Jag har ett gammaldags proppskåp med smältsäkringar i porslin och det är fullt... Behöver utöka kapaciteten då jag inte får plats med mer.

Finns det fortfarande sådana skåp att köpa ute? Behöver 3-6 platser mer. Har inte möjlighet just nu att byta till ett modernare skåp.

Antingen tittar du på begagnatmarknaden tex kommunens ”återbruk” (eller vad det heter i kommunen), vissa elfirmor ligger ibland på några gamla skåp, titta på blocket/fb/etc.

Eller så köper du en liten gruppcentral på 8-13platser och monterar det antal dvärgbrytare som behövs samt jordfelsbrytare.

Sista alternativet är det jag har gjort.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Och som svar på din fråga, ja det finns centraler av den g:a typen att köpa men dom kostar betydligt mer än motsvarande av nya typen. Grossisterna har men kanske inte hemma.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
tommib
Som Demmpa säger ovan så är det enklaste att leta på begagnatmarknaden om du måste ha en diazedcentral som ser gammal ut. De är i stort sett oförstörbara så att den är gammal spelar inte så stor roll.

En variant är att köpa en modern central med diazedmoduler om det är just diazed du är ute efter. Här är ett exempel, det finns betydligt fler och du kan köpa lösa moduler att stoppa i vilken modern kapsling som helst.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
P
Sätt ett bredvid om du har plats, billigaste och enklaste lösningen.
Elektriskt skåp med säkringar och rör för installation bredvid en mätarenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Antingen tittar du på begagnatmarknaden tex kommunens ”återbruk” (eller vad det heter i kommunen), vissa elfirmor ligger ibland på några gamla skåp, titta på blocket/fb/etc.

Eller så köper du en liten gruppcentral på 8-13platser och monterar det antal dvärgbrytare som behövs samt jordfelsbrytare.

Sista alternativet är det jag har gjort.
Vad heter de där gamla centralerna?

Måste ta mig en funderare. På sikt vill jag byta till en modern elcentral med jordfelsbrytare, men det är inte riktigt läge för det än. Jag behöver en ledig plats för säkring i mitt gamla proppskåp. Får se om jag kan koppla ihop någon fas till en, men det är inte rekommendabelt att göra så!

Det finns en mängd elledningar i huset från tiden då elen kom hit och det var i början av 60-talet. Har dragit om en hel del och tagit bort de ledningar som blivit värst åtgångna genom åren, men mycket återstår tyvärr. Senast igår kopplade jag bort ett el-uttag där ledningarna var katastrof... Ersatte denna med en ”lina” på 16A och jag har nu 3st dubbla uttag.

P Peter_K skrev:
Sätt ett bredvid om du har plats, billigaste och enklaste lösningen.
[bild]
Men ett litet övervägande är detta nog den bästa lösningen!

Om du kompletterar befintlig central med en normkapsling enligt tidigare förslag så kan den innehålla en jordfelsbrytare som skyddar även den gamla centralen. Gör du det så har du troligen inga funktionella skäl att byta ute den gamla centralen senare.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Vad heter de där gamla centralerna?

Måste ta mig en funderare. På sikt vill jag byta till en modern elcentral med jordfelsbrytare, men det är inte riktigt läge för det än. Jag behöver en ledig plats för säkring i mitt gamla proppskåp.
Det bästa alternativet är att skaffa en liten normcentral på 8-13 platser å sätta en jordfelsbrytare samt så många dvärgbrytare du behöver.

Hoppa inte över jordfelsbrytaren, med tanke på att din elanläggning är dålig så är det ännu viktigare en JFB för både personskydd och egendomsskydd.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Låter som att du har för avsikt att göra det här själv....
Av dina tidigare frågor så förstår jag att du inte har så mycket kunskap inom området.
Tycker att du ska fundera på om det inte är bäst att köpa in det jobbet.
Måste påpeka att det är behörighetskrävande och att det inte är det lättaste att få ihop om man inte har kunskap eller förståelse.
Men återkom med dina planer och funderingar så kan du få tips.
Håller med om att det lättaste är att sätta en liten normkapsling vid sidan om för det nya och skydda denna med en JFB. Men ska du skydda hela den gamla installationen med JFB så var beredd på att det kan uppstå problem och vet du inte hur du ska fixa dessa så skippa dom planerna

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Låter som att du har för avsikt att göra det här själv....
Av dina tidigare frågor så förstår jag att du inte har så mycket kunskap inom området.
Tycker att du ska fundera på om det inte är bäst att köpa in det jobbet.
Måste påpeka att det är behörighetskrävande och att det inte är det lättaste att få ihop om man inte har kunskap eller förståelse.
Men återkom med dina planer och funderingar så kan du få tips.
Håller med om att det lättaste är att sätta en liten normkapsling vid sidan om för det nya och skydda denna med en JFB. Men ska du skydda hela den gamla installationen med JFB så var beredd på att det kan uppstå problem och vet du inte hur du ska fixa dessa så skippa dom planerna
Nä, något nytt proppskåp tänker jag inte koppla in själv. Mestadels för att jag inte känner till hur nya skåp inkl jordfelsbrytare kopplas. Ställde frågan för att få input hur andra gjort i liknande fall.

Jag har en hel del kunskap inom området, men det som gör saker svåra är mina dåliga fingrar. Men det är ju inget som påvisar dålig el-kunskap. :) Skönt att kunna få ställa frågor för att få andra infallsvinklar.

Edit;
Ett av mina problem är (eller rättare sagt var) hur man förr drog ledningar i väggar och även hur man lokaliserade dessa utifrån. Men tanke på el-systemets nuvarande dåliga standard behöver jag ta tag i detta.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Det bästa alternativet är att skaffa en liten normcentral på 8-13 platser å sätta en jordfelsbrytare samt så många dvärgbrytare du behöver.

Hoppa inte över jordfelsbrytaren, med tanke på att din elanläggning är dålig så är det ännu viktigare en JFB för både personskydd och egendomsskydd.
Ja, har kommit fram till att detta är det bästa för mig. En del kablar ser verkligen ruggigt dåliga ut! Kommer JFB att kunna kopplas in så den täcker även det gamla proppskåpet? Det är i dessa ledningar den största faran finns idag.

M Mogg skrev:
Ja, har kommit fram till att detta är det bästa för mig. En del kablar ser verkligen ruggigt dåliga ut! Kommer JFB att kunna kopplas in så den täcker även det gamla proppskåpet? Det är i dessa ledningar den största faran finns idag.
Problemen och möjligheterna ligger i samma omständigheter. För det första. Ja du kan skydda befintlig installation med en jordfelsbrytare i den nya kapslingen. Däremot kan du inte sektionera upp den gamla centralen och dela upp på flera jordfelsbrytare om du skulle vilja. Det är en för hela som gäller. Och det är bra nog i de flesta hem.

För det andra. Om det finns jordfel i din installation nu så kanske du inte märker av dem. De finns där och de är potentiellt farliga, men du märker inte av dem. Installerar du då en jordfelsbrytare så kommer den att göra sitt jobb och bryta för att skydda mot dessa risker. Det kan då bli ett större jobb än förutsett för elektrikern som plötsligt inte bara skall installera en jordfelsbrytare utan dessutom leta efter jordfel.

Se inte detta andra scenario som en risk. Se det som en uppmaning att vara beredd på att elektrikerns besök kanske men absolut inte säkert blir dyrare än förutsätt.

• Gilla
Mogg och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.