Hej!
Har just byggt ett helt nytt litet gäst WC. På golvet ligger det svartvit marmor med golvvärme, det arbetet är jag mycket nöjd med.
På väggen har det satts mindre marmorplattor. Alla plattor sitter mycket jämt och med nästan identiska avstånd.
När arbetet var klart reagerade jag på att silikonfogarna var lite väl grova i hörnet där plattorna möts och att fogen var för ljus.
Jag tog saken i egna händer och pillade loss all silikonfog.
Fråga 1: Nu ser jag att det är lite varierande avstånd i hörnet. Det går från ca 1mm till 5 mm på de två största ställena. Är detta ok?
Fråga 2: kan man göra något annat än foga med silikon? Jag hatar hur det ser ut. Kanske blir det snyggare om jag hittar en bättre färg dock.
Tacksam för input!
Bifogar bilder med och utan fog

• Hörn i badrum med vit marmorkakel, varierande fogavstånd från 1 till 5 mm, ingen silikonfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett nybyggt gäst-WC med svartvit marmorplattor på vägg, varierande fogavstånd.
    Skapa konto
  • Måttband visar varierande fogavstånd mellan marmorplattor i ett hörn.
    Skapa konto
  • Hörn av gäst WC med vit marmorvägg och svartvit marmorgolv, synliga fogavstånd där silikon har tagits bort.
    Skapa konto
  • Ett nybyggt litet gäst-WC med svartvit marmorgolv, vägg av mindre marmorplattor och toalett.
    Skapa konto
Det som göms i snö kommer upp i tö

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Enda alternativet till mjukfog är väl hörnlist av trä, plast eller metall?

H hjalle74 skrev:
Det som göms i snö kommer upp i tö
Det var kryptiskt haha ... ska jag reklamera? Altså jag behöver lite input här var toleransen ligger.

H hjalle74 skrev:
Enda alternativet till mjukfog är väl hörnlist av trä, plast eller metall?
Ja jag gissade det. Tror nog en fog blir snygg det ska helt enkelt vara en mer passande färg.
Men: är det ok med så stor skillnad på avståndet?

För det första: Snyggt toalett!!!
För det andra: mjukfoga om eller hårdfoga (om du har stenhus) om hörnen, inte så lång tids jobb för de som gjort toaletten.

sir_daniel sir_daniel skrev:
För det första: Snyggt toalett!!!
För det andra: mjukfoga om eller hårdfoga (om du har stenhus) om hörnen, inte så lång tids jobb för de som gjort toaletten.
Tack!!
Det är ett stenhus från 1887.
Jag är helt inne på att försöka hårdfoga, går det med det varierande avståndet eller ska jag be dem byta ut de 3-4 mest kritiska plattorna?

louise_t louise_t skrev:
Hej!
Har just byggt ett helt nytt litet gäst WC. På golvet ligger det svartvit marmor med golvvärme, det arbetet är jag mycket nöjd med.
På väggen har det satts mindre marmorplattor. Alla plattor sitter mycket jämt och med nästan identiska avstånd.
När arbetet var klart reagerade jag på att silikonfogarna var lite väl grova i hörnet där plattorna möts och att fogen var för ljus.
Jag tog saken i egna händer och pillade loss all silikonfog.
Fråga 1: Nu ser jag att det är lite varierande avstånd i hörnet. Det går från ca 1mm till 5 mm på de två största ställena. Är detta ok?
Fråga 2: kan man göra något annat än foga med silikon? Jag hatar hur det ser ut. Kanske blir det snyggare om jag hittar en bättre färg dock.
Tacksam för input!
Bifogar bilder med och utan fog
1 mm låt i minsta laget som rörelsemån och 5 är i övre gränsen, det behövs lite avstånd för att väggar och golv skall kunna röra sig i förhållande till varandra när huset rör sig. Det skall alltså vara en mjukfog där, jag tyckte det såg bra ut på dina bilder, silikon finns inte i alla nyanser, man får ta den som ligger närmast övriga fogar.

Du kan kan gör lite som du vill med hörnen så länge som du inte sätter något stumt mellan plattorna.

Hårdfog borde vara lugnt, kanske i gränsfallet på några plattor.

Tack för svar!

sir_daniel sir_daniel skrev:
Hårdfog borde vara lugnt, kanske i gränsfallet på några plattor.
Det blev SÅ bra med hårdrog.
Tack för tipset :)

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
kristofer12345
Bilder?

:D

• Elegant badrumsinteriör med marmorkakel, toalettpappershållare och hängande handdukar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.