47 086 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du vill fira julafton på långfredagen istället så finns det väl ingenting som hindrar dig från det, eller helt hoppa över julaftonNötegårdsgubben skrev:
”Klagandet” är att man inte fått välja när man är ledig och dessutom förväntas anpassa sig till dem som har valt den lediga dagen, för egentligen är den deras, inte min.
Jag har inga problem med att vi har ett kulturellt arv som gör att vissa dagar är lediga för ”alla”. Invändningen är att den f.d. majoritet som sett till att just deras helger ska vara lediga därtill förtjänar särskild respekt och hänsyn.
Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig. Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig, det är ett påhitt i denna tråd av folk som har en märklig aversion mot Svenska kyrkan som de bara måste uttrycka. Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Bo.Siltberg skrev:
Men vad menar du då att det innebär i praktiken? Om jag ser ett behov av att klippa min gräsmatta en ledig långfredag och grannen störs av det (eventuellt på grund av sin tro), hur ska jag göra då? Antingen klipper jag, vilket väl måste ses som respektlöst, eller så anpassar jag mig och klipper en annan dag.Bo.Siltberg skrev:
Vad kan jag göra som inte antingen är respektlöst eller en anpassning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du väljer själv vilken hänsyn du vill visa. Det är din granne, som du pratar med, kanske utbyter tjänster med och kanske har en grillafton med, eller beklagar dig över i juridikforumet...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Frågan om man bör anpassa sig efter andras religiösa vanor är trådens essens. Jag tror inte att jag är den av oss som missuppfattat det.Bo.Siltberg skrev:
Jag är uppväxt i en tradition som definitivt innehöll folk som krävde anpassning efter kristenhetens regler, statskyrkofolk såväl som frimicklare.Bo.Siltberg skrev:
Att dessa krav inte längre hörsammas är uppenbarligen sant, men fram till 1969 var exempelvis krogar förbjudna att ha öppet på långfredagen. Över 50 år sedan, visst, men kravet är inte ett påhitt av kyrkofientliga.
Enig.Bo.Siltberg skrev:
Nej, gör inte det. Särskilt inte ifall ingen annan gör det i grannskapet. Känns det som en oeftergivlig drift att få klippa gräset just på Långfredagen så gör en juste kompromiss: Klipp fort, klipp en del. Men visa hänsyn även om det skulle vara så att du inte känner ett smack för Jesus eller religioner öht. Jag är själv ordentligt "okristen" men finner en sorts njutning i att iaktta smärre ritualer, så som att ta av mössan då man (bokstavligen MAN - kravet gäller ej kvinnor) kliver in i en kyrka, vilket jag gärna gör för att beskåda dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nja, både TS och du skriver "andras vanor", dvs det är grannen (en människa) det handlar om. Vilken tro denne har tycker jag nog är sekundärt, nästanNötegårdsgubben skrev:
Jag visar respekt mot alla utom stockholmareBo.Siltberg skrev:
Om du vill fira julafton på långfredagen istället så finns det väl ingenting som hindrar dig från det, eller helt hoppa över julafton
Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig. Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig, det är ett påhitt i denna tråd av folk som har en märklig aversion mot Svenska kyrkan som de bara måste uttrycka. Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Samt undvikande av uppstickande stenar samt körande runt gropar och myrstackar.S steffo_b skrev:
Jag är uråldrig och tycker att det uppväxande släktet (övre tonåren till cirka 25) är mycket trevligare än vad vi var i min generation i samma ålder.S Staffan-N skrev: