Nissens Nissens skrev:
Varför är du ledig på långfredagen då?
Finns ingen anledning att den skulle vara ett undantag, jag är alltid ledig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
skönt att tråden fått ett nytt liv....
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Klagandet” är att man inte fått välja när man är ledig och dessutom förväntas anpassa sig till dem som har valt den lediga dagen, för egentligen är den deras, inte min.

Jag har inga problem med att vi har ett kulturellt arv som gör att vissa dagar är lediga för ”alla”. Invändningen är att den f.d. majoritet som sett till att just deras helger ska vara lediga därtill förtjänar särskild respekt och hänsyn.
Om du vill fira julafton på långfredagen istället så finns det väl ingenting som hindrar dig från det, eller helt hoppa över julafton ;)

Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig. Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig, det är ett påhitt i denna tråd av folk som har en märklig aversion mot Svenska kyrkan som de bara måste uttrycka. Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig. Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Men vad menar du då att det innebär i praktiken? Om jag ser ett behov av att klippa min gräsmatta en ledig långfredag och grannen störs av det (eventuellt på grund av sin tro), hur ska jag göra då? Antingen klipper jag, vilket väl måste ses som respektlöst, eller så anpassar jag mig och klipper en annan dag.

Vad kan jag göra som inte antingen är respektlöst eller en anpassning?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du väljer själv vilken hänsyn du vill visa. Det är din granne, som du pratar med, kanske utbyter tjänster med och kanske har en grillafton med, eller beklagar dig över i juridikforumet...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig.
Frågan om man bör anpassa sig efter andras religiösa vanor är trådens essens. Jag tror inte att jag är den av oss som missuppfattat det.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig, det är ett påhitt i denna tråd av folk som har en märklig aversion mot Svenska kyrkan som de bara måste uttrycka.
Jag är uppväxt i en tradition som definitivt innehöll folk som krävde anpassning efter kristenhetens regler, statskyrkofolk såväl som frimicklare.

Att dessa krav inte längre hörsammas är uppenbarligen sant, men fram till 1969 var exempelvis krogar förbjudna att ha öppet på långfredagen. Över 50 år sedan, visst, men kravet är inte ett påhitt av kyrkofientliga.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Enig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, gör inte det. Särskilt inte ifall ingen annan gör det i grannskapet. Känns det som en oeftergivlig drift att få klippa gräset just på Långfredagen så gör en juste kompromiss: Klipp fort, klipp en del. Men visa hänsyn även om det skulle vara så att du inte känner ett smack för Jesus eller religioner öht. Jag är själv ordentligt "okristen" men finner en sorts njutning i att iaktta smärre ritualer, så som att ta av mössan då man (bokstavligen MAN - kravet gäller ej kvinnor) kliver in i en kyrka, vilket jag gärna gör för att beskåda dem.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan om man bör anpassa sig efter andras religiösa vanor är trådens essens. Jag tror inte att jag är den av oss som missuppfattat det.
Nja, både TS och du skriver "andras vanor", dvs det är grannen (en människa) det handlar om. Vilken tro denne har tycker jag nog är sekundärt, nästan ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du vill fira julafton på långfredagen istället så finns det väl ingenting som hindrar dig från det, eller helt hoppa över julafton ;)

Du har också missuppfattat det där med att anpassa sig. Det är ingen som kräver att du ska anpassa dig, det är ett påhitt i denna tråd av folk som har en märklig aversion mot Svenska kyrkan som de bara måste uttrycka. Du bör däremot visa respekt för dina medmänniskor, oberoende om de är kristna, röda, gröna eller Stockholmare, och oberoende av om dagen är röd.
Jag visar respekt mot alla utom stockholmare
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Enligt vilken kalender? 😆
Alla förstås! :-)
 
P
Intet Intet skrev:
Kan du utveckla det en smula?
Benjamin Netanyahu är en slags israelisk Donald Trump, men mycket smartare. Det är ett verkligt problem för Israel.
 
P
Nissens Nissens skrev:
För att återgå till ämnet, så är det inte så dumt med en fridfull långfredag, fri från störande moment oavsett om man är religiös eller inte.
Som jag kanske redan har påpekat skulle jag hellre se en tyst och fridfull nyårsafton.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Jag skulle nog nästan kunna vara intresserad av att betala bara för att få tillfälle att se någon som klarar av att klippa en 1000 kvm villatomt med handjagare på 20 minuter med allt snirklande runt planteringar, plattsättningar, slänter och liknande.
Samt undvikande av uppstickande stenar samt körande runt gropar och myrstackar. :-)
 
P
returen returen skrev:
de blev väl lite noggrannare med detta efter Amnestys rapport i början av kriget där de använde civila som skydd
Kan du ge verifierbara exempel på det?
returen returen skrev:
Zelinski rättfärdigade detta med att russarna var värre
När sa han det?
 
P
S Staffan-N skrev:
Har en känsla av att varenda åldrande generation sen typ medeltiden har sagt dessa ord :)
Samtidigt tycker de yngre generationerna att de äldre inte visar hänsyn.
Jag är uråldrig och tycker att det uppväxande släktet (övre tonåren till cirka 25) är mycket trevligare än vad vi var i min generation i samma ålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.