Hej!
Jag vill bredspackla några väggar (för att sedan måla dem) som har flera lager gamla tapeter på. Jag hade tänkt att det ska bli fint från grunden, så jag ville bli av med alla gamla tapeter. Vissa lager går lättare, andra svårare. Har läst om en massa olika knep för att få bort tappert, och provat de flesta.

Men just det lagret som sitter närmat gipsväggen, alltså direkt på gipsväggens skyddspapper, sitter hårt. På vissa ställen har jag redan gjort hål i skyddspappret, och man ser att det skulle vara lätt att bara ta bort skyddspappret - på det viset skulle man ju lätt bli av med alla tapeter på en gång. Så min fråga är: behövs detta skyddspapper egentligen? Kan man inte bredspackla direkt på gipsen i stället?

TACK får hjälpen!!

(Sorry ifall detta är en "dum" fråga, men jag renoverar inte så ofta själv....) )
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Hej,

Visst kan du ta bort pappret men du kommer kunna få med dig gipsen också om du har otur.
Har du övervägt alternativet med en 6mm gips? Riv så långt det går och få ytan hyfsat slät sedan en 6mm gips, spackla som vanligt sedan ytskikt
 
Hej!

Här får man svar snabbt, tack så mycket!
Jaha, tack för tipset! Nej, det hade jag inte tänkt på! (Visste inte att det fanns. Bara för att förstå det rätt: man kan alltså köpa 6mm-gipsskivor som man sedan helt enkelt sätter på den befintliga gipsväggen? )

Ska fundera på det, men just nu verkar det som om det kanske blir rätt lätt att få bort skyddspappret, men tack för varningen!
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
G Gilbert42 skrev:
Hej!

Här får man svar snabbt, tack så mycket!
Jaha, tack för tipset! Nej, det hade jag inte tänkt på! (Visste inte att det fanns. Bara för att förstå det rätt: man kan alltså köpa 6mm-gipsskivor som man sedan helt enkelt sätter på den befintliga gipsväggen? )

Ska fundera på det, men just nu verkar det som om det kanske blir rätt lätt att få bort skyddspappret, men tack för varningen!
Japp du kan sätta gipsen utan på, man får hitta reglarna bara så det finns något att skruva i ;)

Du kommer få en del jobb med spacklingen, men inget är omöjligt (y)
 
Det du kallar skyddspapper på gipsskivan är en del av konstruktionen och fungerar som armering, utan papperet skulle skivan falla i bitar. Gör ingenting om man råkar få bort lite grann men att helt avlägsna är ingen bra idé.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
G Gilbert42 skrev:
Hej!

Här får man svar snabbt, tack så mycket!
Jaha, tack för tipset! Nej, det hade jag inte tänkt på! (Visste inte att det fanns. Bara för att förstå det rätt: man kan alltså köpa 6mm-gipsskivor som man sedan helt enkelt sätter på den befintliga gipsväggen? )

Ska fundera på det, men just nu verkar det som om det kanske blir rätt lätt att få bort skyddspappret, men tack för varningen!
problemet är om det är ett äldre hus så är det ev reglat med c/c 600mm och renoveringsgips är 900 mm i bredd
 
T tergo skrev:
problemet är om det är ett äldre hus så är det ev reglat med c/c 600mm och renoveringsgips är 900 mm i bredd
Har dom slutat med reno-gips i 1200mm bredd? Det fanns åtminstone för några år sen.

Om innersta tapetlagret sitter så bra så kan du väl låta det sitta. Men börjar det bubbla sig när du applicerar spackel så blir det ju inget bra, men i så fall borde det också släppa ganska enkelt med lite ånga/väta.
 
V vectrex skrev:
Har dom slutat med reno-gips i 1200mm bredd? Det fanns åtminstone för några år sen.

Om innersta tapetlagret sitter så bra så kan du väl låta det sitta. Men börjar det bubbla sig när du applicerar spackel så blir det ju inget bra, men i så fall borde det också släppa ganska enkelt med lite ånga/väta.
det finns tydligen fortfarande på byggmax
Renoveringsgips (P-07006) | Byggmax
 
T tergo skrev:
det finns tydligen fortfarande på byggmax
Renoveringsgips (P-07006) | Byggmax
Känns ju ganska hål i huvudet eftersom renoveringsgips är tänkt just att använda i lite äldre hus. 450mm reglade väggar är väl ett relativt nytt påfund (arbetsmiljökrav osv).
 
Finns ju renoveringstapet också.
dra bort så mycket det går sen tapetsera det under och sen nya tapeterna på.
inget jag själv använt men bekanta gjorde det på OSB-skiva, trodde det inte skulle funka men det ser slätt ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.