Vårt ena badrum börjar bli klart. Hantverkare har bytt alla rör, ordnat vattenburen golvvärme, gjutit EPS, gipsat väggar och tak, dragit el till spotlights etc + lagt ytskiktet som vi valt våtrumsmatta på golv och väggar. Återstår nu inredning, porslin och färdigställa belysningen, vilket ska ske inom någon vecka.

I grund och botten har allt blivit snyggt och det har jobbats effektivt. Vi har lite dåligt ljus eftersom spottarna inte är monterade ännu, så man ser inte alla detaljer. Igår gick jag in och kollade i dagsljus, då ser man i släpljuset från fönstret en upphöjning vid en gipsskarv. Inte jättetydligt men den syns. Det ledde till att jag kände runt väggarna och i princip alla skarvar känns och syns i släpljus. I ett hörn har man inte spacklat fasningen i gipsskivan eller vad det kallas. Där är mattan alltså insjunken istället. På ett ställe är det en kulle på flera mm som sticker ut under mattan.

saken är den att mattan är till färg och struktur ganska förlåtande. Släpljus kommer det bara vara mot en vägg. Så egentligen kommer det här inte att synas - vad jag kan bedöma just nu. Men att väggarna är helt ojämna under mattan känns verkligen dumt, särskilt när allt är nygjort.

är detta slarv från mattläggarens sida eller är det ok med utbuktningar vid gipsskarvar? Bara jag som nojar?
 
BirgitS
Normalt verkar det vara så att vid estetiska besiktningar ska det inte göras vid släpljus och man ska vara på en meters håll.

Däremot så kan du ju alltid kontakta chefen/projektledaren på företaget och påtala vad du har sett och säga att du inte tycker det är vad du hade förväntat dig.
 
janwide
Syns det inte så spelar det väll inte någon större roll. Men väldigt irriterande när du lejt bort jobbet och borde få ett proffesionellt resultat. En duktig hantverkare spacklar skarvarna på tio minuter och behöver knappt slipa efteråt.
 
Det mesta ser illa i ordentligt släppljus. Så här års står solen lågt och det naturliga ljuset kan bli hemskt oförlåtande.

Kolla hur det ser ut när ljuset kommer mer uppifrån. Är du nöjd då tycker jag du kan släppa det.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det här klarar säkert en besiktning och när man får upp inredningen och ljuset faller uppifrån så blir det säkert OK. Att riva ner är inget alternativ och jag är inte heller personlighetstypen som bråkar. Däremot trodde jag att det ställdes högre krav på spackling och slipning. Skillnaden mellan ett godkänt jobb och ett klockrent jobb kan ju inte vara mer än en halvtimme för en som kan.

på bilden ser man vad som trots allt måste räknas som en avvikelse. Diffar ca 1 cm på linjalens länd om jag håller mot väggen
 
  • Hand håller röd vattenpass och linjal mot en ojämn grå vägg som visar en avvikelse på ca 1 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg ju inte jättebra ut. Jag tycker du ska ta ett snack med firman som har gjort jobbet. Lämplig chef om det inte är ett pytteförtag. Det kan ju hända att dom själva känner att det där inte blev bra och väljer att göra om det.
 
janwide
H Holmberg01 skrev:
Tack för svar. Det här klarar säkert en besiktning och när man får upp inredningen och ljuset faller uppifrån så blir det säkert OK. Att riva ner är inget alternativ och jag är inte heller personlighetstypen som bråkar. Däremot trodde jag att det ställdes högre krav på spackling och slipning. Skillnaden mellan ett godkänt jobb och ett klockrent jobb kan ju inte vara mer än en halvtimme för en som kan.

på bilden ser man vad som trots allt måste räknas som en avvikelse. Diffar ca 1 cm på linjalens länd om jag håller mot väggen
Har snickarn reglat på en befintlig vägg?
 
N nybyggarn3 skrev:
Det såg ju inte jättebra ut. Jag tycker du ska ta ett snack med firman som har gjort jobbet. Lämplig chef om det inte är ett pytteförtag. Det kan ju hända att dom själva känner att det där inte blev bra och väljer att göra om det.
Ja, jag ska nog göra det. På bild är det den värsta punkten. Men det är under fönstret och syns inte. Så det kanske är ok ändå?

En snickargranne kommer förbi på en stund och han brukar ha koll. Får se vad han tycker och säger.
 
janwide janwide skrev:
Har snickarn reglat på en befintlig vägg?
gammalt hus så det är råspontade väggar och tak. Före detta var det också gipsat men med 50 år gammalt kakel. Såg dock spikrakt ut så väggarna var nog bra. Snickarn har gipsat direkt på råsponten och hans jobb såg jättebra ut. Snickarn har för övrigt gjort lite andra jobb hos oss och allt har blivit verkligen jättebra. VVS och eljobben är vi också nöjda med. Är ”endast” en fråga om förarbetet inför mattläggningen
 
janwide
H Holmberg01 skrev:
gammalt hus så det är råspontade väggar och tak. Före detta var det också gipsat men med 50 år gammalt kakel. Såg dock spikrakt ut så väggarna var nog bra. Snickarn har gipsat direkt på råsponten och hans jobb såg jättebra ut. Snickarn har för övrigt gjort lite andra jobb hos oss och allt har blivit verkligen jättebra. VVS och eljobben är vi också nöjda med. Är ”endast” en fråga om förarbetet inför mattläggningen
Menar du att väggen var rak efter gipsningen? Vad skulle mattläggaren ha gjort så att det blev snett?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
janwide janwide skrev:
Menar du att väggen var rak efter gipsningen? Vad skulle mattläggaren ha gjort så att det blev snett?
Inget, som sagt så var det ju gipsat på befintlig råspont alltså inte uppriktat och då kan det se ut så. Bara för att man tyckte att det såg spikrakt ut innan dess så betyder det inte att det var så, kollade man buktigheterna på väggarna när de gamla kaklet satt där? Tror inte det:rolleyes:

Däremot ska ju gipsskarvarna spacklas för fasningarna ser du utan problem genom plastmattan. Att det buktar ut under fönstret är det inte en käft som ser......

Det viktigaste stället i badrummet som väggen ska vara jämn på är bakom handfat/kommod särskilt om man har en bred kommod som är 80-120 cm bred.
 
janwide
T tank77 skrev:
Inget, som sagt så var det ju gipsat på befintlig råspont alltså inte uppriktat och då kan det se ut så. Bara för att man tyckte att det såg spikrakt ut innan dess så betyder det inte att det var så, kollade man buktigheterna på väggarna när de gamla kaklet satt där? Tror inte det:rolleyes:

Däremot ska ju gipsskarvarna spacklas för fasningarna ser du utan problem genom plastmattan. Att det buktar ut under fönstret är det inte en käft som ser......

Det viktigaste stället i badrummet som väggen ska vara jämn på är bakom handfat/kommod särskilt om man har en bred kommod som är 80-120 cm bred.
Frågan var i och för sig ställd till TS. Men jag tror att vi är inne på samma linje (y)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.