47 096 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
En annan aspekt: I en tid där vi haft allt fler som är icke troende, så är det konstigt att samhället blivit allt mer ”kännande”. I detta menar jag att vi känner en massa och tror en massa, istället för beskriva som att jag anser eller vet eller bedömer.
Nu vet jag inte vem som blivit angripen i just det här fallet och inte heller varför, men frågan kan delas upp i ett antal saker:T Thomas_Blekinge skrev:
- Blev personen angripen för att den "representerade" israeliska staten i första hand, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
- Blev personen angripen rent slumpmässigt, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
- Blev personen angripen för att denne var jude, DÅ är det antisemitism
om personen blev angripen för att hamas mördade en hope judar helt oprovocerat då?L lat skrev:Nu vet jag inte vem som blivit angripen i just det här fallet och inte heller varför, men frågan kan delas upp i ett antal saker:
- Blev personen angripen för att den "representerade" israeliska staten i första hand, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
- Blev personen angripen rent slumpmässigt, då har den judiska identiteten ingen betydelse och det handlar alltså INTE om antisemitism
Medlem
· Blekinge
· 12 239 inlägg
Din analys är trivial. Läs detta: https://bra.se/rapporter/arkiv/2024...ott-med-antisemitiska-motiv-under-hosten-2023L lat skrev:Nu vet jag inte vem som blivit angripen i just det här fallet och inte heller varför, men frågan kan delas upp i ett antal saker:
Man kan knappast kalla drygt 70 år av ockupation och förföljelse för "oprovocerat". Det är dess raka motsats.returen skrev:
Vilket trots det, inte är en legitim orsak att angripa en helt slumpmässig person tillhörande den folkgruppen någonstans I Sverige.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Det finns mycket riktigt en part i den här konflikten som vill och försöker utrota den andra. Som ägnat sig åt det sedan 1948 och längre ändå, om än med ytterst begränsad framgång. Du har bara valt att se den sidan som offer i hela det historiska skedet.Intet skrev:
Det är den typen av fixering vid judarna som förövare som gör att du ses som antisemit. Pga. revisionism och relativiserande.
Det förvånar mig inte det minsta om du kan leva med det, men du skulle nog bli klokare av att sätta dig in i ett annat perspektiv på frågan än ditt eget.
Lika beklagligt och avskyvärt som att ett antal tusen oskyldiga palestinier blivit mördade för att de är palestinier och befinner sig på "fel" plats.returen skrev:
Men, om personen angreps som en "representant" för staten Israel så är det lik förbannat inte antisemitism.
Om personen angreps i egenskapen av att vara jude så är det antisemitism.
Och det skulle kunna vara så illa att du först behöver köra bort snön med snöslunga för att sedan kunna köra gräsklipparen.😇M Myckling skrev:
PS! Tråden har ju redan spårat ur så kan knappast räknas som OT!
Du är medveten om att landet som blev Israel inte var tomt och obefolkat före 1948?Nötegårdsgubben skrev:
Det finns mycket riktigt en part i den här konflikten som vill och försöker utrota den andra. Som ägnat sig åt det sedan 1948 och längre ändå, om än med ytterst begränsad framgång. Du har bara valt att se den sidan som offer i hela det historiska skedet.
Det är den typen av fixering vid judarna som förövare som gör att du ses som antisemit. Pga. revisionism och relativiserande.
Det förvånar mig inte det minsta om du kan leva med det, men du skulle nog bli klokare av att sätta dig in i ett annat perspektiv på frågan än ditt eget.
Jag uppmanar dig, om inte annat för att se flera sidor av frågan, att läsa "Den etniska rensningen av Palestina".
Den är skriven utifrån israeliskt arkivmaterial så det bör duga som faktaunderlag?
Nu tycker jag det verkar vara en del av er som är i farosonen för Mose 3:27. Skärpning.
27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.
27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Japp. Jag vet också vilka delar av det forna brittiska mandatet Palestina som idag är etniskt rensade.L lat skrev:
Jag ser flera sidor. Jag är också tämligen försiktig med att framföra mina personliga åsikter i frågan här (du kanske inte tror det, men leta i så fall gärna fram inlägg där jag kategoriskt tar ställning), även om jag gärna kritiserar andras, i synnerhet de jag finner antisemitiska.L lat skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 239 inlägg