3 468 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
OK med avlopp och vatten?
Funderar på en jättefin strandtomt på en udde som är till salu. Problemet är att den ligger precis utanför ett stugområde där det saknas vatten och avlopp.
Har man alltid rätt att dra fram vatten och avlopp eller kan man få nej av olika anledningar?
En anna fråga:
Delar av tomten är sankmark och omöjlig att bygga på.
Har man rätt att fylla denna del så det blir "fast" mark?
Mvh Kai
Har man alltid rätt att dra fram vatten och avlopp eller kan man få nej av olika anledningar?
En anna fråga:
Delar av tomten är sankmark och omöjlig att bygga på.
Har man rätt att fylla denna del så det blir "fast" mark?
Mvh Kai
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Vatten och avlopp måste man kolla med kommunen vad som är tillåtet. Det kan vara så att du får göra det men i extrema fall måste du skaffa eget reningsverk. Ännu mera extrem vet jag att vissa områden på Gotland är, där får överhuvudtaget inte installera avlopp (alltå inte trekammarbrunn, inte avloppstank ingenting). Anledningen är att dom skall installlera komunalt avlopp om 10-20 år, och om då kommunen har tillåtit privata installationer så kan dom tydligen få svårt att tvångsansluta alla till det kommande kommunala nätet.
Kolla också hur det är med strandskyddet.
För att få bygga inom 100 meter från vatten (förlängt till 300 meter ibland) måste man få dispens från strandskyddsbestämmelserna eller så måste strandskyddet vara hävt i samband med att detaljplan gjorts upp för området.
Om strandskyddet är hävt så får du troligen också förbättra marken. Kolla dock med kommunen vad som gäller.
För att få bygga inom 100 meter från vatten (förlängt till 300 meter ibland) måste man få dispens från strandskyddsbestämmelserna eller så måste strandskyddet vara hävt i samband med att detaljplan gjorts upp för området.
Om strandskyddet är hävt så får du troligen också förbättra marken. Kolla dock med kommunen vad som gäller.
Klicka här för att svara
