En annan aspekt: I en tid där vi haft allt fler som är icke troende, så är det konstigt att samhället blivit allt mer ”kännande”. I detta menar jag att vi känner en massa och tror en massa, istället för beskriva som att jag anser eller vet eller bedömer.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det vet jag mycket väl och jag är den förste som kritiserar Israel för de brott dom gör sig skyldiga till. Men detta kan inte motivera att enskilda judiska människor angrips på öppen gata.
Nu vet jag inte vem som blivit angripen i just det här fallet och inte heller varför, men frågan kan delas upp i ett antal saker:
  • Blev personen angripen för att den "representerade" israeliska staten i första hand, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
  • Blev personen angripen rent slumpmässigt, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
  • Blev personen angripen för att denne var jude, DÅ är det antisemitism

• Gilla
returen
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu vet jag inte vem som blivit angripen i just det här fallet och inte heller varför, men frågan kan delas upp i ett antal saker:
  • Blev personen angripen för att den "representerade" israeliska staten i första hand, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
  • Blev personen angripen rent slumpmässigt, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
om personen blev angripen för att hamas mördade en hope judar helt oprovocerat då?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Din analys är trivial. Läs detta: https://bra.se/rapporter/arkiv/2024...ott-med-antisemitiska-motiv-under-hosten-2023

returen returen skrev:
om personen blev angripen för att hamas mördade en hope judar helt oprovocerat då?
Man kan knappast kalla drygt 70 år av ockupation och förföljelse för "oprovocerat". Det är dess raka motsats.
Vilket trots det, inte är en legitim orsak att angripa en helt slumpmässig person tillhörande den folkgruppen någonstans I Sverige.

Intet Intet skrev:
Man kan knappast kalla drygt 70 år av ockupation och förföljelse för "oprovocerat". Det är dess raka motsats.
Det finns mycket riktigt en part i den här konflikten som vill och försöker utrota den andra. Som ägnat sig åt det sedan 1948 och längre ändå, om än med ytterst begränsad framgång. Du har bara valt att se den sidan som offer i hela det historiska skedet.

Det är den typen av fixering vid judarna som förövare som gör att du ses som antisemit. Pga. revisionism och relativiserande.

Det förvånar mig inte det minsta om du kan leva med det, men du skulle nog bli klokare av att sätta dig in i ett annat perspektiv på frågan än ditt eget.

• Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
Frågan från TS är ju helt felformulerad. Den korrekta formuleringen ska vara "Ok att köra snöslungan på långfredagen?"

• Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Lika beklagligt och avskyvärt som att ett antal tusen oskyldiga palestinier blivit mördade för att de är palestinier och befinner sig på "fel" plats.

Men, om personen angreps som en "representant" för staten Israel så är det lik förbannat inte antisemitism.
Om personen angreps i egenskapen av att vara jude så är det antisemitism.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Din analys är trivial. Läs detta: [länk]
Menar du på fullaste allvar att alla som kritiserar staten Israel, och de som försvarar Israels handlingar, är antisemiter?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Frågan från TS är ju helt felformulerad. Den korrekta formuleringen ska vara "Ok att köra snöslungan på långfredagen?"
Och det skulle kunna vara så illa att du först behöver köra bort snön med snöslunga för att sedan kunna köra gräsklipparen.😇
PS! Tråden har ju redan spårat ur så kan knappast räknas som OT!

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns mycket riktigt en part i den här konflikten som vill och försöker utrota den andra. Som ägnat sig åt det sedan 1948 och längre ändå, om än med ytterst begränsad framgång. Du har bara valt att se den sidan som offer i hela det historiska skedet.

Det är den typen av fixering vid judarna som förövare som gör att du ses som antisemit. Pga. revisionism och relativiserande.

Det förvånar mig inte det minsta om du kan leva med det, men du skulle nog bli klokare av att sätta dig in i ett annat perspektiv på frågan än ditt eget.
Du är medveten om att landet som blev Israel inte var tomt och obefolkat före 1948?
Jag uppmanar dig, om inte annat för att se flera sidor av frågan, att läsa "Den etniska rensningen av Palestina".
Den är skriven utifrån israeliskt arkivmaterial så det bör duga som faktaunderlag?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu tycker jag det verkar vara en del av er som är i farosonen för Mose 3:27. Skärpning.

27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Du är medveten om att landet som blev Israel inte var tomt och obefolkat före 1948?
Japp. Jag vet också vilka delar av det forna brittiska mandatet Palestina som idag är etniskt rensade.
L lat skrev:
Jag uppmanar dig, om inte annat för att se flera sidor av frågan, att läsa "Den etniska rensningen av Palestina".
Jag ser flera sidor. Jag är också tämligen försiktig med att framföra mina personliga åsikter i frågan här (du kanske inte tror det, men leta i så fall gärna fram inlägg där jag kategoriskt tar ställning), även om jag gärna kritiserar andras, i synnerhet de jag finner antisemitiska.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
även om jag gärna kritiserar andras, i synnerhet de jag finner antisemitiska.
Och antisemitiska enligt dig är alla som kritiserar Israel?

• Älska
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och antisemitiska enligt dig är alla som kritiserar Israel?
Du har redan i #309 visat att du inte kan läsa riktigt vad folk skriver. Och nu igen.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.