47 085 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vad har du med det att göra?Nissens skrev:
Men utöver att du inte har med det att göra vet du förstås redan svaret: det är en röd dag.
Att först få i det närmaste påtvingad ledighet en sådan dag för att sen också förväntas anpassa sitt beteende då till andras vidskeplighet är en nivå på möjlighet till dikterande av hur andra ska leva sina liv som religiösa inte längre har.
Poängen är förstås att det är en religiös ledighet. Säger man att man är så anti religioner så borde man inte vilja vara ledig av religiösa skäl.Nötegårdsgubben skrev:
Vad har du med det att göra?
Men utöver att du inte har med det att göra vet du förstås redan svaret: det är en röd dag.
Att först få i det närmaste påtvingad ledighet en sådan dag för att sen också förväntas anpassa sitt beteende då till andras vidskeplighet är en nivå på möjlighet till dikterande av hur andra ska leva sina liv som religiösa inte längre har.
Åtminstone kan man ju acceptera att de som ledigheten finns till för får lite lugn den dagen.
Jag är alltså INTE religiös, men har vett att respektera andra.
Är nog få som har ett jobb där man kan jobba exakt när man vill. Är det stängt överallt så är det ju ingen idé att jag jobbar eftersom vi inte kommer ha några kunder.Nissens skrev:
Poängen är förstås att det är en religiös ledighet. Säger man att man är så anti religioner så borde man inte vilja vara ledig av religiösa skäl.
Åtminstone kan man ju acceptera att de som ledigheten finns till för får lite lugn den dagen.
Jag är alltså INTE religiös, men har vett att respektera andra.
Jag är aldrig i kyrkan eftersom jag inte är religiös. Menar du att alla religiösa är i kyrkan den dagen? Har inget minne från min uppväxt att det var så, just långfredagen är väl normalt aktivitetsfri?P Parkeringsvakten skrev:
Jag är inte ledig av religiosa skäl, jag är ledig för att mitt anställningsavtal anvisar att jag är ledig. Det är givetvis så att vi inte borde ha religiöst betingade helgdagar 2025 i ett modernt land, men i praktiken blir det ju bara ett namnbyte på dagen eftersom antalet helgdagar inte kommer ändra sig. Samhällen ska inte anpassa sig till folk som tror på tomtar, troll och andra väsen - hur det slutar ser vi ju på andra håll.Nissens skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är första gången i mitt långa liv som jag hör någon klaga på en "påtvingad" ledig dag, men det är säkert inte det sista man hör... En sådan dag får ju folk tillfälle att dyrka Lady Gaga eller nån annan folksamlare 
Jag tycker faktiskt det är viktigt att fullständigt skita i all religion som samhälle, däremot ge dessa frihet att hålla på med det dom vill, men respekt,nja, nu råkar ju de flesta av våra helger ha nån form av kristen grund nån gång men julen och påsken är inte religiös sen åtminstone 40 år.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Det är din poäng ja. Uppenbarligen är vi flera som inte delar den.Nissens skrev:
Man behöver inte vara anti religioner för att man inte tror på dem eller spelar deras spel. Däremot kan man per definition inte göra något av religiösa skäl om man inte är religiös. Inte heller låta bli.Nissens skrev:
Jag är exempelvis inte ledig på protestantiska högtider av religiösa skäl utan av historiska och för att vår sekulära stat beslutat att vissa dagar är helgdagar.
Nej, de får acceptera att vi andra gör vad vi behagar på våra lediga dagar och får söka sitt lugn där det finns. De lediga dagarna är nämligen till för oss alla.Nissens skrev:
Din eventuella religiositet bekommer mig inte. Du ger dock uppenbarligen ingen respekt till oss som har andra preferenser än att tyst lata oss på lediga dagar, så din respekt är högst selektiv.Nissens skrev:
Skogsägare
· 23 231 inlägg
”Klagandet” är att man inte fått välja när man är ledig och dessutom förväntas anpassa sig till dem som har valt den lediga dagen, för egentligen är den deras, inte min.Bo.Siltberg skrev:
Jag har inga problem med att vi har ett kulturellt arv som gör att vissa dagar är lediga för ”alla”. Invändningen är att den f.d. majoritet som sett till att just deras helger ska vara lediga därtill förtjänar särskild respekt och hänsyn.