Nissens Nissens skrev:
Ja, men det tar typ 10 minuter att klippa i stället för kanske en timma i en villaträdgård. Det är en viss skillnad.
Det tar mer än 10min att klippa våra trädgårdar, tror du inte riktigt vet hus radhus på landet ser ut. Räkna med 30min - 1h beroende på om du har hörntomt eller inte. Men tråden handlar väl inte om stl på tomter?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Offererar du dina tjänster? Jag slår till direkt i så fall! 😉
Restid och servicebil tillkommer såklart, och du vill nog inte veta mitt timarvode 😉
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Restid och servicebil tillkommer såklart, och du vill nog inte veta mitt timarvode 😉
Jag skulle nog nästan kunna vara intresserad av att betala bara för att få tillfälle att se någon som klarar av att klippa en 1000 kvm villatomt med handjagare på 20 minuter med allt snirklande runt planteringar, plattsättningar, slänter och liknande.

Jag tror du är ganska tidsoptimistisk när du säger 20 minuter. Det är nog snarare frågan om det dubbla skulle jag säga.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jag skulle nog nästan kunna vara intresserad av att betala bara för att få tillfälle att se någon som klarar av att klippa en 1000 kvm villatomt med handjagare på 20 minuter med allt snirklande runt planteringar, plattsättningar, slänter och liknande.

Jag tror du är ganska tidsoptimistisk när du säger 20 minuter. Det är nog snarare frågan om det dubbla skulle jag säga.
De flesta villatomter är långt ifrån 1000 kvm, och oftast är ju inte ens hälften gräs, och de flesta gräsmattor är ganska fyrkantiga. Klart man kan hitta svåra fall där det tar mer tid, men som inlägget ovan mitt skrev, att en (normal) villatomt skulle ta en timme, det tror jag inte alls på för en normal frisk person.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
De flesta villatomter är långt ifrån 1000 kvm, och oftast är ju inte ens hälften gräs
Skriver man "En normal villaträdgård på max 1000 kvm tar väl snarare 20 minuter att klippa med handjagare" så tolkar åtminstone jag det som att det handlar om 1000 kvm att klippa. Men visst, 950 kvm av dessa kan ju vara asfalt men då blir storleksuppgiften tämligen vilseledande.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
De flesta villatomter är långt ifrån 1000 kvm, och oftast är ju inte ens hälften gräs, och de flesta gräsmattor är ganska fyrkantiga. Klart man kan hitta svåra fall där det tar mer tid, men som inlägget ovan mitt skrev, att en (normal) villatomt skulle ta en timme, det tror jag inte alls på för en normal frisk person.
Jag skulle nog personligen säga att för min del så går det troligen fortare att klippa en villatomt på 1000 kvm utan någon bebyggelse. Dvs en tom fyrkantig gräsplätt på 30*30 m än att klippa en genomsnittlig villatomt.
det som tar tid och är omständigt är för mig att man inte kan gå i raka rader utan måste gå runt buskar, byggnader, stengångar mm. Det gör att man aldrig får något bra flöde i många fall.
Plus att dom flesta anser nog att gräsklippningen inte är klar förrän man kantklippt överallt och ska man hinna gå ett varv med trimmer också så adderar det ju till tiden.

Att säga att de flesta villatomter är under 1000 kvm är nog ett dra en felaktig slutsats dessutom.
De flesta nyare villatomter i stockholmsområdet är mindre än så. (typiskt sett ca 800 kvm eftersom man ofta styckar av gamla tomter och då blir de 2 st 800 kvm tomter av en 1600 kvm.)
Men de flesta äldre tomter är minst 1000 kvm .
Och tittar man i riket i stort så är det ganska vanligt med tomter som är rejält över 1000 kvm i resten av Sverige. Du behöver inte komma speciellt långt från centrala stockholm innan tomterna växer betänkligt pga att markpriserna sjunker rätt snabbt när man lämnar storstäderna.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skriver man "En normal villaträdgård på max 1000 kvm tar väl snarare 20 minuter att klippa med handjagare" så tolkar åtminstone jag det som att det handlar om 1000 kvm att klippa. Men visst, 950 kvm av dessa kan ju vara asfalt men då blir storleksuppgiften tämligen vilseledande.
En normal villa trädgård är väl just en genomsnittlig, median, trädgård av vad du hittar i våra villaområden. Jag la in *max* 1000 kvm sen än övre gräns för att tydligt inte inkludera de mer exklusiva äldre villorna med 2-3000 kvm tomt. Jag bor själv på en av de senare, med ungefär 1500 kvm ren gräsmatta, lite äppelträd osv att klippa runt. De brukade väl ta mig knappt tre kvart ungefär, innan jag köpte en robotgräsklippare.

Uppväxt på en mer normal 800 kvm villatomt med hälften gräs tror jag inte det tog mig mer än 20 minuter att hjälpa till att klippa den under uppväxten.

Nybygga villor brukar väl numera vara på 500 kvm tomter, där de rent krast inte finnas plats för mer än 2-300 kvm gräs efter villa, garage och uppfart är på plats.

Så för den absoluta majoritet som bor på ett sådant sätt att det finns risk att störa grannarna tror jag visst det en fullt friskt person klipper gräset på runt 20 minuter med en handjagare, men som jag skrev i mitt första inlägg finns det även batteriklippare nuförtiden som utan problem klarar en normal villatomt, så även om man inte är fullt frisk och behöver motordriven assistans kan man göra det utan att något hörs till grannen. Vilket var kärnan i min poäng, att klippa med bensinklippare i ett normalt villaområde är 2025 helt omotiverat, och jag tycker därmed det är respektlöst att använda sådana oavsett dag på året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väldigt svårt för oss att bedöma det. Israels regering har fått mycket skit för att den inte hindrade Hamasattacken 2023-10-07. Det finns strömningar i landet som vill eliminera Hamas helt, kosta vad det kosta vill.

Tänk på att Hamasattackan var det värsta massmordet på judar sen andra världskriget. Antalet mördade invånare per capita var tolv gånger fler än i elfte septembermorden i New York 2001. Jag tror inte att vi i Sverige skulle se mellan fingrarna om ett sådant angrepp drabbade oss.
jo vi skulle inte göra något då vi är flata och fredsskadade
sticker hellre huvudet i sanden och låtsas att det inte hände
regeringschefen säger att det är olyckligt
men ingenting skulle hända
 
P pmd skrev:
Nej. Kanske är inte godtagbart. Det ska finnas goda underrättelser. Dessutom är Ukraina noga med att följa krigets lagar. Det är helt nödvändigt för att landet ska fortsatt stöd av världen demokratier.
de blev väl lite noggrannare med detta efter Amnestys rapport i början av kriget där de använde civila som skydd
Zelinski rättfärdigade detta med att russarna var värre
 
Gud vad tråkig tråden har blivit
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
returen returen skrev:
Gud vad tråkig tråden har blivit
Don´t call him Jehova!!🪨
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Här klipper jag gräset mitt på blanka Första Maj, ta det ni bakfulla borgare!
 
  • Gräsmatta med en gul gräsklippare, omgiven av blommor och buskar, stenar och en grusad stig under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När jag var barn och många gick i förstamajtåget och det fanns en äldre känslig generation från en annan tid i livet så var det stötande att arbeta med gräsklippning på första maj. Men nu när vi har ett mer utpräglat individualistiskt samhälle där det är lite stolligt att vara demonstrerande socialist är detta ingen faktor längre. Vi övergått till naturdyrkan och att fixa i trädgården på våren ingår definitivt i acceptabelt rituellt beteende. Men när grannen har stora tjocka släkten över på helgmiddag låter man gräsklipparen stå.
 
  • Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Här klipper jag gräset
Vilken märklig robot! 😉😮😂😱
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
så var det stötande att arbeta med gräsklippning på första maj.
Man får inte arbeta på arbetarens dag?!? 😮 Det säger väl allt...
 
  • Älska
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.