P
Nissens Nissens skrev:
just långfredagen är väl normalt aktivitetsfri?
Det avgör man bäst själv.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Det tror jag är ganska okontroversiellt, åtminstone bland trådens deltagare. Förmodligen har någon uttryckt det ännu tidigare än inlägg #495.
 
P
H hovapettson skrev:
Jag är själv ordentligt "okristen" men finner en sorts njutning i att iaktta smärre ritualer, så som att ta av mössan då man (bokstavligen MAN - kravet gäller ej kvinnor) kliver in i en kyrka, vilket jag gärna gör för att beskåda dem.
Jag är inte heller vidskeplig, men om jag besöker en plats som vidskepliga människor vördar så tar jag självklart hänsyn till det, och följer deras seder och bruk. Det är inte för att jag njuter av det, utan för att jag vill vara vänlig mot andra och det kostar mig inget.

Diskussion om vidskepligheten tar vi på annan plats.
 
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nja, både TS och du skriver "andras vanor", dvs det är grannen (en människa) det handlar om. Vilken tro denne har tycker jag nog är sekundärt, nästan ;)
Ja, troende folkpartister ska bara ha!
😉
 
P pmd skrev:
Jag är inte heller vidskeplig, men om jag besöker en plats som vidskepliga människor vördar så tar jag självklart hänsyn till det, och följer deras seder och bruk. Det är inte för att jag njuter av det, utan för att jag vill vara vänlig mot andra och det kostar mig inget.

Diskussion om vidskepligheten tar vi på annan plats.
Ursäkta, "pmd", lade du händelsevis märke till formuleringen "..en sorts njutning..."? Det betyder inte att jag får orgasm av att följa ritualer, utan att det känns bra att vara normal/vänlig/följsam/ordentlig och göra som alla andra. I motsats till en sorts ungdomlig punkarattityd att allt ska slitas i stycken, inte minst allt som känns föråldrat. Du använde själv ordet "vänlig" - och det är nog bättre i sammanhanget. Medges.
Detta forum är fullproppat med folk som finner ett litet ord i en text som de ska dissekera och kladda runt med. Så drog du in vidskeplighet i saken... också ett besmittad ord.
Till saken: Klipp helst inte gräset på Långfredagen. Av olika skäl. Vänlighet mot djupt kristna som bor i din närhet är ett.
 
P
H hovapettson skrev:
Ursäkta, "pmd", lade du händelsevis märke till formuleringen "..en sorts njutning..."?
Jodå, det lade jag märke till, men du specificerade inte vilken sorts njutning utan lät tolkningen var upp till läsaren. 😉
H hovapettson skrev:
Så drog du in vidskeplighet i saken... också ett besmittad ord.
Nej, vidskeplighet är en beskrivning av en irrationell tro på något som inte går att bevisa existerar. (Lite förenklat).
H hovapettson skrev:
Till saken: Klipp helst inte gräset på Långfredagen. Av olika skäl. Vänlighet mot djupt kristna som bor i din närhet är ett.
Ja, ungefär så som jag skrev i början av tråden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om Kristi himmelsfärdsdag? Yay or nay?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad tror ni om Kristi himmelsfärdsdag? Yay or nay?
Nu ska vi inte krångla till det allra enklaste. Långfredagen är (var) en särskild dag för kristna iom Jesu död/avrättning. Har du träffat svenskar över 50 kan de berätta om hur deras föräldrar inte fick leka eller stoja den dagen, affärer var tvärstängda och allt var tyst. Lite, lite av det där kan finnas kvar på vissa håll. Det kan - om man vill - gälla Långfredagen, ingen annan dag.
(Femtioåringarnas far- och morföräldrar kan ha råkat ut för att söndagen var vilodag. Inget produktivt arbete fick utföras. Torghandel upphörde. Det där är ur Bibeln och skapelseberättelsen det också. Nu shoppar vi loss varenda söndag!)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Nu ska vi inte krångla till det allra enklaste. Långfredagen är (var) en särskild dag för kristna iom Jesu död/avrättning. Har du träffat svenskar över 50 kan de berätta om hur deras föräldrar inte fick leka eller stoja den dagen, affärer var tvärstängda och allt var tyst. Lite, lite av det där kan finnas kvar på vissa håll. Det kan - om man vill - gälla Långfredagen, ingen annan dag.
(Femtioåringarnas far- och morföräldrar kan ha råkat ut för att söndagen var vilodag. Inget produktivt arbete fick utföras. Torghandel upphörde. Det där är ur Bibeln och skapelseberättelsen det också. Nu shoppar vi loss varenda söndag!)
Så, yay från dig?
 
Jag personligen tycker man ska visa viss hänsyn till grannar under röda dagar och ha allmänt sunt förnuft. Ska man klippa gräset i 2h medans grannarna sitter och har fika med gäster på sin altan?
Jag tror vi i våra stadgar (brf) eller ordningsreglerna, skriver att renoveringar med maskinverktyg inte ska göras på röda dagar alls, och annars inte efter kl19 (?) typ. Vilken människa är så jädra igångsnurrad att man MÅSTE klippa gräset på t.ex långfredagen och inte kan vänta till en annan dag? Är grannarna hemma och inte sitter ute så gör väl 1h klippning inte så jättemycket. Man får ha lite fingertoppskänsla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Själv tycker jag det finns en viss charm med att bo i villa och höra grannar jobba på sin trädgård, huset, bilen osv.
Inget jag någonsin skulle störa mig på, speciellt på en röd ledig dag. Ville jag haft det tyst har jag bosatt mig
På landet med grannar på avstånd, har sin charm det med. Vill jag ha lugn och ro tar jag med dottern, var sitt metspö och sticker och fiskar.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Men frågan är ju så dum, att inte börja på före klockan 9-10 kan ju vara rimligt på nåt som ses som en ledig dag för de flesta, men sen spelar det ingen som helst roll vilken dag det är.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Men frågan är ju så dum, att inte börja på före klockan 9-10 kan ju vara rimligt på nåt som ses som en ledig dag för de flesta, men sen spelar det ingen som helst roll vilken dag det är.
frågan är inte tillräckligt dum för att inte nå 627 inlägg
 
  • Haha
  • Gilla
hovapettson och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
frågan är inte tillräckligt dum för att inte nå 627 inlägg
Ju dummare ju längre tråd, en kort, koncis fråga om nåt som går att svara på typ ja eller nej på ger väl max 5 inlägg.
 
V Ville_Vessla skrev:
Ju dummare ju längre tråd, en kort, koncis fråga om nåt som går att svara på typ ja eller nej på ger väl max 5 inlägg.
Rätt. Fast jag var en som föreslog en svensk, lagom kompromiss. Hehe. (Fick för mig att TS behövde höra det eftersom frågan alls ställdes.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.