Ska köpa lite svarta uttag att ha utomhus, och det sticker iväg om man ska ha Elko eller liknande.

Hittade följande

REV 0007031900 Eluttag Utanpåliggande IP44 Svart
https://www.conrad.se/p/rev-0007031900-eluttag-utanpaliggande-ip44-svart-2203417

Är det någon som har erfarenhet ?

Vet att elektriker brukar säga att de inte gillar t ex Jula osv, utan bara vill köra med de stora bolagen. Gissar att det mycket är för att det är det som säljs där de gör sina inköp.

Att yrkesmän föredrar vissa fabrikat beror helt på att dom är bättre att jobba med och som håller mycket högre kvalitet.

• Gilla
  • Arg
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Är detta företag som står bakom: https://www.rev.de/EN_index.ahtml

Om man ska kunna göra någon gissning om kvaliteten så börja med att hitta en bild på hur uttagen ser ut inuti och lägg upp i tråden.

Gissar att det där uttaget är i samma klass som Anslut, Malmbergs m. fl. Nog funkar dom men det är inte samma kvalitet som Elko, Eljo, Schneider.

Någon som har ett bra tips om svarta utanpåliggande ? Tycker att de verkar springa iväg väldigt mycket i pris.

På Conrad kan man få ett för dygt 60:-

A
Norwesco har svarta kvalitetsuttag för 146:-/st på elbutik.se

Prylar från tyskland brukar inte vara dåliga. Det mesta som har med bygg att göra är dyrt i Sverige.
Jag skulle inte tveka att köpa de där uttagen.

Det finns precis lika mycket (om inte mer) "skräp" i Tyskland som hos oss så bara för att man köper i Tyskland är på intet vis någon "kvalitetsgaranti".
Om man tar i beräkning livstiden på ett kvalitetsuttag blir investeringen inte så tung att bära.

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Det är Schneider för hela slanten senaste fem årens byten och renoveringar. Snygga, extremt bra funktion på brytare osv plus att våra elektriker gillar att jobba med dessa prylar = en No-brainer.

Schneider låter tyskt så jag tror det passar in i tråden... :-)

H Harald Blåtumme skrev:
Det är Schneider för hela slanten senaste fem årens byten och renoveringar. Snygga, extremt bra funktion på brytare osv plus att våra elektriker gillar att jobba med dessa prylar = en No-brainer.

Schneider låter tyskt så jag tror det passar in i tråden... :)
Tänker du på grevinnan och betjänten?
Där var ju Admiral von Schneider med :crysmile:

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Schneider hette tidigare bla ELJO, ett Svenskt företag innan tyskarna köpte upp dom

K kent83 skrev:
Någon som har ett bra tips om svarta utanpåliggande ? Tycker att de verkar springa iväg väldigt mycket i pris.

På Conrad kan man få ett för dygt 60:-
Jag har svurit över Anslut, Biltema och Malmbergs inomhus o håller mig ifrån dem - och jag är inte ens elektriker...

Hittat på jemofix samt Bauhaus lite mer mellanklass om man skall snåla in.

men utomhus, varför ens snåla in? De skall klara UV ljus osv ifrån solen, kyla värme , nedkyld eller uppvärmd luft o då kondens osv. Är prisskillnaden någon måltid på McDonalds så käkar jag hellre hemma havregrynsgröt en gång extra än köper Malmbergs .....

men som sagt är inte elektriker , bara bytt några uttag av skitkvalite från förra ägaren.

• Gilla
Matten
  • Laddar…
E elmont skrev:
Schneider hette tidigare bla ELJO, ett Svenskt företag innan tyskarna köpte upp dom
Nu är Schneider faktiskt ett franskt företag, inget tyskt. De började 1891 med elprylar.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi har mest Schneider hemma, men utomhus är det Elko svarta eftersom de passade bra där det var lockpanel.

Både Schneiders och Elkos uttag är otroligt mycket bättre än det Biltema-skräp förre ägaren har satt upp. Fick i princip slå i kontakterna och plasten hade blivit spröd efter några år utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.