el i, men dessa ska ha varningsskyltar i ändarna på listen som varnar för att det finns elledningar i dem. Så om du sätter upp små varningsskyltar på listen så kan det kanske vara okej.

• Laddar…
  5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om man ska tolka reglerna så läggs stor vikt vid just det där med att kunna lista ut var det kan finnas kablar och rör.

Rör och slang som är fastsatt (klamrad) i väggen ska läggas horisontellt, vertikalt eller följa rummets linjer. Denna regel finns för att man ska kunna lista ut att ett rör kan gå rakt upp från ett uttag, eller rakt åt vänster/höger etc. Men här finns ju en stor osäkerhet i t.ex hur långt under tak kan det gå rör? Ligger det rör horisontellt ligger de nog vanligen minst 5 cm under tak, inte längst upp mot taket som skulle bli fallet med kabel bakom list.

Löst lagd kabel eller flexslang får läggas fritt med tanken att de ska glida undan för en spik. Eftersom de kan komma att passera reglar på oväntade ställen så krävs spikskydd. Kan skulle kunna tillämpa denna spikskyddsregel även på kabel bakom list.

Men en diskret märkning på listen, plus ett papper/foto i huspärmen skulle jag tycka vara ok också.

http://www.byggahus.se/forum/el/223486-dolja-elkabel-bakom-brostlist.html

6. T
    Medlem · Nivå 10
    En variant kan vara eklk i slangen om det är en kort sträcka. Då får man förhoppningsvis en utlöast jorddfelsbrytare när en skruv penetrerar den jordade metallmanteln och sedan skadar fasledaren / tändtråden.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Det är så himla fult när folk gömt en kabel bakom en taklist och sedan jackar ur taklisten vid kabelns upp- och nergång. Om dom åtminstone kunde jacka ur väggen i stället för listen så att kabeln kommer ut nedanför listen.

Jag kommer aldrig rekommendera någon att dra kabel eller slang bakom taklist, utan alltid bäst att dra synligt.
    Försöker man sig på det hela själv så kan jag dock förstå varför man helst vill få det dolt... :rolleyes::wow:

//Patrik

8. L
    Medlem Nivå 8
    Jaha inte de svaren jag hoppades på :)

Att gå i taklisten är iofs rakaste vägen i detta fall då dosan sitter högst upp på vägg. Sen kommer kabeln fram ur listen i hörnet av rummet så nog kan man se att en kabel går in, men visst står man på det maximala avståndet tre meter därifrån med ryggen emot kanske det går att missa. Sen det där med hur kablar logiskt ska gå tror jag inte man kan räkna med att vanligt folk har koll på som spikar i sina väggar. Men krävs det spikskydd vid reglar även för slang med FK i så kan jag förstå att det behövs skydd bakom en taklist där slangen ej kan röra sig. Jag trodde det var FKn i slangen som skulle flytta sig, men det är alltså slangen som ska flytta sig om jag tolkar er rätt. Vilket gör att bakom taklist ej är ok.

En spik i en eklk borde ju lösa JFB som nån sa, men det får man kanske inte räkna som ok lösning kanske.

Eklk i slang vet jag inte vad det skulle va bra för, då kan jag lika gärna köra utan slang.

Men eftersom alla är så negativa kanske det blir utanpåliggande på min fins nytapetserade vägg iaf då.

9. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Du har rätt i att det är tänkt att trådarna ska flytta sig i en slang och inte själva slangen.

//Patrik

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag brukar inte spika taklist mitt i listen utan vid kanterna, det är ju liksom en fredad zon just i takvinkeln.
    Finns ju oftast inte något att spika i i takvinkeln.

Protte

11. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Jag ska inte ta ställning till föreskrifterna men man hittar ofta mycket värre lösningar hemma hos folk än en kabel bakom taklisten. Och sen är de nog en smaksak det här med att klamra kabel. Det kan möjligen passa in i ett hus som är byggt innan 1940, men annars tycker jag det är de fulaste man kan göra. Även om förläggningen är näst intill perfekt är de fortfarande ofantligt fult. Jag tar hellre kostnaden att bryta upp hela väggen än att ha klamrad kabel synligt....

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Och att en del folk har mycket "skit" hemma hos sig innebär väl knappat att det är ok att ha skitigt där man bor.
    Och spikar man en "kulo" som man spacklar och ev målar in mot listen så syns den knappt.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 8
    Okej då ser jag inte riktigt problemet med fk i slang bakom list... De flyttar sig väl lika mycket bakom en list som i en regel i väggen.

En privatperson som kommer vara den som spikar i huset har inga större förväntningar/tankar på om det är troligare att slang med el i finns bakom väggen än taklisten. Varför han nu ens skulle dra en spik mitt i taklisten. Det är en stor hörnlist så antingen spikar man i takets kant eller väggens kant. Det kan man förstås inte garantera men om vi nu pratar sannorlikhet jämfört med att dra en spik på valfri plats i väggen där man sätter hyllor och tavlor.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag personligen är nog inte fullt lika negativ som många av andra här (nu har jag bara citerat bo och anders...).
    Regler är en sak, att se andemeningen bakom reglerna en annan och att vara pragmatisk en tredje sak. :)

De regler som ni verkar ha i åtanke, finns dom i ss436 40 00?
    Vilket kapitel?

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ur SS436 40 00:
    522.8.8
    Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
    Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortaste möjliga vägen.

Men detta "fuskas" det ju med konsekvent.
    Jag antar att man är pragmatisk samt tolkar andemeningen med reglerna ...

Hursomhelst är det parallellt med med rummets kanter om man förlägger i en taklist. :cool: