47 085 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Det tror jag är ganska okontroversiellt, åtminstone bland trådens deltagare. Förmodligen har någon uttryckt det ännu tidigare än inlägg #495.Bo.Siltberg skrev:
Jag är inte heller vidskeplig, men om jag besöker en plats som vidskepliga människor vördar så tar jag självklart hänsyn till det, och följer deras seder och bruk. Det är inte för att jag njuter av det, utan för att jag vill vara vänlig mot andra och det kostar mig inget.H hovapettson skrev:
Diskussion om vidskepligheten tar vi på annan plats.
Ursäkta, "pmd", lade du händelsevis märke till formuleringen "..en sorts njutning..."? Det betyder inte att jag får orgasm av att följa ritualer, utan att det känns bra att vara normal/vänlig/följsam/ordentlig och göra som alla andra. I motsats till en sorts ungdomlig punkarattityd att allt ska slitas i stycken, inte minst allt som känns föråldrat. Du använde själv ordet "vänlig" - och det är nog bättre i sammanhanget. Medges.P pmd skrev:Jag är inte heller vidskeplig, men om jag besöker en plats som vidskepliga människor vördar så tar jag självklart hänsyn till det, och följer deras seder och bruk. Det är inte för att jag njuter av det, utan för att jag vill vara vänlig mot andra och det kostar mig inget.
Diskussion om vidskepligheten tar vi på annan plats.
Detta forum är fullproppat med folk som finner ett litet ord i en text som de ska dissekera och kladda runt med. Så drog du in vidskeplighet i saken... också ett besmittad ord.
Till saken: Klipp helst inte gräset på Långfredagen. Av olika skäl. Vänlighet mot djupt kristna som bor i din närhet är ett.
Jodå, det lade jag märke till, men du specificerade inte vilken sorts njutning utan lät tolkningen var upp till läsaren. 😉H hovapettson skrev:
Nej, vidskeplighet är en beskrivning av en irrationell tro på något som inte går att bevisa existerar. (Lite förenklat).H hovapettson skrev:
Ja, ungefär så som jag skrev i början av tråden.H hovapettson skrev:
Nu ska vi inte krångla till det allra enklaste. Långfredagen är (var) en särskild dag för kristna iom Jesu död/avrättning. Har du träffat svenskar över 50 kan de berätta om hur deras föräldrar inte fick leka eller stoja den dagen, affärer var tvärstängda och allt var tyst. Lite, lite av det där kan finnas kvar på vissa håll. Det kan - om man vill - gälla Långfredagen, ingen annan dag.G Ganescha skrev:
(Femtioåringarnas far- och morföräldrar kan ha råkat ut för att söndagen var vilodag. Inget produktivt arbete fick utföras. Torghandel upphörde. Det där är ur Bibeln och skapelseberättelsen det också. Nu shoppar vi loss varenda söndag!)
Så, yay från dig?H hovapettson skrev:Nu ska vi inte krångla till det allra enklaste. Långfredagen är (var) en särskild dag för kristna iom Jesu död/avrättning. Har du träffat svenskar över 50 kan de berätta om hur deras föräldrar inte fick leka eller stoja den dagen, affärer var tvärstängda och allt var tyst. Lite, lite av det där kan finnas kvar på vissa håll. Det kan - om man vill - gälla Långfredagen, ingen annan dag.
(Femtioåringarnas far- och morföräldrar kan ha råkat ut för att söndagen var vilodag. Inget produktivt arbete fick utföras. Torghandel upphörde. Det där är ur Bibeln och skapelseberättelsen det också. Nu shoppar vi loss varenda söndag!)
Jag personligen tycker man ska visa viss hänsyn till grannar under röda dagar och ha allmänt sunt förnuft. Ska man klippa gräset i 2h medans grannarna sitter och har fika med gäster på sin altan?
Jag tror vi i våra stadgar (brf) eller ordningsreglerna, skriver att renoveringar med maskinverktyg inte ska göras på röda dagar alls, och annars inte efter kl19 (?) typ. Vilken människa är så jädra igångsnurrad att man MÅSTE klippa gräset på t.ex långfredagen och inte kan vänta till en annan dag? Är grannarna hemma och inte sitter ute så gör väl 1h klippning inte så jättemycket. Man får ha lite fingertoppskänsla.
Jag tror vi i våra stadgar (brf) eller ordningsreglerna, skriver att renoveringar med maskinverktyg inte ska göras på röda dagar alls, och annars inte efter kl19 (?) typ. Vilken människa är så jädra igångsnurrad att man MÅSTE klippa gräset på t.ex långfredagen och inte kan vänta till en annan dag? Är grannarna hemma och inte sitter ute så gör väl 1h klippning inte så jättemycket. Man får ha lite fingertoppskänsla.
Själv tycker jag det finns en viss charm med att bo i villa och höra grannar jobba på sin trädgård, huset, bilen osv.
Inget jag någonsin skulle störa mig på, speciellt på en röd ledig dag. Ville jag haft det tyst har jag bosatt mig
På landet med grannar på avstånd, har sin charm det med. Vill jag ha lugn och ro tar jag med dottern, var sitt metspö och sticker och fiskar.
Inget jag någonsin skulle störa mig på, speciellt på en röd ledig dag. Ville jag haft det tyst har jag bosatt mig
På landet med grannar på avstånd, har sin charm det med. Vill jag ha lugn och ro tar jag med dottern, var sitt metspö och sticker och fiskar.
Men frågan är ju så dum, att inte börja på före klockan 9-10 kan ju vara rimligt på nåt som ses som en ledig dag för de flesta, men sen spelar det ingen som helst roll vilken dag det är.
