4 440 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ok att skarva ihop nytt tätskikt med torkat tätskikt?
Jag såg precis en instruktionsfilm som visade att man
1. sätter tätskiktet på väggen först, ca 10 cm ut på golvet.
2. Kaklar väggen
3. tätskiktar golvet
4. klinkar golvet
Då riskerar man ju inte att trampa sönder tätskiktet på golvet.
Tittade på LIPs instruktion och jag tycker att det inte framgår där om det är OK.
Frågetecknet är ju förstås om det är OK att ansluta det nya golvtätskiktet mot ett gammalt torkat tätskikt (det på väggen). Blir ju en skarv där. Någon som har en uppfattning?
1. sätter tätskiktet på väggen först, ca 10 cm ut på golvet.
2. Kaklar väggen
3. tätskiktar golvet
4. klinkar golvet
Då riskerar man ju inte att trampa sönder tätskiktet på golvet.
Tittade på LIPs instruktion och jag tycker att det inte framgår där om det är OK.
Frågetecknet är ju förstås om det är OK att ansluta det nya golvtätskiktet mot ett gammalt torkat tätskikt (det på väggen). Blir ju en skarv där. Någon som har en uppfattning?
Jag gjorde så att jag primade väggarna och 30cm ut på golvet, sedan la jag VS20 på väggarna och 20cm ut på golvet och slutligen VS30 10cm ut på golvet.
När jag kaklat väggarna klart så tätskiktade jag golvet och kunde då överlappa varje delskikt med 10cm.
När jag kaklat väggarna klart så tätskiktade jag golvet och kunde då överlappa varje delskikt med 10cm.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Rent teoretiskt sett så borde väl man sätta tätskiktet på golvet först, för att sen låta det från väggarna gå ut över golvet. Annars finns väl risken att det kan rinna under om det skulle bli galet i skarven?
Jag rollade på tätskiktet både på golv och vägg i samma vända för att inte riskera en skarv. Började sedan med att lägga klinker på golvet för att därefter avsluta med kakel på väggarna. Skälen för detta har andra redovisat.
Använder man duk så låter detta att föredra.petersson79 skrev:
Min beskrivning ovan gäller dock rollat tätskikt och då spelar det ingen roll.
Om man använder Bauhaus tätskiktsfolie (duk) så börjar man på väggen och låter 10 cm gå ut på golvet. Därefter lägger man folie på golvet och alla skarvara förseglas med dubbla limsträngar och tätmassa. Vattnet har då inte en chans att rinna ner längs väggen och in under tätskiktet på golvet.Gabbe1 skrev:
Klicka här för att svara